| 
				 SFANTUL GRIGORIE PALAMA despre cum sa petrecem Postul Nasterii Domnului 
 
			
			11. Daca se va numi cugetul [ratiunea],  prin asemanare [analogie], cap  al sufletului, ca unul ce este  conducator, iar inchipuirea [imaginatia]  chip al sufletului, in care se  afla jiltul cel statornic al puterilor  [energiilor] izvorate din  simturi, este bine ca noi, atunci cand  postim, sa ne ungem capul  cu untdelemn, adica sa facem sa fie cugetul  nostru milostiv, iar fata  noastra, adica inchipuirea, sa o spalam de  gandurile cele rusinoase si  necurate, de manie si de toata rautatea.  Pentru ca un astfel de  post, implinit ca atare, nu numai patimile cele  rele, ci dimpreuna cu  acestea si pe duhurile cele necurate, care sunt  incepatoare si  pricinuitoare ale unor astfel de patimi, le surghiuneste  si le  rusineaza, asezandu-i pe cei ce postesc la rand cu ingerii cei  buni,  intorcandu-i catre acei ingeri si oranduind ca acestia sa fie  pazitori  ai acelora, degraba ajutatori si impreuna lucratori.12. In felul acesta, pe vremuri, alaturi  de cei trei tineri din  Babilon, impodobiti cu infranarea si cu postul, a  fost vazut in  mijlocul focului mistuitor si un al patrulea, care era cu  ei, pazindu-i  si purtandu-le de grija ca sa ramana teferi, de parca in  chip minunat  i-ar fi scaldat in roua [Daniel 3, 25]. Tot astfel,  dinaintea lui  Daniel, care postea de multe zile, s-a infatisat un inger  care ii dadea  sfaturi intelepte si ii prevestea lui cele viitoare. Si in  acelasi  chip, altadata, un inger a adus de la o mare departare pe un  prooroc  [Avacum] care a strabatut vazduhul si care a purtat hrana [lui  Daniel],  prin rugaciune si post astupandu-se gura leilor [Daniel /Bel si   balaurul, 33]. Asemenea si noua, care ne ostenim si ne straduim  in  post trupesc si duhovnicesc si in rugaciuni, cu ajutorul si impreuna   lucrarea ingerilor celor buni, vapaia de foc a poftei trupesti ne va fi   stinsa de tot, iar mania ne va fi imblanzita precum cea a leilor,   facandu-ne noi partasi la hrana cea prooroceasca. Prin nadejdea   bunurilor viitoare, prin credinta si prin clarvederea cea   duhovniceasca, ne vom invrednici noi sa calcam in picioare serpii si   scorpiile, si toata puterea vrajmasului.
 13. Iar postul care nu este  implinit in acest fel si nu se  savarseste in acest chip se inrudeste si  se insoteste mai degraba cu  ingerii cei rai, caci a lor este pustiirea  insotita de manie, de ura si  de trufie, ca si de impotrivirea fata de  Dumnezeu, pe cand noi, ca unii ce suntem robi si slujitori ai binelui, stam impotriva acestor ingeri rai, cum si spune Apostolul: “Caci   lupta noastra nu este impotriva trupului si a sangelui, ci impotriva   incepatoriilor, impotriva stapaniilor, impotriva stapanitorilor   intunericului acestui veac, impotriva duhurilor rautatii, care sunt in   vazduhuri” [Efeseni 6, 12]. Asadar, pe scurt, impotrivirea   noastra fata de ei se implineste prin post, dar noi cerem pentru paza   noastra si platosa intelepciunii, si coiful milostivirii celei   mantuitoare, si scutul credintei, precum si sabia cea prea   indestulatoare a Duhului Sfant, adica cuvantul cel mantuitor dat noua de   Dumnezeu, ca sa ne fie spre aparare. In felul acesta ne vom   intrece in lupta cea buna, vom pazi credinta cea temeinica, vom stinge   toate sagetile de foc ale celui rau, vom dobandi cununa Lui cea vesnica   si cereasca, infatisandu-ne ca biruitori in toate, bucurandu-ne de-a   pururi impreuna cu ingerii din ceruri, intru Hristos, Domnul nostru. 14.   Caruia I se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea, dimpreuna cu  “Tatal Sau cel fara de inceput si cu Duhul Sau cel Preasfant si de viata facator, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin“.
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |