Am citit cu luare-aminte raspunsurile voastre. Va multumesc pentru intentie, desi multe dintre ele sunt pe langa subiect. Voi relua, cu ale mele cuvinte, ce spune domnul profesor doctor in teologie Gabriel Memelis cu privire la statutul disciplinei religie (
http://www.crestinortodox.ro/editori...-138047.html):
- religia, desi este inclusa în programa scolara, ofera posibilitatea de a nu urma aceste cursuri.
- aceasta situatie exista deoarece religia este confesionala, adica a unei singure credinte, desi statul spune ca scoala este laica, echidistanta fata de ideile religioase.
- faptul ca sunt cursuri de catehizare in scoala de fapt inseamna ca se face prozelitism religios desi este interzis.
- prozelitismul adresat copiilor este impotriva invataturii crestine chiar: "Principiul laicitatii este, vreau sa spun, intru totul conform cu Evanghelia (vezi si Ioan 18, 36); asa incat pledoaria pentru laicitate ne situeaza nu impotriva, ci in sensul si in spiritul crestinismului, intrucat laicitatea este o vocatie patenta a acestuia. Nici Iisus, nici apostolii Sai nu au folosit metoda anexarii invazive a institutiilor publice (inclusiv a scolilor) pentru a-si preda invataturile."
- nu acelasi lucru este in cazul celorlalte ore cu care am vazut ca este comparata religia: la muzica nu se face doar muzica populara, ci si cultă, nu numai muzica usoara, ci si clasica. Asta inseamna ca la religie ar trebui sa se faca nu numai religie ortodoxa ci si catolica sau neoprotestantă, ba chiar si budista sau musulmana. Adica un fel de istorie a religiilor.
- automat, prin impunerea unei formule catehetice a orei de religie, elevii ai caror parinti sunt de alte confesiuni sunt fie asimilati fortat impotriva voitei parintilor lor sau fara ca acestia sa cunoasca situatia, fie sunt trimisi sa studieze in propria confesiune in afara scolii: "Ora de religie in scolile publice din Romania a devenit, de facto, o anexa catehetica a ortodoxismului, ceea ce nu face deloc cinste orthodoxiei - proclamate, macar prin denumire, pastratoare a rectitudinii inchinarii si implicit a invataturilor lui Hristos (printre care - ar fi normal, cum am vazut - si a principiului laicitatii). Si aceasta anexare se intampla in timp ce elevii care apartin altor confesiuni sunt expediati sa participe la ora de religie in cadrul propriilor comunitati confesionale, asa cum este, de altfel, firesc si legal pentru un invatamant laic. Dar ne putem intreba din nou: de ce nu se aplica aceasta normalitate si ortodoxismului, mai ales in conditiile in care aceeasi Lege a Educatiei Nationale prevede, la art. 7 alin. 1, ca prozelitismul religios este interzis in scolile de stat?"
"Disting intre orthodoxie ("dreapta slavire") si ortodoxism, ultimul fiind versiunea ideologizata, formalist-traditionalista si monumentalizata idolatru a primei." - mai spune profesor Gabriel Memelis.