Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Mai intai, Biserica este una in sensul unei unitati de credinta. Toti catolicii din lume, in masura in care sunt catolici, cred in aceleasi adevaruri dogmatice.
|
Unitatea de credință cea adevărată nu este însă la început o încrâncenare dogmatistă, ci se bazează pe credința adevărată în mântuirea și Persoana lui Iisus Hristos. Iar credința la creștini, în măsura în care sunt creștini, presupune și implică mult mai mult decât acceptarea "prin credință" a unor adevăruri dogmatice; credința este și punerea încrederii cât mai depline în Dumnezeu, în Hristos și în Sfânta Cruce ca jertfă mântuitoare a lui Hristos, și este și credincioșie, adică fidelitate, păstrare a legământului depus până la capăt. Nu oricine zice "Doamne, Doamne" intră în împărăția lui Dumnezeu, ci acela sau aceea care face voia Tatălui, și tot așa nu oricine rostește un crez ca un papagal și depune formal o "mărturie de credință" are cu adevărat credința cea adevărată și poate intra în împărăția Tatălui. Unitatea credinței este lucrată deci de Duhul Sfânt și de oamenii aleși pe care Duhul Și-i alege pentru a vesti celor mai puțin primitori dintr-ale Duhului adevărurile și Adevărul care duce la mântuire. Formaliștii, și toate celelalte categorii de pretinși "credincioși", doar pe baza unor mărturii formale pe care le depun sub presiunea popilor nevrednici, pot fi considerați cel mult la nivelul de catehumeni și în nici un caz nu constituie un criteriu veritabil și un punct de reper pentru măsurarea sau verificarea unității credinței; ba dimpotrivă pigmeii formaliști pot fi și chiar sunt un factor de risc în evaluare care aduce permanent riscul căderii în minciună (pentru "binecuvântate" pricini financiare). Nu întâmplător zicea Cineva că puțini sunt cei care găsesc calea cea strâmtă care duce la Viață și merg pe ea, și mulți sunt cei care o iau pe calea cea largă care duce la rătăcire și la pierzanie.
Unitatea de credință este echivalentă și direct proporțională cu unitatea de lepădare de sine, de luare a Crucii și de urmare a lui Hristos;
restul este amăgire, restul e de la Satan. Asta nu înseamnă că dogmele nu au valoare, ba dimpotrivă, numai că ele au valoare atunci când conținutul lor este crezut cu adevărat pentru ceea ce este, nefiind suficientă (cel puțin nu pentru împărăția lui Dumnezeu) o acceptare formală și formalistă a articolelor dogmatice.