Subiect: Predica de azi
View Single Post
  #140  
Vechi 05.11.2012, 11:41:13
andra_v andra_v is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.02.2009
Mesaje: 208
Implicit

Bogatul nemilostiv si saracul Lazar – Duminica a XXII-a dupa Rusalii

Scris de : Diacon Bogdan GOREȚCHI

Continuând sa ne hranim din nesecata intelepciune a duhovnicestilor cuvinte ale Sf.Parinti ce ne-au adus mai aproape de noi intelesurile pericopei evanghelice a bogatului nemilostiv si saracului Lazar.

Sf. Ioan Gură de Aur, arătând cu spiritul lui duhovnicesc adânc această parabolă, găsește multe virtuți săracului Lazăr, tot așa descoperă bogatului multe însușiri negative pentru care a fost lepădat de la fața lui Dumnezeu.

Bogatul avea ca primă meteahnă îmbuibarea și lipsa de dragoste; el nu știa ce este mila. Era nemilostiv nu numai față de Lazăr, ci față de toți, căci nu se milostivea spre cel pe care-l vedea zilnic la poarta lui; cum s-ar fi milostivit asupra altora? Se întâmplă uneori să fim de față la o nenorocire – de pildă I s-a facut rau cuiva și tu treci nepăsător mai departe dar, daca ai frica de Dumnezeu te intrebi: „Ce-am făcut? Omul acela suferă?” Și te mustră conștiința și te întorci și-l ajuți. Dar bogatul acela, în fiecare zi vedea pe acel sărac chinuindu-se la poarta lui și rămânea la fel de nepăsător. Necredinta îl face pe om crud și împietrit, frați creștini. De aceea, nu trebuie să-i fericim întotdeauna pe cei bogați, tocmai din cauza acestei dări de seamă cumplite în fața lui Dumnezeu. De aceea, să căutăm adevărata cinste și bucurie, și nu umbra – care este păcatul și ispita. Nu uitați că bucuria cea adevărată nu vine din mulțimea bogățiilor, ci din fapta cea bună și din apropierea de Dumnezeu.

De aceea Iisus ni-l dă ca exemplu pe Lazăr, ca să fie pentru noi ca un dascăl, el care îi întrecea pe toți prin mărimea suferinței lui, pe care o purta plin de bărbăție și curaj. De multe ori întâlnim oameni cărora – deși aparent nu fac nici un rău, ci fac numai bine – le merge totul rău. Iar altora care fac rău, le merg toate bine. Și văzând acestea, avem o mare revoltă în suflet. Dar spun sfinții Părinți oamenii răi se bucură aici pe pământ pentru fărâma de bine care există în răul lor, iar cei buni suferă aici pentru răul pe care-l conține binele lor – așa încât, dincolo, fiecare să fie răsplătit cu toată dreptatea, și pentru bine și pentru rău. Câte gânduri, câte vorbe, câte pofte ne răscolesc lăuntrul nostru și ne întinează haina albă a botezului! Noi avem înainte viața și ne angajăm atât de mult în viața aceasta pământească, încât uităm că murim; ni se pare că moartea privește pe altul, nu ne privește pe noi, și aceasta este o mare înșelare. Trecerea de la prezentarea evenimentelor acestei lumi la lumea de dincolo e redată într-un singur verset: “Și a murit săracul și a fost dus de către îngeri în sânul lui Avraam. A murit și bogatul și a fost înmormântat. ” Dacă privim atent la cuvintele versetului vedem că în cazul lui Lazăr se vorbește de o singură moarte: “Și a murit săracul” și a fost dus în fața dreptului judecâtor. Iar bogatul are două morți: “A murit și” și “și a fost înmormântat“. Luați aminte: Domnul nu pomenește de loc numele bogatului, ci numai pe cel al săracului. Numele bogatului ne rămâne necunoscut în toată desfășurarea pildei, pe când Lazăr este numit si pe pământ și în cer. Lumea s-ar fi grăbit să-l pomenească pe cel bogat, ca pe unul vrednic de cinste, iar săracului nu s-ar fi ostenit nimeni să-i spună pe nume, chiar dacă s-ar fi știut cum il cheamă. Săracii trec prin lumea materiala ca niște umbre, pe când numele celor vicleni răsună pe toate buzele. Trecând cu vederea numele bogatului, Mântuitorul ne-a dezvăluit o taină: în ceruri nici nu se pomenește numele celor fara Dumnezeu, nici îngerii nici sfinții nu-l au pe cereștile lor buze, e șters din Cartea Vieții.

Dacă la săracul Lazăr putem vorbi de o trecere de la moarte la viață la bogatul nemilostiv viata se termină prin cea de a doua moarte, adică: uitarea. Lazăr însă trăia în nădejde și nu striga la nimeni în lumea cea plină de chin, pe când iadul/chinul bogatului nu mai poate fi depășit este veșnic. Bogatul cere de la Avraam milă, milă pe care el nu a știut să o ofere. Nu-i cere lui Lazăr milă, din mândrie poate, sau din rușine probabil, nu a îndrăznit bogatul.

Toți oamenii ce fac fapte bune sunt indepărtați de oamenii răi. Toți oamenii cumsecade sunt indepărtați de oamenii care nu sunt cumsecade, chiar dacă trăiesc împreună. Sunt de multe ori în aceiași familie. Nu se potrivește soțul cu soția,in acelasi gand, nu se potrivesc părinții cu copiii, nu se potrivesc frații între ei. De ce? Pentru că între unii și alții e marea prăpastie CREDINTA de a FACE BINE.Să știți că nu vin toți oamenii LA FEL în lumea aceasta: unul aduce o moștenire rea, altul una bună; din părinți, din bunici, aduc în lumea aceasta o moștenire. Talanții pe care îi dă Dumnezeu în existența lor.

Cine intră în Biserică cu lacrimi, cu durere, cu credință, acela vede minunea. Rostul nostru e să-1 mărturisim pe Dumnezeu prin ceea ce vorbim, prin ceea ce facem, prin ceea ce gândim și să arătăm aceasta. Să se simtă că avem credința în Dumnezeu, că avem nădejde și iubire în sufletul nostru și că am scos URA din NOI.

Inteleptul Solomon, spune: “Atunci va sta dreptul cu indrazneala multa inaintea fetei celor ce l-au necajit pe el si a celor ce au lepadat ostenelile lui si vazand se vor tulbura cu frica groaznica si se vor minuna de vederea cea preaslavita.” Astfel a rânduit dragostea lui Dumnezeu, voind ca unul să se mântuiască prin celălalt. Nici sărăcia nu este o virtute: unii ajung în starea aceasta din cauza lenei și a patimilor. Este reprobabilă imaginea cerșetorilor care, fugind de muncă cinstită, profită de marea îngăduință a creștinilor miloși. Nicolae Iorga spunea: “Dacă aș fi scris eu cele 10 porunci aș mai fi adăugat una “să nu cersești!”. Deci fapta milosteniei trebuie să aiba ca persoană de destinație chiar pe oamenii nevoiași. Și acest lucru este forte bine vizibil dacă veți privi cu ochii sufletului la situația oamenilor.

Mai rea decât criza financiară este criza de umanitate, deficitul de omenie, când oamenii nu mai sunt umani, când nu mai sunt milostivi, când nu mai sunt iertători. Când nu mai sunt binevoitori față de semenii lor, atunci se află cu adevărat într-o criză pierzătoare de suflet. Deci, nu e suficient să nu faci rău nimănui, ci trebuie să faci bine multora. Nu e suficient să nu ucizi, să nu furi, să nu jignești, să nu asuprești pe semenul tău, ci este necesar și să-i faci bine după putință. Un stejar, oricât ar fi de mare, nu-i de la început mare. Te uiți la el cât este de mare și te gândești de la ce a început – de la o ghindă mică. Tot așa și răutățile omului, încep de la cele mici și apoi se întăresc și ajunge de nu le mai poate scoate omul din sufletul său, pentru că îl stăpânesc. Nu bucuria lăcomiei și a îmbuibării egoiste, fără cumpătare și fără milostenie, ci bucuria iubirii smerite și milostive, bucuria vieții în comuniune cu alții este adevărata bucurie a vieții.

Nădăjduiesc și sper ca, măcar de acum în colo, când vedem pe cineva care are nevoie de ajutorul nostru să nu mai trecem pe lângă el făcându-ne că nu vedem, ci să-i acordăm tot sprijinul nostru posibil, stiind că faptele bune de azi sunt comori adunate în ceruri, ca sa nu fim ștersi din Cartea Vieții.

Amin!

Sursa: Ziua Veche
__________________
Andreea Stefan, ranita in incendiul de la Clubul Colectiv are nevoie de ajutorul nostru. http://inliniedreapta.net/jurnal/ape...ndreea-stefan/
Reply With Quote