Citat:
	
	
		
			
				
					În prealabil postat de  Pelerin spre Rasarit
					 
				 
				 
Inima este, deci, dupa cum ne spune si Cuviosul Isaia Pusnicul, in legatura cu ultimele izvoare ale binelui si raului. De noi depinde catre care dintre acestea o indreptam: catre o viata conforma ei si voii lui Dumnezeu sau catre o existenta esuata, decazuta, implinind voia duhului celui rau si strain.Parintii filocalici insista in mod deosebit asupra necesitatii curatirii inimii, pentru desavarsirea umana. De aceea, sintagme pline de adanci intelesuri duhovnicesti, precum "inima curata" sau "inima desavarsita", revin frecvent in scrisul lor. Diadoh vorbeste despre "simtirea mintii " si "simtirea inimii", la care ajunge cel curatit de patimi. 
 
Daca inima necuratita este "laborator de ganduri rele", inima curata sau curatita este libera de orice gand lumesc si, nefiind legata cu nimic de cele de jos, petrece in contemplarea celor inalte, in al treilea cer si e rapita in rai, facandu-se martorul bunurilor vesnice. Inima curata si-a infatisat amintirea sa lui Dumnezeu cu totul fara chip si fara forma"; ea primeste in sine "abis inalt de intelesuri dumnezeiesti de la Cel nesfarsit". Ea insasi, fiind golita in mod desavarsit de inchipuiri, "naste intelesuri dumnezeiesti si tainice".
  
			
		 | 
	
	
 Este în firea mintii mânia împotriva patimilor. Caci daca nu se mânie  omul împotriva tuturor celor semanate de vrajmasul într-însul, nu va  vedea nici curatie întru sine. Când a aflat Iov lucrul acesta, a  blestemat pe vrajmasii sai zicând: „Necinstitilor si defaimatilor,  lipsiti de tot binele, nu v-am socotit vrednici nici de câinii turmelor  mele!” Iar cel ce vrea sa ajunga la mânia cea fireasca taie toate voile  sale, pâna când întareste în sine voia cea dupa fire a mintii.
(Isaia Pustnicul)3
 ·         
Când, împotrivindu-te, vei birui oastea vrajmasilor si o  vei vedea ca fuge de la tine slabita, sa nu ti se bucure inima. Caci  rautatea duhurilor este în urma lor. Ei pregatesc un razboi si mai rau  decât cel dintâi si aduna forte înapoia cetatii, poruncindu-le sa nu se  miste din loc. Daca te vei împotrivi lor mai departe, luptându-te, vor  fugi de la fata ta întru slabiciune. Dar daca te vei înalta întru inima  ta, pe motiv ca i-ai izgonit si vei parasi cetatea, se vor ridica unii  de la spate, altii din fata si bietul suflet se va pomeni împresurat de  ei fara scapare. Cetatea este rugaciunea; lupta este împotrivirea prin  Iisus Hristos; iar baza de unde pornim lupta noastra este mânia. (Isaia Pustnicul)27
 ·         Sa stam deci, fratilor, întru frica lui Dumnezeu, pazind si  supraveghind lucrarea virtutilor. Sa nu dam pricina de sminteala  cunostintei noastre, ci sa luam aminte la noi însine întru frica lui  Dumnezeu, pâna când se va dezrobi si ea dimpreuna cu noi, ca sa se faca  între noi ei ea unire deplina. Ea va fi atunci paznica noastra,  aratându-ne fiecare lucru de care trebuie sa ne ferim. Daca însa nu o  vom asculta, se va departa de la noi si ne va parasi si vom cadea în  mâinile vrajmasilor, care nu vor mai avea mila de noi. Caci iata cum  ne-a învatat Stapânul nostru, zicând: „Împaca-te cu pârâsul tau, pâna  esti înca pe cale cu el”… si cele urmatoare. Pârâsul este constiinta,  fiindca se împotriveste omului ce vrea sa faca voia trupului, iar daca  acesta nu vrea sa o asculte îl da pe mâna vrajmasilor sai.
 (Isaia Pustnicul)33
 ·         Când vede Dumnezeu ca mintea I s-a supus Lui din toata  puterea si nu are alt ajutor fara numai pe El singur, o întareste  zicând: „Nu te teme, fiul meu Iacob, prea micule la numar Israel”; si  iarasi: „Nu te teme ca te-am rascumparat; te-am numit cu numele Meu si  al Meu esti tu. De va fi sa treci prin apa, cu tine voi fi si puhoaiele  nu te vor înghiti. Iar de va fi sa treci prin foc, nu vei fi ars, iar  flacara nu te va mistui. Caci Eu sunt Domnul Dumnezeul tau, Sfântul lui  Israel, cel ce te mântuieste”. De va auzi mintea aceasta încurajare, va  îndrazni împotriva vrajmasului, zicând: „Cine vrea sa bata razboi cu  mine? Sa vie de fata! Cine este protivnicul meu? Sa se apropie de mine! 
 Iata, Domnul este ajutorul meu, cine ma va asupri? Voi toti ca o haina  va veti învechi si veti fi mâncati de molii”.(Isaia Pustnicul)28
 ·         Dracii se învaluie si se acopera pentru o vreme în  viclesugul lor, ca doar îsi va lasa omul sloboda inima, socotind ca s-a  izbavit de lupta. Iar daca se întâmpla aceasta, sar dintr-o data asupra  bietului suflet si îl rapesc ca pe o vrabie. Si daca se afla mai  puternici decât bietul suflet, îl pravalesc fara mila în pacate mai  grele ca cele de la început, pentru care s-a rugat sa fie iertat. Sa  stam deci cu frica lui Dumnezeu si sa strajuim inima, desavârsind  lucrarea noastra. Caci pazind virtutile, împiedicam rautatea  vrajmasilor. Iisus Hristos, învatatorul nostru, stiind vrajmasa lor  neîndurare si milostivindu-se de neamul omenesc, ne-a poruncit sa pazim  inima cu strictete, zicând: „Fiti gata în tot ceasul, ca nu stiti în  care ceas vine furul; deci nu cumva venind sa va gaseasca dormind”; si  iarasi: „Vedeti sa nu se îngreuieze inima voastra întru desfrânare,  betie si griji lumesti si sa vie peste voi fara de veste ceasul acela”.  Deci ia seama la inima ta, fiind cu luare aminte la simturile tale. Si  daca se va întovarasi cu tine pomenirea lui Dumnezeu, vei prinde pe  tâlharii care te prada de ea. Caci cel ce se deprinde sa deosebeasca  precis gândurile recunoaste pe cele ce vor sa intre si sa-l spurce,  fiindca acestea tulbura mintea ca sa se faca mândra si trândava. Dar cei  ce cunosc rautatea lor ramân netulburati, rugându-se Domnului.
 (Isaia Pustnicul)27
 · 
        Rogu-te, câta vreme esti în trup, sa nu lasi sloboda inima  ta. Caci precum plugarul nu se poate bizui pe vreo roada ce se arata în  tarina sa, mai înainte de a o aduna în hambarele sale, fiindca nu stie  ce i se poate întâmpla, tot asa nu poate omul da drumul inimii sale  „câta vreme are suflare în narile sale”. Si precum omul nu stie ce  patima îl va întâmpina pâna la cea din urma suflare, tot asa nu poate  slobozi inima sa pâna are rasuflare; ci trebuie sa strige totdeauna  catre Dumnezeu, dupa ajutorul si mila Lui.
 (Isaia Pustnicul)28
 · 
        Cerceteaza-te, frate, în fiecare zi, ca sa-ti cunosti inima  si sa vezi ce patimi se afla în ea înaintea lui Dumnezeu; si leapada-le  din inima ta, ca sa nu vie osânda rea asupra ta. (Isaia Pustnicul)28
 ·         Împrejurarile cer de la noi rugaciune, precum valurile,  vijeliile si furtunile cer cârmaci. Caci suntem supusi la atacul  gândurilor, atât ale virtutii, cât si ale pacatului. Iar stapân peste  patimi se zice ca este gândul cel evlavios si iubitor de Dumnezeu. Deci  ni se cade noua, celor ce râvnim linistea, sa deosebim si sa despartim  cu luare aminte si cu întelepciune virtutile si pacatele, si sa aflam pe  care virtute trebuie sa o cultivam când sunt de fata parintii si fratii  si pe care s-o lucram când suntem singuri. Trebuie sa mai stim care  este virtutea prima, care a doua, a treia; si care patima este  sufleteasca si care trupeasca; si din care virtute ne rapeste mândria,  mintea, din care se iveste lacomia pântecelui. Caci datori suntem sa  curatim gândurile, precum si orice înaltare ce ar creste împotriva  cunostintei de Dumnezeu.
 (Isaia Pustnicul)10
 ·         Cea dintâi virtute este nepurtarea de grija, adica moartea  fata de orice om si de orice lucru. Din aceasta se naste dorul de  Dumnezeu. Iar aceasta naste mânia cea dupa fire, care se împotriveste  oricarui atac încercat de vrajmasul. Atunci gaseste salas în om frica  lui Dumnezeu, iar prin frica se face aratata dragostea.
 (Isaia Pustnicul)22
 ·         Trebuie sa alungam din inima momeala gândului, prin  împotrivire cucernica în vremea rugaciunii, ca sa nu ne aflam cu buzele  vorbind cu Dumnezeu, iar cu inima cugetând cele necuvenite. Caci nu  primeste Dumnezeu rugaciune tulbure dispretuitoare de la cel ce se  îndeletniceste cu linistea. Scriptura ne îndeamna pretutindeni sa pazim  simturile sufletului. De se va supune voia monahului legii lui Dumnezeu  si dupa legea Lui va ocârmui mintea cele supuse ei (înteleg toate  miscarile sufletului, dar mai ales mânia si pofta, caci acestea sunt  supuse puterii ratiunii), am savârsit virtutea si am împlinit dreptatea,  îndreptând pofta spre Dumnezeu si voia spre voile Lui, iar mânia  împotriva diavolului si a pacatului. Spre ce lucrare nazuim prin urmare?  Spre meditatia cea ascunsa.
 (Isaia Pustnicul)23
 ·         
De se va semana vreun gând urât în inima ta, sezând în  chilia ta priveste si împotriveste-te pacatului, ca nu cumva sa te  biruie. Sârguieste-te sa-ti aduci aminte de Dumnezeu, gândind ca îti  poarta de grija si ca cele ce le graiesti întru inima ta sunt  descoperite înaintea Lui. Zi deci sufletului tau: Daca te temi ca  pacatosii, cari-s ca si tine, sa nu vada pacatele tale, cu cât mai mult  trebuie sa te temi de Dumnezeu, care ia aminte la toate? Iar din  sfatuirea aceasta cu tine însuti vine în sufletul tau frica lui  Dumnezeu. Si daca ramâi în ea, ramâi neclintit de patimi, precum este  scris: „Cei ce nadajduiesc spre Domnul sunt ca muntele Sionului; nu se  va clati în veac cel ce locuieste în Ierusalim”. Si la tot lucrul pe  care-l faci, sa ai pe Dumnezeu înainte si sa cugeti ca vede orice gând  al tau, si nu vei pacatui niciodata. (Isaia Pustnicul)