Întrucât Cătălin s-a grăbit din nou să comenteze pe lângă subiect, folosindu-se de fragmente din textul unui mitropolit grec a cărui zel critic devansează inacceptabil competențele sfinției sale în materie de "neopatristică", o să transcriu mai jos un material sintetic despre concepția teologilor incriminați cu atâta ignoranță de oameni care, într-un fel sau altul, sunt roade ale ostenelilor acelora de a scoate ortodoxia de sub hipnoza scolastică în care se complăcea la un moment dat.
Amintesc doar aici faptul că părintele Dumitru Stăniloae este unul dintre pionierii neopatristicii alături de alte nume grele ale teologiei ortodoxe a secolului XX, parte din ei ctitori ai renașterii Athos-ului începând cu ani '60 ai veacului amintit.
"Dacă Vechiul Testament este istoria unui popor care primește de la Dumnezeu o Lege, interpretată prin individualitățile harismatice ale profeților, Noul Testament este istoria unei Persoane care întrupează Harul și Adevărul, a cărui autorevelare are loc într-o comunitate care este Corpul său mistic. Ca atare, în Hristos, Dumnezeu nu mai vorbește Bisericii din afara ei, precum comunica cu Israel prin profeți, ci fiind prezent în ea prin Duhul Sfânt, identificarea liturgică între Hristos și Trupul Său eclezial interzicând orice putere asupra Adevărului și Poporului lui Dumnezeu, și permițând doar o autoritate de mărturie și slujire în interiorul, nu deasupra Adevărului și Bisericii care nu poate fi condusă decât de Duhul Sfânt, Duhul Adevărului, în respectul permanent al libertății persoanelor și credinței. Biserica nu poate avea putere asupra Adevărului, mai ales când Acesta este o Persoană, dar poate da mărturie despre El și să se pună la dispoziția Acestuia. Predica apostolilor fixată ulterior în Scriptură e și ea doar o mărturie autorizată despre Adevărul Hristos Cel Înviat prezent permanent în mod liturgic în Biserică prin Duhul Sfânt. Episcopii și sinoadele confirmă și apără de erezii credința apostolică, nu definesc credința și Adevărul în sine, ci exprimarea ei corectă; ele mențin și exprimă permanența și continuitatea în timp (succesiune, tradiție) și spațiu (sinoade) ale Bisericii în Adevăr și Iubire. Cele două concepții diferite despre Biserică și autoritate în Răsărit și în Occident sunt rezultatul a două antropologii teologice divergente: capapadocian-palamită și augustiniană. Occidentul augustinian are o viziune pesimistă despre om: intrinsec păcătos și supus erorii, el primește de la Dumnezeu o autoritate exterioară infailibilă- papă, conciliu, Biblie- care ține, vicariant și legalist, locul lui Dumnezeu și care-I garantează adevărul ferindu-l de orice îndoială, conducându-l în disciplină și supunere spre Dumnezeu. În Răsărit fiecare credincios este chemat să crească în Duhul Sfânt în așa fel încât să facă el însuși experiența Adevărului, Care e Duhul Sfânt Însuși, participând la El și devenind o manifestare și o mărturie personală vie înaintea lumii a acestui Adevăr care este Duh și Libertate. Această concepție exclude fideismul orb și implică participarea liberă, dar responsabilă, a tuturor la Adevăr și, ca atare, caracterul auxiliar al autorității în Biserică. Biblie, Tradiție, episcopi, sinoade nu țin locul unui Hristos absent, ci exprimă prezența Lui liturgică și personală vie – o prezență paradoxală, reală dar și așteptată încă – a cărei experiență duhovnicească e scopul vieții în Hristos al tuturor credincioșilor. În Biserică Adevărul nu depinde de niciun criteriu ori autoritate infailibilă, ci este în Duhul Sfânt o autoritate accesibilă mereu în comuniunea Bisericii în întregul ei. Adevărul viu este propriul Său criteriu și n-are nevoie de criterii exterioare de asigurare, cum s-a întâmplat în Occident, unde s-a simțit mereu nevoia unor cadre de securitate: papalitatea, magisteriul, Biblia. O evoluție similară se poate observa însă și în teologia de școală ortodoxă, unde sinoadelor, mai ales Sinoadelor Ecumenice, li se atribuie ex sese infailibilitatea și autoritatea unei adevărate papalități colective, iar Tradiția a devenit un depozit de doctrine complementar celui al Scripturii."
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Last edited by Mihailc; 17.11.2012 at 11:35:40.
|