Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit
Este un lucru stiut deja ca la momentul celor intimplate in FA,Noul Testament inca nu exista in forma sa actuala si dupa cum spunea Harnack la acel precis moment crestinii nici nu aveau nevoie de el,prezenta Apostolilor si confirmarea implinirii,prin marturia lor si a evenimentelor ce se derulau,a profetiilor din VT le erau absolut suficiente pt a-si fundamenta asteptarile eshatologice
|
Este foarte adevărat că în primele două generații creștine,transmiterea adevărului religios prin viu grai a fost o sursă care completa Vechiul Testament, fără a i se substitui. Evanghelia era transmisă prin viu grai de cei care fuseseră martori ai faptelor. Aceste lucruri s-au putut transmite și peste mai multe generații, dar este absolut nerealist și nefondat să se creadă că cele mai importante doctrine și practici, sau oricum unele esențiale, au fost neglijate în scris, preferând să fie transmise exclusiv oral, în special când acestea sunt dovedite în conflict cu NT. Dar nu doresc să repet subiectul abordat cu poate prea multă patimă în dialogul cu dl. Ștefan Florin...
Cert este că mărturia scrisă este mai credibilă decât cea orală. Martorii oculari au credibilitate, dar cei care au auzit de la alții în forme natural mistificabile, prin generații, nu pot avea același credit. Pe lângă autoritatea VT scrisă, exista și autoritatea implicită a apostolilor. Înainte de a fi scris ceva, autoritate lor nu era mai slabă. Cuvântul lor trebuia să fie respectat în Biserică. Și adesea era respectat. Scrierile lor nu au fost făcute cu scopul de a mai adăuga un testament la Biblie, ci pentru a întări în scris cele spuse prin viu grai, pentru a exista norme de educare și disciplinare a Bisericii, și pentru a accentua principiile creștine, învățăturile Domnului, morala și speranța creștină. Acestea au rămas în mod natural ca norme, fiindcă veneau de la apostoli și de la conducătorii Bisericii, care erau reprezentanții lui Hristos. Altfel spus, aceste învățături erau în mod practic „canonice”, înainte de a fi puse în "dosare" și înainte de a se fi alcătuit și decis forma canonului NT.
Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit
Precizare: daca doriti sa studiati unul dintre momentele ce ilustreaza ruptura cautati in epistola ,,Catre Magnezieni" a lui Ignatie Teoforul, capitolul IX in intregime.Veti remarca cu siguranta o oarecare violenta a detasarii fata de practica considerata a fi iudaica a tinerii Sabatului desi la IX,4 exista o curioasa forma de existenta paralela,probabil un compromis de moment sau forma abordarii in stadiul ei final,inainte de ruptura, intre comunitatile iudeo-crestine si paganao-crestine existente in Asia Mica la acel moment.
|
"
Existența paralelă" de care amintiți desigur a existat și ea s-a întins pe parcursul mai multor secole de-a rândul până la momentul în care majoritatea creștinilor (deoarec o
minoritate a continuat să existe) a decisi ruptura definitivă cu sabatul. Cauzele au fost diverse, printre cele mai importante fiind prigoana autorității romane ce-i considerau pe creștini tot un fel de iudei și modalitatea mai comodă de a se închina într-o zi care oricum avea un statut oficial în Imperiu.
N-am citit cartea diaconului Ioan Ica de care pomeniți, însă bănuiesc că dânsul folosește versiunea lungă a epistolei către Magnezieni ce cuprinde și IX,4. Majoritatea teologilor (printre care și teologi ortodocși și catolici) sunt de acord că aceaste versiuni lungi ale epistolelor ignatine au multe interpolări târzii, unele chiar fiind cu totul falsificate.
Însă chiar versiunea scurtă (pe care eu o am în versiunea original-grecească) poate ridica semne de întrebare. Observați că, în
IX,1,
presupusul Ignatie a folosit forma scurtă, mai târzie a duminicii (
κυριακήν = "
domnească/
a Domnului", nu aceea care se presupune că ar fi denumit ziua Domnului în Apocalips 1,10 (
κυριακή ήμέρα„zi domnească/ziua Domnului”). Evident, avem de-a face cu o interpolare e reflectă o opinie teologică mai târzie, nu de la începutul primului secol.