Citat:
În prealabil postat de Dumitru73
tocmai,asta este diferența dintre atei și credincioși.
eu pot să critic un "apostol" al ateismului, dacă am argumente.
|
Din start problema este pusa inadecvat. Nu se tine cont de diferenta intre epistemologie si gnoseologie. Nu intru in detalii in ceea ce priveste metoda stiintifica (ce garanteaza cu succes obiectivitatea stiintifica. Nu intru in detalii nici in ceea ce priveste importanta principiului antropic in formularea diverselor paradigme stiintifice), presupunand ca sunteti familiari cu acesta.
In domeniul teologic ortodox, Adevarul nu implica "o suma de definitii dogmatice" cu pretentii de esaustivitate. Adevarul dogmatizat se bazeasa in special pe theoria (vederea duhovniceasca, cognitia teologica apofatica) ceea ce implica ca noi "informatii" despre Adevar se pot adauga ulterior invataturii, insa acestea sunt in concordanta cu afirmatiile anterioare.
Ca o comparatie... daca privim un audi a8 ultimul model... pai fiecare din noi vom oferi informatii conform cu domeniul in care ne pricepem: daca suntem ingineri mecanici vom oferi detalii mecanice, daca suntem ingineri electrici vom oferi detalii electrice, daca suntem ingineri IT vom oferi detalii IT... daca suntem desig-neri vom oferi detalii in acest sens.
Intocmai este si cu Adevarul, Sfintii care au ajus la nivelul de "vedere duhovniceasca" au exprimat in limbaj uman, specific epocii in care au trait ceea ce au inteles din Adevar prin cunoasterea directa. Desigur ca aspectele profunde duhovnicesti nu pot fi intelese decat duhovniceste... si nu pot fi exprimate in limbaj omenesc, nu pentru ca ar fi ceva "secret" ci pur si simplu pentru ca nu stii ce cuvinte sa foloseti. Sa ne inchipuim spre exemplu pe marele filozof Socrate ca ar descrie automobilul Audi A8... oare ce am intelege noi, din punct de vedere al paradigmei stiintifice actuale, din expunerea sa? Ne vom pute face o imagine obiectiva asupra autoturismului? Consider ca nu.
In aceea ce priveste critica... va recomand sa studiati scrierile Sfantului Simenon Noul Teolog. Ascultarea in Biserica nu este "oarba" ci implica constiinta, discernamantul duhovnicesc.
Va ofer doar cateva exemple de ascultare (de Dumnezeu evident, prin harul Duhului Sfant): Sfantul Atanasie cel Mare, Sfantul Maxim Marturisitorul, Sfantul Ioan Damaschin...
Doamne ajuta.