Incerc niste concluzii preliminare pentru acest topic, sarcina grea pentru mine, recunosc.
1. In primul rand, multumesc tuturor pentru interventii. In masura in care au fost echilibrate, nepătimașe, argumentate și respectuoase, ele au clădit. În măsura în care nu au fost astfel, au clădit mai puțin. Au fost și de unele, și de altele.
2. Mântuirea este un dar gratuit de la Dumnezeu, oferit celui care-l cere cu libertate și voință deplină. Înainte de orice, să ne rugăm lui Dumnezeu cu stăruință, cerându-i mântuirea sufletelor noastre. Acesta este cel mai important lucru, lumina pentru celelalte întrebări ale noastre decurgând din alegerea noastră inițială. Să fim convinși de puterea și necesitatea rugăciunii, despre care cineva spunea că este respirația sufletului.
3. Poruncile lui Dumnezeu nu sunt date să ne provoace neliniște sufletească. Subiectul pe care l-am dezbătut aici se dovedește a fi de o complexitate care, cel puțin pe mine, m-a depășit. Este o mare responsabilitate să alegă să asculți poruncile lui Dumnezeu și ale Bisericii, dar cel puțin la fel de mare responsabilitate este să le explici altora. Dacă greșesc, rog iertare. dar au existat intervenții prin care am simțit că nu cunoștințele (sau harul) au vorbit, ci lipsa unei deschideri, al unui time out în care să ai curajul să-ți reconsideri cele știute, să admiți că poți învăța lucruri noi, și că Dumnezeu ne ajută să-i înțelegem cuvintele într-un mod viu, care poate fi înnoit cu înțelegeri noi, fără a se altera ceva din învățătura deja revelată. Ne sună cunoscut: "Porunca noua va dau voua...", sau "Ati auzit că s-a spus, însă Eu vă zuc:...". Niciodată nu a existat schimbare de poziție, ci re-explicare, re-așezare tot mai aproape de Dumnezeu, a cărui esență este bunătatea (printre altele, cu siguranță).
4. Abstinența reprezintă, de fapt, un subiect în sine. Orice discuție ar trebui să înceapă de aici, și să se aplice la: mâncare, bunuri, sexualitate etc. Aici ar trebui să intre și clarificările despre natura umană, cât de căzută este ea după păcatul originar, cum trebuie să considerăm ceea ce trăim noi acum, în starea de păcat originar: plăcerile, simțurile etc. Sunt ele ceva rău în sine, un rezultat al căderii originare, sau trebuie să știm doar să calibrăm folosirea acestor date în scopul mânturii? Etc. La acest punct, nu am primit clarificări, ci doar scenarii: persoane care pretind că Adam și Eva aveau relații conjugale altfel decât avem noi acum. Și atunci?... Iată un punct nu (doar) controversat, ci cu puține șanse de îzbândă, dacă este abordat pe partea asta. Ne lipsesc cunoștințele despre teologia trupului (cel puțin mie).
5. Cazul Bisericii Ortodoxe, din care lipsește o sursă unică și incontestabilă în ce privește catehizarea credincioșilor, reprezintă pentru mine o sursă de stress și neîncredere în autenticitatea poziției lui x sau y. "Sistemul duhovnicilor" este unul subiectiv, după părerea mea, și cred că pe mine m-ar confuza mai mult decât m-ar ajuta. Dacă aș dori să am progrese pe un anumit drum spiritual, de părerea cărui duhovnic ar trebui să țin cont, până la urmă? În Biserica Catolică există Catehismul, un lucru simplu și clar pentru toți. Orice abatere de litera catehismului, care se bazează - evident - pe o solidă exegeză a Bibliei și a altor surse autorizate, este ușor identificabilă. Astfel încât rămâne doar problema personală a voinței de a urma cuvântul lui Cristos, conform celor explicitate și arătate în Catehism. La ortodocși, nu există un astfel de document. Deci, cel puțin în materie de sexualitate conjugală, este dificil să te bazezi pe ceva solid, să construiești pornind de la Poziția Bisericii (cu P sau B MARE, intenționat am, scris așa).
6. Încep să înțeleg de ce, în BO, ar fi greu să fie acceptată vreodată perioada de infertilitate din cadrul fiecărui ciclu feminin, ca perioadă permisă pentru relații conjugale legitime dpdv moral între soț și soție. Făcând abstracție de relația istorică dintre BO și BC, cu toate legile ei diplomatice implicite, de faptul că unele persoane nici nu știu că există perioadă de infertilitate lunară la femeie, și de faptul că, inclusiv în BC, se face o confuzie nepermisă între contracepție și metodele naturale de reglare a concepției, există impedimente de ordin teologic pur, dar care pe mine nu m-au convins. Spre exemplu, există ideea de fond că plăcerea este ceva rău, care îndepărtează de Dumnezeu și mântuire. Oricum, nefolosind așa de direct mântuirii, cum folosește, spre exemplu, rugăciunea, atunci orice este legat de plăcere ridică din prima semne mari de întrebare. Apoi, există chestiunea modului efectiv în care se fac copiii. Unii ortodocși (cu siguranță și catolici) spun că modul în care Adam și Eva au avut copii a fost altfel, iar modul în care facem noi acum copiii este expresia căderii din Paradis, deci - încă o dată, dacă mai era nevoie -, în mod intrinsec, relațiile conjugale reprezintă o problemă.
In concluzie, grea nu ar fi abstinența, ci toată această umbră care planează asupra plăcerii, asupra modului de concepere a copiilor după căderea din Rai. Negăsind o poziție Oficială, Una, a BO în această chestiune, confuzia personală se instalează. Repet: pe ce criterii aleg un duhovnic? După ce-mi spune, sau după ce și cum este? Ceea ce spune, în principiu, ar trebui să știe tot creștinul (ortodox, catolic), pornind de la textele unice ale bisericii din care face parte. Iar relația cu duhovnicul ar trebui să fie doar pentru a discuta Cum trebuie să facă ceea ce Trebuie să facă?
Vă mulțumesc încă o dată, spor tuturor în creștere spirituală, și ne mai auzim.
|