Pilda celor poftiți la cină-Predici – Sf. Nicolae Velimirovici, Ed. Sophia, 2003
( continuare )
Dar ei, fără să țină seama, s-au dus: unul la țarina sa, altul la neguțătoria lui; iar ceilalți, punând mâna pe slugile lui, le-au batjocorit și le-au ucis. Zadarnic oferi prostituatei împătimite o cununie legiuita. Nu-i pasă ei de mirele logodit. Prea s-a obișnuit cu idolii ca s-o rupă acum cu aceștia. Idolul sufletului risipitor este: al unuia moșia, al altuia negoțul, al altuia oarece altceva. Țarina înseamnă trupul cu patimile sale de țărână, iar neguțătoria înseamnă lăcomia, averea, îmbogățirea cu lucrurile stricăcioașe ale lumii acesteia. S-a dus fiecare la idolul său, nici nu vor să audă de mire. Pe unii i-a supărat însăși poftirea! Au prins pe slugile împărătești, le-au batjocorit și le-au ucis. La fel, după Golgota, au prigonit pe apostoli, pe Petru și pe Ioan (4, 3), au ucis pe arhidiaconul Ștefan, pe Iacov și pe mulți alții.
Și auzind Împăratul de acestea, s-a umplut de mânie, și trimițând oștile sale, a nimicit pe ucigașii aceia și cetății lor i-au dat foc. împăratul acesta nu-i altul decât Dumnezeu. Mânia Sa e cea mai de pe urmă; s-a sfârșit cu îndurarea și acum e rândul dreptății. Oștile sale sunt armiile Romei, ucigașii aceia sunt jidovii, cetatea lor este Ierusalimul. Nemăsurată e răbdarea lui Dumnezeu. Vreme de patruzeci de ani i-a mai îngăduit pe ucigașii Domnului, nu i-a lovit pe loc. După cum odinioară a luat Mântuitorul asupră-Și un post de patruzeci de zile, așa Ziditorul a luat asupră-Și, după Golgota, un post al răbdării de patruzeci de ani. Nu S-a grăbit să pedepsească nelegiuirile oamenilor pe dată. Nimeni nu poate să spună: “Vezi, Dumnezeu e răzbunător, să ne răzbunăm dar și noi!” Nu. Abia după patruzeci de ani a dezlegat Dumnezeu pedeapsa asupra neamului jidovesc pentru crimele făptuite de fruntașii lui. Să învățăm și noi a nu ne răzbuna pentru nedreptatea săvârșită asupra noastră, ci să așteptăm îndreptarea nedreptățitorilor până la marginea cea mai de pe urmă a răbdării. De ce numește Dumnezeu armatele romane: oștile sale? Pentru că le-a folosit ca să pedepsească prin ele decăzutul Său popor ales. La fel cum altădată a folosit armatele păgâne ale Asiriei, Egiptului și Babilonului ca să-i pedepsească și să-i trezeas*că pe israeliți, așa acum a folosit armatele păgâne ale Romei ca să aducă asupra acestei nerecunoscătoare nații pedeapsa cea de apoi. Împărații romani Vespasian și Titus au cucerit, unul după altul, Ierusalimul și i-au dat foc, au ucis mare mulțime de evrei iar pe cei rămași i-au spulberat în cele patru zări ale lumii. Astfel s-au împlinit cuvânt cu cuvânt cele profețite de Domnul în pilda nunții fiului de împărat. Dar să vedem mai departe ce a făcut împăratul după ce i-a pedepsit pe iudei.
Apoi a zis către slugile sale: Nunta este gata, dar cei poftiți n-au fost vrednici. Mergeți deci la răspântiile drumurilor și pe câți veți găsi, chemați-i la nuntă. Aceste cuvinte le-a rostit Dumnezeu slujitorilor Săi celor noi. Nunta este gata. Adică: Lucrul Meu l-am săvârșit, totul este gata. Dar primii chemați n-au fost vrednici, și de aceea nu au să vină. Ei se uită și nu văd, și deci nici nu se pot bucura; ascultă dar nu aud, și deci nici nu pot să răspundă. Ei iubesc mai mult pe dumnezeii cei mincinoși ai trupului și pe mamona avuțiilor și de aceea au disprețuit chemarea Mea. Robii în lanțuri a celor de jos și-au ridicat mâna asupra Celui din înălțime.
Acum dar mergeți la răspântiile drumurilor și chemați pe cine veți găsi. Israel e ca o vie îngradita care s-a arătat stearpă. Ieșiți deci din vie în câmpiile fără gard ale păgânelor și chemați-i pe aceștia. Israel e ca un heleșteu împrejmuit în care s-au oploșit ouă de șarpe; deschideți dar zăgazurile și plasele voastre aruncați-le în marea întregii omeniri. Israel e ca un strat de răsaduri în câmpul lui Dumnezeu, din care s-au luat mlădițele și s-au răsădit în ogorul omenirii întregi, iar răsadnița a rămas stearpă; mergeți dar și semănați sămânța cea bună în brazda a toată omenirea.
Acesta este înțelesul poruncii de apoi a lui Hristos: Mergând, învățați toate neamurile (Matei 28, 19). Răspântiile drumurilor înseamnă lumea păgâna, unde se întretaie cărările abrupte, potecile năpădite de spini și bolovănișurile în care sămânța lui Dumnezeu e primejduită în orice clipă. Dumnezeu a văzut de această lume largă cu aceeași părintească grijă cu care a văzut și de Israel, doar că într-alt chip. Pe Israel Îl călăuzea prin revelații, prin prooroci și prin semne, iar pe celelalte neamuri le călăuzea prin darurile Sale: prin conștiință și rațiune. Mulți s-au mântuit între israeliți: cei credincioși și ascultători. Și mulți între păgâni s-au mântuit și ei: cei care au trăit potrivit conștiinței și rațiunii. Iar acum, când Fiul lui Dumnezeu a venit pe pământ si a fost lepădat de poporul Său, Dumnezeu a deschis larg tuturor una și aceeași cale spre El.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|