Subiect: Predica de azi
View Single Post
  #11  
Vechi 16.12.2012, 02:12:54
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Continuare

Și ieșind slugile acelea la drumuri, au adunat pe toți câți i-au găsit, și răi și buni, și s-a umplut casa nuntii cu oaspeți. Este Biserica lui Dumnezeu pe pământ! Este Legământul cel nou al lui Dumnezeu cu oamenii în numele Fiului Său Iisus Hristos, care adună sub aripile Sale pe toți copiii lui Dumnezeu, toate neamurile și semințiile pământului, toate limbile și stările, de la răsărit la apus și de la miazănoapte la miazăzi. Este poporul cel nou ales al lui Dumnezeu, Israelul cel nou, seminția dreptului Avraam cea nouă. Vechiul Israel a fost necredincios, a luat în deșert partea lui de popor ales în istorie, și de aceea Dumnezeu a tăiat oamenilor o altă brazdă de mântuire: Noul Israel. Întorcându-se de către poporul evreiesc spre păgâni, apostolii Pavel și Barnaba le-au spus celor dintâi: Vouă se cădea să vi se grăiască mai întâi cuvântul lui Dumnezeu; dar de vreme ce îl lepădați și vă judecați pe voi nevrednici de viața veșnică, iată ne întoarcem către neamuri (Fapte 13, 46). Astfel, precum începuse și se împlinise prin Moise și prin profeți vechea alegere, a început prin apostoli și urmașii lor o nouă alegere, o nouă istorie, o nouă mântuire.
Biserica lui Dumnezeu s-a umplut cu buni și cu răi, pentru că și unii și alții au fost chemați. Biserica Vechiului Testament împărțea lumea în iudei și neiudei, Biserica Noului Testament o împarte în buni și în răi. Și unii și alții, așadar, sunt chemați, dar nu toți cei ce intră prin botez în Biserică se vor mântui. Milostivul Dumnezeu își dezvăluie îndelunga-I răbdare în Biserica Noului Testament, precum și în cel Vechi Și-o arătase. Stăpânul cel înțelept le spune lucrătorilor să nu smulgă îndată neghina din holdă, ci s-o lase să crească laolaltă cu grâul până la seceriș. Și peștii buni și cei răi se prind în năvodul cel mare al Bisericii, dar numai după ce se aduc la mal se aleg cei buni de cei răi. La porunca împărătească Evanghelistul Luca mai adaugă un cuvânt: Ieși îndată în piețele și ulițele cetății, și pe săraci, și pe neputincioși, și pe orbi, și pe șchiopi adu-i aici. Iudeii vor fi socotit a fi aceasta o buna zugrăvire a tuturor neamurilor de pe pământ înafară de dânșii. De fapt, toate popoarele și semințiile pământului erau în acea stare până când au cunoscut pe Hristos și au stat la masa Lui cea îmbelșugată cu toate darurile pe care le-a dat, și încă le mai dă lumii. Toți suntem săraci fără Hristos, toți suntem orbi, ologi, nevolnici. Numai El, Domnul, poate să ne înavuțească cu bogățiile Lui cele nemincinoase, să ne vindece de neputințele noastre, să îndrepte mâinile noastre spre fapta cea bună și picioarele noastre în calea cea dreaptă. Numai El poate să ne deschidă ochii inimii și să ne dea vederea vieții ce ne așteaptă, darul de nuntă, zestrea de bucurie fără sfârșit.
Iar intrând împăratul ca să privească pe oaspeți, a văzut acolo un om care nu era îmbrăcat în haină de nuntă. Și i-a zis: Prietene, cum ai intrat aici fără haină de nuntă? El însă a tăcut. Ce este aceasta haină de nuntă? Haina de nuntă a sufletului este, mai întâi de toate, neprihănirea. Scrie Apostolul Pavel credincioșilor: V-am logodit unui singur bărbat, ca să vă înfățișez lui Hristos fecioară neprihănită (II Corinteni 11, 2). Curăția, neprihănirea feciorelnică, e straiul de temelie al sufletului. Apostolul le arată mai departe credincioșilor ce anume trebuie să poarte pe deasupra acestuia: Imbrăcați-vă dar… cu milostivirile îndurării, cu bunătate, cu smerenie, cu blândețe, cu îndelungă-răbdare… Iar peste toate acestea, îmbrăcați-vă întru dragoste, care este legătura desăvârșirii (Coloseni 3, 12, 14). Iată veșmântul de nuntă al sufletului încununat cu Hristos Cel fără de moarte.
Între toate făpturile omenești, desăvârșirea neprihănirii a fost întruchipată de preasfânta, preacurata și preanevinovata Fecioară, Maica lui Dumnezeu, care a dat trup din trupul său Domnului și Mântuitorului nostru. Niciunul din noi nu-L poate purta pe Hristos fără o mare curăție a inimii, fără ca inima să-i fie neîmpărțită, dăruită întreagă lui Hristos. Precum o fecioară curată are o singura iubire: pentru alesul ei, așa și inima care înțelege calea mântuirii are o singură iubire: pentru Domnul. Aceasta este haina ei de nuntă, țesută din aur curat. Neprihănirea și dragostea rodesc întru toate celelalte virtuți, pomenite sau nu de Apostol, și mai cu seamă în fapte bune. Faptele bune sunt giuvaerurile care împodobesc haina purității, straiul de aur al dragostei.
[Sfântul Macarie, în scrierea sa Despre Dragoste, capitolul 15, spune: "Prin straiul de nuntă înțelegem harul Sfântului Duh. Cine nu-i vrednic să se înveșmânte într-acesta nu poate fi părtaș cereștii cununii, ospățului duhovnicesc de nuntă."
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote