Subiect: Predica de azi
View Single Post
  #160  
Vechi 16.12.2012, 02:15:35
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Pilda celor poftiți la cină-Predici – Sf. Nicolae Velimirovici, Ed. Sophia, 2003

( continuare )

I
ntrând să-și vadă oaspeții, împăratul a zărit pe unul care nu avea haină de nuntă. “Prietene”, i-a spus împăratul. De ce? Întâi, ca să arate cât preț pune pe om; apoi, pentru că El, Dumnezeu, este cu adevărat Prietenul fiecărui om câtă vreme omul nu se leapădă prin nevrednicie de prietenia Lui. Voi sunteți prietenii Mei, dacă faceți ceea ce vă poruncesc (Ioan 15, 14), a spus Domnul apostolilor Săi. O, negrăită îngăduință și bunăvoință a lui Dumnezeu! Atotputernicul Ziditor, Domnul a toată lumea, îi numește pe oamenii cei slabi prieteni ai Săi! Dar numai dacă împlinesc poruncile Lui. Acest oaspete fără haină de nuntă călcase voia lui Dumnezeu, căci altminteri ar fi fost înveșmântat cum se cuvine. De ce atunci îl mai numește Dumnezeu “prietene”? Pentru că, fiind botezat, e ca unul dintre cei credincioși, se numără în rândul acestora. Numindu-l: “prietene”, împăratul îl mustră că a fost necredincios prieteniei Sale. Pentru că nu Dumnezeu i-a fost necredincios lui, ci el lui Dumnezeu. El însă a tăcut. Ce să fi răspuns? Că n-a avut mijloace să-și cumpere? Că nu cunoaște croitoria? Ar fi fost în zadar. În Hristos, Dumnezeu a înzestrat fiecare oaspete cu haină de nuntă. Nu era nevoie decât ca omul să-și scoata haina cea veche, murdară de păcate, și să îmbrace haina mântuirii, haina țesută cu aur, haina de nuntă. Dar, pentru că nu a făcut acest lucru, a rămas fără cuvânt.
Atunci împăratul a zis slugilor: legați-l de picioare și de mâini și aruncați-l în întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților. Dar acela își legase singur mâinile prin păcat, piciorele prin umblarea în calea nedreptății și, în viață încă fiind, alesese întunericul în locul luminii, plânsul și scrâșnirea dinților în locul veșnicei bucurii. Singur se osândise, iar Dumnezeu n-a făcut altceva decât să rostească judecata cea dreaptă. Nelegiuitul este prins în lațurile fărădelegilor lui (Pilde 5, 22). Prins și legat de păcatele sale, păcătosul nu va avea cum să scape în lumea cealaltă. Legarea mâinilor și a picioarelor arată că acolo nu mai e loc de căință și că omul nu mai poate face nimic pentru mântuirea lui. Nu mai poate intra în împărăție.
Și Domnul termină marea pildă profetică spunând: Căci mulți sunt chemați, dar puțini aleși. Cuvântul acesta e și pentru iudei și pentru creștini. Puțini au fost aleși dintre iudei, și puțini sunt dintre creștini. Noi toți cei botezați suntem poftiți la masa împărătească, dar numai Dumnezeu singur știe cine sunt aleșii. Vai celor dintre noi cărora Dumnezeu le va spune în priveliștea a toți îngerii și sfinții: Prietene, cum ai intrat aici fără haină de nuntă? O, ce rușine, ce rușine fără scăpare! Ce ruină, ce ruină fără îndreptare! Cu adevărat Dumnezeu ne spune nouă aceste cuvinte acum, de câte ori ne apropiem de sfântul altar ca să primim împărtășania și să ne unim în duh cu Hristos: Prietene, cum ai intrat aici fără haină de nuntă? Să ascultăm cu inima și cu conștiința când ne apropiem de sfântul potir și vom auzi această întrebare, această mustrare. O, să nu aducă după ele aceste cuvinte plânsul și scrâșnirea dinților cea din întunericul de pe urmă care se așterne când Dum*nezeu ni le va fi spus pentru ultima oară! Cine poate să știe dacă nu cumva Dumnezeu ne-a spus astăzi cuvintele acestea pentru ultima oară în viața pământească? Cine poate ști dacă sufletul său nu se va găsi chiar în noaptea aceasta în strălucita adunare cerească de la masa împăratului, îmbrăcat în haina murdară a păcatului? Cine dintre muritori poate cunoaște dacă ziua de astăzi nu va fi pentru el hotărâtoare în veșnicie? Celor doi tâlhari de pe cruce le-au fost de-ajuns câteva clipe. Unul a irosit aceste clipe și s-a dus în întunericul cel mai dinafară, iar celalalt le-a folosit; s-a căit, L-a mărturisit pe Fiul lui Dumnezeu și s-a rugat pentru mântuire: Pomenește-mă când vei veni întru împărăția Ta (Luca 23, 42). Atunci a căzut de pe sufletul lui veșmântul cel vechi și s-a îmbrăcat în haină de nuntă. Tâlharul care s-a căit s-a înfățișat la masa Împăratului cu vrednicie de ales.
Să nu amânăm dar nici o clipă pocăința, pentru că fiecare clipă care trece poate să fie ultima în care suntem printre locuitorii acestui pământ. Să ne spălăm și să ne curățim sufletele măcar tot atât pe cât ne spălăm și ne curățim trupurile, care vor fi mâine hrană viermilor. Să le curățăm prin lacrimi și căință, să le spălăm cu post și rugăciune, să le îmbrăcăm în haine țesute din dragoste și neprihănire, împodobite cu toată fapta cea buna și mai ales cu iertare și milă. Să facem puținul pe care îl cere Dumnezeu de la noi, iar El va face restul.
Când un copil plânge pentru că s-a murdărit, mama îl spală, îl curăță și-l schimbă. O, cu cât mai milostiv este Tatăl nostru cel din ceruri decât oricare mamă de pe pământ! Cu adevărat, fiecare om are sufletul atât de murdar că niciodată n-ar putea, prin a sa strădanie, să-l curețe și să-l facă vrednic de-a sta înaintea lui Dumnezeu. Dar fiecare să-și dea seama cât este de întinat; să-i pară rău din toată inima; să facă puținul ce i se cere; și, ceea ce-i lucrul de căpetenie, să ceară plângând de la Dumnezeu să fie curățit cu foc și cu duh. Dumnezeu așteaptă plânsul copiilor Lui cu haina de nuntă pregătita în mâinile Sale; așteaptă să-i curățească, să-i spele, să-i lumineze, să-i ungă cu miresme și să-i înveșmânte pe toți cei ce-L cheamă. Slavă Dumnezeului nostru cel atotmilostiv! Slavă cerescului Mire al inimilor noastre, Domnul Iisus Hristos, împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, Treimea cea deoființă și nedespărțită, acum și pururea și în vecii vecilor.
Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote