Postul – Despre buna randuiala a postului - Sf. Grigorie Palama
 “1. Placuta este ochilor nostri  privelistea marii linistite, rasfrangand pe intinderea ei netulburata  lumina scaparatoare a razelor soarelui in plina stralucire. Dar si mai  desfatator este sa privesti si sa graiesti despre Biserica cea strans  unita dupa vointa lui Dumnezeu, izbavita de tulburari si luminata, in  chip tainic, de lumina cea dumnezeiasca, desfacandu-si aripile catre  stralucirea de dincolo si intinzandu-si in sus mainile, ochii, simtirea,  precum si intreaga ei cugetare. Dupa ce harul Duhului Sfant mi-a  harazit astazi aceasta vedere placuta si a ingaduit ca voi toti sa  petreceti impreuna noaptea si ziua in templul lui Dumnezeu,  nelipsindu-va voua ravna venirii voastre la El, haideti acum sa ajutam,  dand putere pomului tainic, rasadit la cumpana apelor Duhului Sfant, si  ca si voi prin rugaciunile voastre de dimineata, tot asa si noi, in  masura in care ne ingaduie timpul, sa adaugam invataturii de dimineata  pe cea de seara, 
aratand mai lamurit iscusintele prin care  vrajmasul mantuirii noastre face ca nu numai postul, dar si rugaciunea  noastra sa ramana in tot chipul fara de nici un folos. 
 2.  
Exista,  fratilor, si alta saturare si betie rea si vicleana, care nu vine nici  din mancaruri, nici din bauturi, nici din desfatarea pricinuita de  acestea, ci din mania catre aproapele nostru si din ura fata de el, si  din tinerea de minte a greselilor sale, si din toate rautatile ce se isca astfel. Despre acestea si Moise in cantarea sa spune: “
Vinul lor este venin de scorpion si otrava pierzatoare de aspida” [Deuteronomul 32, 33]. Pentru acestea si proorocul Isaia zice: “
Vai de cei  ce se imbata fara de vin” [vezi Isaia 20, 1]; si iarasi acelasi prooroc vesteste: “
Sa nu postiti cu lupte” [vezi Isaia 58, 3]. Dar si catre cei ce postesc in felul acesta, el spune, ca din partea Domnului: “
Sa-si plece capul ca o trestie si sa se culce pe sac si in cenusa, oare acesta se cheama post, zi placuta Domnului?” [Isaia 58, 5] si “
Cand ridicati mainile voastre catre Mine, Eu imi intorc ochii aiurea” [Isaia 1, 15].
 3.  
Asadar, aceasta betie a urii, pricina de capatai a indepartarii oamenilor de Dumnezeu, diavolul cauta sa o insufle tuturor celor ce se roaga si postesc,  apoi trezeste amintirea mahnirilor si plangerilor noastre, ne pune in  miscare gandurile spre aducerea aminte a raului si ascute limba noastra  pentru vorbe haine si de ocara, pregatindu-ne pe noi sa fim astfel  precum David il descrie pe cel ce se roaga in necuviinta: “
Faradelege toata ziua, nedreptate a vorbit limba ta; ca un brici ascutit a facut viclesug” [Psalmi 51, 1]; si el se roaga catre Dumnezeu ca sa fie izbavit de acestea, spunand: “
Scoate-ma,  Doamne, de la omul viclean si de omul nedrept ma izbaveste; ascutit-au  limba lor ca a sarpelui; venin de aspida sub buzele lor” [Psalmi 139, 1-3].
 4.  Dar noi, fratilor, 
in vremea postului si a rugaciunii, sa scoatem din sufletul nostru – rogu-va – ceea ce avem impotriva cuiva,  fie ca in adevar si pe drept avem, fie ca doar socotim ca avem, si sa  fim cu totii oameni evlaviosi, sa gandim mai mult unii despre altii sub  indemnul dragostei si al faptelor ce lor bune, graindu-ne de bine,  cumpanind in noi in sine si cugetand la cele bune inaintea lui Dumnezeu  si a oamenilor, pentru ca sa postim noi cu postul cel aducator de laude  si fara de prihana. Iar cererile noastre catre Dumnezeu, cele din vremea  postului, sa fie bine primite, si sa-L numim pe El “
Tata dupa har,  in chip cuvenit, invrednicindu-ne astfel a-l grai cu indrazneala: “Tata,  iarta-ne noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri”.
 5.  Dar iarasi cugetarea din vremea  rugaciunii savarsite de noi si a postului devine fara de nici un folos  prin lucratura celui ce unelteste impotriva sufletelor noastre; 
caci o astfel de cugetare semetita avand acel fariseu, desi postea si se ruga, S-a intors gol. Dar 
noi,  stiind ca este necurat si neprimit la Domnul tot cel ce are inima  semeata, si stiind prea bine ca noi suntem datori lui Dumnezeu cu multe  si cu mari daruri si ca dam inapoi prea putin din ceea ce datoram,  sa le facem uitate pe cele daruite mai inainte, ca si cum ar fi o  nimica toata, si indreptandu-ne cu mintea spre cele viitoare, 
sa  postim, sa ne rugam cu inima zdrobita si cu smerenie sa ne invinuim pe  noi insine, ca sa fie postul nostru curat, iar noi cu vrednicie sa stam  in biserica lui Dumnezeu.
 6.  Exista si un alt chip de viclenie a  celui rau, ca re face ca osteneala noastra pentru post si rugaciune sa  fie fara de castig pentru noi, 
indemnandu-ne sa savarsim si postul, si rugaciunea manati de slava desarta si de fatarnicie. De aceea si Domnul vesteste iarasi in Evanghelie, spunand: “
Tu  insa, cand te rogi, intra in camara ta si, inchizand usa, roaga-te  Tatalui tau, Care este in ascuns, si Tatal tau, Care vede in ascuns, iti  va rasplati tie” [Matei 6, 6].
 7.  Aceste cuvinte nu le spune Domnul ca  pe o porunca de a fi indepartate adunarile si rugaciunile si cantarile  de psalmi, caci atunci nu ar fi spus proorocul alcatuitor al Psalmilor. “
In mijlocul adunarii Te voi lauda” [Psalmi 21, 24] si “
Lauda-Te-voi intre popoare, Doamne, canta-voi Tie intre neamuri” [Psalmi 56, 12] si “
Rugaciunile mele le voi face inaintea ce lor ce se tem de El” [Psalmi 21, 29]; si inca ne-a mai grait noua: “
In adunari binecuvantati pe Dumnezeu” [Psalmi 67, 27] si “
Veniti sa ne inchinam si sa cadem inaintea Lui si sa plangem inaintea Domnului, Celui ce ne-a facut pe noi”  [Psalmi 94, 6]. Dar si catre altii mai sus asezati – despre care nu  este timpul si locul sa vorbim acum – Isi indreapta Domnul indemnul la 
rugaciunea  cea facuta cand suntem singuri in casele noastre si in asternuturile  noastre, care intareste rugaciunea catre  Dumnezeu savarsita in  biserici, asa cum rugaciunea cea launtrica, facuta cu mintea, o  intareste pe cea savarsita cu buzele. Fiindca acela ce ar voi sa se  roage numai atunci cand se afla in biserica lui Dumnezeu,  neingrijindu-se deloc de rugaciune acasa, sau pe drumuri, sau in piete,  acela nu se roaga cu adevarat nici cand sta dinaintea altarului lui  Dumnezeu.
 8.  Acestea le arata si acela care, dupa ce spune: “
Gata este inima mea, Dumnezeule!“, adauga: “
Canta-voi si voi lauda slava Ta” [Psalmi 56, 10], iar in alta parte: “
De mi-am adus aminte de Tine in asternutul meu, in dimineti am cugetat la Tine…” [Psalmi 62, 7]. Dar ne invata si El: 
“Cand  postiti, nu fiti tristi ca fatarnicii; ca ei isi smolesc fetele, ca sa  se arate oamenilor ca postesc. Adevarat graiesc voua, si-au luat plata  lor. Tu insa, cand postesti, unge capul tau si fata ta o spala, ca sa nu  te arati oamenilor ca postesti, ci Tatalui tau care este in ascuns, si  Tatal tau. Care vede in ascuns, iti va rasplati tie” [Matei 6, 16-18].
 9.  O, cat de mare si neasemuita este  iubirea Ta de oameni! Prin aceste cuvinte insusi Domnul ne-a aratat  indoiala si tagada care vor starui asupra Judecatii de apoi, pentru ca  noi sa capatam de aici o mai buna judecata si o soarta mai fericita.  Caci Domnul ii va agrai atunci pe cei ce traiesc dupa slava desarta si  nu dupa porunca Lui, spunand, potrivit celor de mai sus: “
Ati luat plata in viata voastra“, precum a zis si Avraam catre acel bogat care ardea in focul mistuitor: “
Ai primit cele bune ale tale in viata ta”  [Luca 16, 25]. Iar celor ce cauta spre El, in vremea in care se  ostenesc pentru virtute, spune ca le va rasplati sub ochii tuturor,  adica le va da in schimb, la aratarea Sa, aceasta cuprinzatoare  binecuvantare si mostenire si desfatare neamestecata si vesnica. Cel  Care vrea ca toti sa se mantuiasca si sa vina la cunostinta adevarului  vadeste acum – precum spuneam – hotararea cea neprihanita si  neschimbatoare, aratand aici ca 
nu sunt fii ai lui Dumnezeu decat aceia care dispretuiesc slava omeneasca.
 10. Caci de aceea aduce El in fata cuvantul Sau hotarat asupra acestor soiuri de oameni, spunand: “
Tatal tau, Care vede in ascuns, iti va da inapoi tie pe fata“, pentru ca sa-i arate El si 
sa-i  faca pe cei ce dispretuiesc omeneasca slava desarta copii infiati si  impreuna mostenitori ai Sai; iar pe aceia ce nu sunt astfel sa-i lepede  din vrednicia de fii al Lui, daca nu se pocaiesc. Cuvintele acestea le-a grait Domnul 
pentru  ca nu cumva cei ce se roaga si postesc sa caute la parerile oamenilor,  de la care nu este nici un folos, fiindca altminteri, chiar indurand noi  ostenea la postului si a rugaciunii, ramanem lipsiti si straini de  rasplata. El spune sa ne ungem capul si sa ne spalam fata,  adica sa nu ne folosim de paloarea cea nefireasca, nici sa nu avem capul  murdar si cu totul uscat, 
ca si cum am parea ca suferim aceasta  din pricina postului incrancenat si din dispret fata de trup, vanand  astfel laude din partea oamenilor. Caci acestea le faceau  fariseii, dorind ei a fi vazuti de oameni, si de aceea, pe buna  dreptate, au fost socotiti despartiti de Biserica lui Hristos, iar  Domnul ne opreste intru totul sa ne asemanam lor.