Uneori mi se pare ca amestecam nivelurile/palierele ontologic distincte.
Cand luam un fenomen de natura fizica, sa zicem si il comparam cu unul de natura psihica, evident ca riscam neintelegeri si confuzie. Nu-i asa ca gandul e mai iute ca sageata? Sau ca-i tare ca piatra?...:)
Cred ca putem opera distinctia dintre cunoasterea stiintifica a astronomiei si cunoasterea duhovniceasca.
Mi se pare firesc ca Parintii sa ia de bune descoperirile stiintifice ale vremii lor, intrucat acestea se refera la lumea vazuta, la organizarea materiala a Cosmosului. Dar Sfintii Parinti nu erau astronomi si nici cosmonauti! HELIOCENTRISMUL SAU GEOCENTRISMUL NU AU NICI IN CLIN NICI IN MANECA CU HRISTOCENTRISMUL.
Cosmosul poate fi, sa admitem o clipa, heliocentric. Daca e sau nu asa, e treaba astronomilor sa afle.
In acelasi timp, pentru omul duhovnicesc Cosmosul e indubitabil Hristocentric. Cum altfel?
Asadar, in epoca anticilor se prea poate ca Parintii Bisericii sa fi considerat ca, in palierul astronomiei, Cosmosul e geocentric. Dupa 1000 de ani, se prea poate ca Parintii Bisericii sa fi considerat, tinind pasul cu stiintele vremii, ca Universul e Heliocentric.
Insa, in ciuda acestor consideratii care tin de astronomie, toti Parintii, indiferent de epoca istorica si de cunostintele vremii, considera fara vreun dubiu ca Universul e Hristocentric.
Iar afirmatia ca Pamantul e centrul Universului are pur si simplu doua valori de adevar:
a) ea este falsa, daca evaluam afirmatia din punct de vedere al cunostintelor de astronomie;
b) este adevarata, daca judecam duhovniceste si ne amintim ca Dumnezeu a pus omul pe Terra si a gatit in jurul Pamantului un intreg Cosmos, frumos si armonios, pentru bucuria copiilor Sai.
Indiferent la ce periferie insignifianta se afla Terra, raportat la vreun centru material al Cosmosului descoperit de astronomi, ea ramane Centrul Lumii, in Universul inteles duhovniceste.
Chestiunea seamana cu aceea a evaluarii unei persoane: un om poate fi sarac si pirpiriu si foarte jos pe scara sociala in istorie, insa poate fi sfant inaintea Fetei Domnului. Poate fi si bogat si frumos si puternic si, de asemenea poate fi sfant (s.a.m.d., sunt posibile mai multe combinatii). Insusirile nu sunt contradictorii, deoarece fac parte din planuri distincte, neamestecate. (Doar mintea naostra le amesteca uneori, probabil din pura neatentie.) "Verde" nu e contradictoriu cu "teologumena", dupa cum nici "castravete" nu e contradictoriu cu "amiaza".
Geocentrismul este o chestiune teologica valida (indubitabil, tinind de constiinta dogmatica, duhovniceasca), si totodata o eroare pentru astronomie (care se ocupa cu legile materiei, nu cu acelea ale duhului).
Pur si simplu avem de-a face cu doua planuri si unghiuri de abordare complet diferite.
Nu se pune problema unui conflict decat atunci cand ne situam in unul si acelasi palier al existentei.
Last edited by cezar_ioan; 22.11.2012 at 23:54:43.
|