Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Sunt de parere ca opinia dvs cu privire la cosmologia biblica este inadecvata, intrucat incercati sa o priviti din perspectiva stiintifica, iar din punct de vedere teologic incercati sa sugerati ca ar face parte din dogmatica.
Dogmatica ortodoxa nu include referire la modul in care functioneaza universul ci doar la cauza si scopul acestui mod de functionare: hristocentrismul.
De asemnea Sfanta Scriptura nu este un manual de stiinta, iar teologia nu are pretentia de a se substitui stiintei si nici de a opera imixtiuni inadecvate in metoda stiintifica (ce are la bazata pe epistemologiea).
Respect faptul ca dvs interpreati ad litteram cartea facerii insa nu pot fi de acord cu argumentele inadecvate in care incercati sa "demontati" abordarea pertinenta a lui Kalomiros in ceea ce priveste interpretarea alegorica a cosmologiei biblice.
Din nefericire argumentele folosite de Pr. Serafim Rose pentru a sustine o interpretare ad litteram a cartii facerii nu sunt adecvate in contextul contemporan, iar din punct de vedere stiintific sunt nule. Desigur Pr. Serafim Rose are multe scrieri valoroase insa din nefericire prefera cosmologia creationista pseudo-stiintifica (gen intelligent design).
Consider ca suntem datori sa intelegem ce au scris Sfintii Parinti cu privire la cosmologie si nu sa confrutam ad litteram textele lor. Nu ajuta la nimic "o batalie cu Sfintii" in care arucam unii in altii cu textele Sfintilor (rupte din contextul paradigmatic al epocii in care au fost scrise) ca niste arme, cu scopul de a ne "lovi". In aceste sens consider ca nu este adecvat si pertinent sa "raspund" cu citate din Sfantul Luca al Crimeii care confera paradigmei stiintifice actuale un sens inechivoc hristocentric (pentru a "inchide gura" creationistilor contemporani pseudo-stiintifici care interpeteaza ad litteram Sfanta Scriptura), ci consider imperios necesar ca in conteporanieitate, BO sa promoveze adecvat invatatura cosmologica si antropologia a Sfantului Luca al Crimeii intrucat este pertinenta si utila pentru Biserica in contemporaneitate.
Doamne ajuta.
|
In vreme ce sunt de acord cu dumneavoastra ca nu ne ajuta o batalie "intre Sfinti", care este absurda intrucat nu sunt discrepante dogmatice intre ei - altfel nu ar fi sfinti -, ma mir ca mai jos il aruncati in batalie - ca in toate postarile dumneavoastra, pe Sfantul Luca al Crimeii. Pana acum n-ati dat nici macar un citat din opera sa, dar aveti pretentia ca Biserica sa isi schimbe cosmologia si antropologia dupa conceptiile dumneavoastra. Ca nota secundara, daca Sfantul Luca ar fi schimbat in vreun fel conceptiile dogmatice ale Bisericii (din care fac parte, intr-adevar, cosmologia si antropologia - nu doar hristologia, cum sustineti), n-ar mai fi fost considerat sfant niciodata.
In ce il priveste pe Dr Kalomiros, ma indoiesc ca ati citit tratatul dansului despre "Cele sase zile". Daca l-ati citit, atunci inseamna ca ati intepretat ce ati citit in cheia evolutionista, iar nu in cheia teologica (sa nu uitam ca este un tratat de teologie, nu de stiinta).
Tot incercati sa aruncati un val de neseriozitate asupra creationismului afirmand ca acesta considera ca Cartea Facerii ar fi vreun tratat de stiinta, dar stiti bine ca nimeni dintre noi nu considera asa. In schimb, ce credem noi - poate dumneavoastra nu - este ca Cartea Facerii, spre diferenta de evolutionism - chiar vorbeste despre crearea lumii de catre Facator. Va reamintesc fenomenul caderii in pacat, care a transformat universul ireversibil, astfel incat stiinta nu poate cerceta universul dinainte de cadere, intrucat acela avea alte legi (moartea nu exista etc.). Si trebuie sa reafirm ca in aceasta credinta suntem pe linia Sfintilor Parinti, si daca doriti va pot prezenta ca referinta carti intregi, nu citate, ca sa nu mai ziceti ca incerc sa rup din context.
In ce-l priveste pe Parintele Serafim Rose, v-as ruga sa aveti putin mai mult respect fata de persoana dansului. Cartea sa pe care am dat-o ca referinta aici nu este o carte de stiinta, ci de
teologie. Dansul este poate scriitorul bisericesc din ultimul secol cu cea mai mare cunoastere - exhaustiva - a Sfintilor Parinti pe domeniul cercetat. Dumneavoastra il dezavuati ca nu este om de stiinta. Nici nu incearca a fi. Dumneavoastra sunteti cei care ati dori ca teologia sa nu vorbeasca despre acest subiect, dar adevarul este ca daca incercati sa ii reduceti la tacere pe Sfintii Parinti, veti afla, repet, ca nu mai puteti vorbi despre teologie, ci despre filosofie.