Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan
"Doamne, uite cum sunt muncit de ganduri, de griji, de risipire, uite ce patesc, eu pacatosul... Pentru rugaciunile Sfintilor Parintilor nostri, Te rog ajuta-ma Tu sa ma rog bineplacut Tie!"
Post binecuvantat tuturor!
|
Buna este rugaciunea pentru rugaciue...
In invatatura unui mare calugar, apare acest cuvant lasat mostenire peste veacuri: "Armele calugarului sunt rugaciunea, ascultarea si smerita cugetare."
Smerita cugetare nu este obligatorie pentru mantuire, oamenilor mai simpli fiindu-le imposibil sa o practice. Smerita cugetare nu trebuie confundata cu smerenia, care este o traire si o atitudine in relatia cu ceilalti oameni. Smerita cugetare este o practica mentala specifica celor ce practica asceza. Prin aceasta, gandurile se aduna din imprastiere intr-unul singur.
Exista diverse metode de a o practica, in functie de cat de incepator sau avansat este cel ce o practica. Pentru incepatori sunt permise chiar si inchipuiri, dar numai tinand legaura cu povatuitorul duhovnicesc, care poate sa-i lamureasca si sa-i talmaceasca nevoitorului despre cele ce se nasc in mintea lui si ispitele care il pasc.
De la un punct in colo, smerita cugetare nu mai este o cugetare propriu-zisa ci o luare aminte la trairile launtrice, daca sunt trairi obisnuite sau daca omul se afla in trairea rugaciunii si in legatura cu Dumnezeu. Orice calugar stie ca, fara a fi mai intai in legatura cu Dumnezeu, rugaciunea din buze/carte este neputincioasa.
Prin aceasta practica, cuv. Isaac Sirul ne invata ca omul poate ajunge sa cunoasca diferite locasuri ale "Imparatiei Cerurilor" in functie de curatia mintii, "locasurile" numite de Hristos in Evanghelie fiind o metafora pentru masurile duhovnicesti ale mintii omului aflat in rugaciune. (vezi in Cuvantul 56
Pentru ca de folos au slobozit Dumnezeu ca sufletul a fi primitor de patimi- Filocalia X).