View Single Post
  #16  
Vechi 19.11.2012, 18:40:29
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zargan Vezi mesajul
Scrierile Sf Ignatie Briancianinov tocmai pe asta se axeaza, si anume ca mai intai trebuie sa pregatesti vasul, ca sa poata primi darul/harul lui Dumnezeu prin Sfantul Duh.
Ma bucur sa aflu ca se confirma cele scrise de mine , cu toate ca inca nu am citit cele patru volume , dar sper din tot sufletul sa reusesc sa le citesc candva , si-ti multumesc pentru bunavointa ta. Rugaciunea lui Iisus a fost dobandita in adevaratul sens al cuvantului de foarte putini nevoitori si adevarati iubitori de Dumnezeu , si repet , accentuez , nu cred ca aceasta rugaciune a fost dobandita de cineva care navigheaza pe net , si aici sunt intru totul de acord cu Mos Neagu ( Omu Bun ) , ca mantuirea nu are nimic in comun cu netul !
In fine , vreu sa reproduc un interviu cu Gheronda Haralambos Dionisiatis din muntele Athos :
Gheronda Haralambos Dionisiatis – Învățături practice despre Rugăciunea lui Iisus

– Părinte, am citit cărți ale autorilor filocalici despre rugăciunea minții. M-am străduit să împlinesc cele pe care ei le scriu acolo. Pot să spun că m-am folosit, dar nu văd rezultatele pe care le descriu Sfinții Părinți.
– De cât timp te nevoiești cu rugăciunea?
– De aproape doi ani.
– Doi ani? E ceva vreme. Ai un povățuitor ca să te sfătuiască cum să te rogi?
– Numai din această cauză, părinte, am fost nevoit să schimb doi duhovnici. Din păcate, nu numai că nu știau să povățuiască, dar în același timp, mă și descurajau. Le spuneam: „Însetez să învăț rugăciunea neîncetată”. Ei îmi răspundeau: „Acestea, copilul meu, nu sunt pentru noi, cu acestea numai sfinții s-au îndeletnicit. Câți s-au apucat să-i imite au căzut în rătăcire. Știi Crezul? Știi Tatăl nostru? Ajunge. Cel mult, poți să mai citești înainte de culcare câte ceva din Ceaslov”. Astfel de „sfaturi” am auzit. În cele din urmă am găsit un duhovnic care mi-a spus: „am citit și eu copilul meu multe despre Rugăciunea lui Iisus. Am încercat și ceva-ceva am găsit. Dar ca să fiu limpede, îți mărturisesc că nu am această harismă de a-i povățui și pe alții. N-o să-ți interzic însă să te rogi, pentru că ar fi o mare rătăcire. La Sfântul Munte, însă, se mai găsesc bărbați experimentați la care poți să mergi să te îndrume dacă dorești să propășești în binecuvântata lucrare a rugăciunii neîncetate.” Este pentru prima oară în care m-am învrednicit să vin la Sfântul Munte. Un monah m-a trimis la Sfinția voastră. Vă rog să mă ajutați.
– Din câte aud, copilul meu, și eu sunt dezamăgit de unii duhovnici. Foarte bine ți-a spus ultimul tău duhovnic: nici nu știe, nici nu-l împiedică pe celălalt. Foarte bine a spus. Rătăcit este nu cel care zice rugăciunea lui Iisus, ci cel care n-o spune. Și încă mai rău, îi împiedică și pe alții să o zică.
E adevărat că am cunoscut pe mulți care au început să zică rugăciunea și au căzut în rătăcire. De ce s-au rătăcit? Pentru că nu au avut povățuitor. Cine crede că nu are nevoie de povățuitor este rătăcit. Are egoism. Egoismul și rugăciunea minții sunt lucruri potrivnice.
Astfel de rătăciți încă avem la Sfântul Munte. Unii vin și pe la mine. În loc să se spovedească și să se sfătuiască, scopul lor este să-mi arate că sunt plini de Duh și teofori. Îmi zice unul dintre ei mai zilele trecute: „Eu părinte, am dobândit rugăciunea minții”. „Și la ce duhovnic te spovedești – îl întreb”. A început să se împotrivească și să se mânie. „Eu, zice, să am duhovnic? Sunt la măsurile să fac lecții cu voi, duhovnicii. Eu vorbesc cu Însuși Hristos, cu Maica Domnului, văd lumini, Sfinți etc.”. Cum i-am spus că toate acestea sunt diavolești, s-a înfuriat și a plecat tulburat.
Ei, copilul meu, aceștia sunt cei rătăciți. Știu și alții, care la început doreau să învețe rugăciunea, dar din voia lor proprie nu-i scoteai. Cel ce-și face voia proprie și rugăciunea lui Iisus diferă ca noaptea de zi. Voia proprie înseamnă egoism. Rezultatul: cum să găsească rugăciunea? Au găsit ciomege pe spinare. S-au dezamăgit, s-au oprit din rugăciune și ce este mai înfricoșător, au devenit cei mai mari luptători împotriva rugăciunii lui Iisus. Cum vedeau pe vreun monah că trage komboskini, se demonizau, îi smulgeau metaniile din mână, strigau la el că este rătăcit. Chiar acei monahi au venit și mi-au spus. Ai înțeles acum în ce fel diavolul le sucește?

– Din câte spuneți, părinte, e cu adevărat greu să învățăm rugăciunea minții!
– În slujba călugăriei scrie „cele bune cu osteneli și dureri se dobândesc”. Știi ce înseamnă să dobândești rugăciunea lui Iisus? Înseamnă să dobândești pe însuși Dumnezeu în lăuntrul tău, să-L trăiești, să-L simți, ți se deschid ochii sufletului. Îl vezi înlăuntrul tău pe Hristos. Simți înlăuntrul tău bucuria Împărăției Lui. Pricepi?
– Părinte, cred. Eu însă nu sunt vrednic de asemenea lucruri. M-am străduit, mi-am forțat mintea cu inspirații și expirații, cum spun părinții, dar n-am putut să o adun. Mintea mea călătorește altundeva. Am ajuns să mă deznădăjduiesc și să cred că nu e pentru noi această rugăciune.
– Măi binecuvântatule, nu ți-am spus că numai cu cărțile nu se ajunge la nici o procopseală? Că trebuie și povățuitor? Tu de unul singur vrei să ajungi desăvârșit. Vrei să înveți una-două inspirația și expirația! Înainte să ari, vrei deja pâine …
O să-ți arăt cum să pui început. Dar vom începe de la alfa.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote