Ion respira precipitat și avea febră. Chipul lui era când livid, când congestionat.
Natura mai menținea totuși un echilibru vital în el. Știam că moartea era prin preajmă; știa și el.
- Azi m-am spovedit și m-am pregătit de plecare, mi-a spus.
Regret însă că mor și nu văd salvarea țării...
S-a oprit să se odihnească. Respira anevoios.
- Nu mi-a rămas decât credința în Dumnezeu. Poate că măcar acum, la această strâmtorare istorică, lumea va pricepe ce este cu adevărat credința în Dumnezeu!... Acum e târziu pentru mine... Mă sting... Adesea am senzația că se face întuneric, apoi izbucnește lumină orbitoare. Din pragul morții, tainele vieții se văd mai de aproape. Păcat că nu le-am văzut așa toată viața! Fratele meu, haiducul, a fost un om neasemuit mai mare decât mine, un vizionar!
- Liniștește-te! i-am zis. Ești epuizat.
- Mi-a fost dat să mor în mâinile tale, a continuat el. Te-am iubit și te-am admirat mult. Dumnezeu să te ajute!
- Frate, i-am răspuns, îți datorez imens. Ai fost mai viteaz ca mine.
Numai Dumnezeu poate să te răsplătească pentru dragostea pe care ai dovedit-o în viață, față de mine, față de alții. Nu te voi uita niciodată!
După o pauză mai lungă, mi-a zis:
- Te rog, spune-i lui Iacov să mă ierte. Am avut dese neînțelegeri cu el. Mă supărau manifestările lui comuniste și iudaice aici, unde nu e locul lor.
I-am spus lui Iacov, acesta s-a ridicat și a venit lângă Ion.
- Sunt impresionat că-ți poți cere iertare de la un om care a greșit, care a trăit în greșeală ca în propria sa matcă. Orgoliu? Poate... dar mai degrabă incapacitatea de a cunoaște adevărul. Acest adevăr m-a revoltat toată viața împotriva lui Iisus, dar azi îi descopăr realitatea. Numai satana poate inspira și întreține atâta minciună și ură împotriva adevărului. Voi nu puteți realiza cumplita dramă pe care o trăiesc în clipele acestea... Eu m-am opus adevărului, or dumneata mi-ai spus adevărul și niciodată n-ai fost rău cu mine. Eu te-am urât, iar dumneata m-ai iubit, eu am fost în înșelare, dumneata în adevăr. Eu deci trebuie să fiu iertat de dumneata, precum Pavel a trebuit să fie iertat de Hristos. Cred că voi fi și eu creștin. Doresc să fiu creștin, dar încă nu sunt stăpân pe propriul meu suflet. Vă rog să fiți îngăduitori cu mine!
Ion a lăcrimat. I-a întins mâna și l-a alinat.
- Dumnezeu să te ajute! Mărturisirea dumitale îmi deschide zări de lumină și încredere pentru lumea pe care o părăsesc în aceste condiții triste. Minunate sunt căile Domnului!
Iacov s-a retras. Ion mi-a cerut să merg la părintele Gherasim, ca să-i dea ultima binecuvântare.
S-a așternut pacea și eu m-am apropiat de Valeriu. Ședea rezemat cu spatele de marginea patului, cu capul plecat în piept și pleoapele lăsate, dar aveam impresia că mă privește. Ochii albaștri s-au deschis imenși, luminoși și m-au învăluit în căldura lor. A zâmbit fericit și mi-a spus:
- Ce bine este că te simt lângă mine! Sunt pe cale să compun o melodie frumoasă pentru Târgu-Ocna.
- Stai liniștit, i-am spus și m-am așezat pe un scaun ca să priveghez.
El însă mi-a zis:
- Tu vei fi primul care primește colindul meu. Să-ți spun versurile:
Pe malul Trotușului
Cântă robii Domnului,
Înjugați la jugul Lui.
Dar cântarea lor e mută,
Că-i din suferință multă
Și-i cu lacrimi împletită.
În inima robului,
Domnu-și face ieslea Lui,
În noaptea Crăciunului.
Flori de crin din ceruri plouă
Peste ieslea Lui cea nouă
Și din flori picură rouă.
Stă un copilaș în zare
Și privește cu mirare
La fereastra de-nchisoare.
Lângă micul copilaș
S-a oprit un îngeraș,
Ce-i șoptește drăgălaș:
„Azi Crăciunul s-a mutat
Din palat la închisoare,
Unde-i Domnu-ntemnițat”.
Și copilul cel din zare
A venit la închisoare
Să trăiască praznic mare.
Refren:
Lăsați-i pe copii să vină,
Să-mi aducă din grădină
Dalbe flori de sărbători,
Dalbe, dalbe flori!
M-a privit puțin, apoi a adăugat:
- Acest colind îl dedic părintelui Gherasim. El este copilașul la care se referă ultimele versuri ale colindului.
Valea era împăcat, senin și bucuros. I-am mulțumit pentru că m-a colindat. Mi-a zâmbit și s-a retras în sine.
Era așa de liniște, încât auzeam respirația grea a bolnavilor, căderea fulgilor de nea și bătăile inimii mele. În amestecul acela mizerabil de temniță și tuberculoză era o vibrație sufletească evidentă, încât totul părea nepământesc, minunat. Timpul trecea domol. Mintea era atrasă de orizonturi de lumini, înțelesurile se dezvăluiau adânc, într-un fel de mișcare statică, paradox pe care numai trăirea în duh îl realizează.
Eram închiși, dar cu sufletele în afara temniței, eram bolnavi cu trupul, dar viguroși sufletește, eram în pragul morții și al vieții, și moartea era înghițită de viață. Rugăciunea se depăna cu îngerii și colindătorii ce-i simțeam în jur. Seara aceea cunoștea intensități neobișnuite de comuniune cu Dumnezeu.
Eram deopotrivă de lucid și de prezent în realitate și de aceea cred că atunci materia era duh pentru mine și duhul era materie. Nici un contrast nu mă tulbura.
Din când în când mă apropiam de Ion și de părintele Gherasim, care se stingeau încetișor, mai vii cu cât se apropiau de moarte. Iacov nu dormea. L-am surprins cu ochii deschiși, dar nu mi-a zis nimic.
Târziu în noapte, spre zori de zi, am înțeles că trebuie să am la îndemână mucul de lumânare și chibritul, obiecte interzise cu strășnicie, dar pe care le țineam ascunse în penele unei saltele și le foloseam cu mare economie, numai pentru două-trei minute, ori de câte ori încă unul pleca dintre noi.
A adormit întâi Ion, ca un pui de om, el care era un om cu suflet atâtde mare. Ultima lui privire a fost tristă, tristă și plină de dragoste. Poate că era și rugăciune în ea, poate și un îndemn, poate că licărea și o nădejde.
Abia terminasem cu Ion, când am fost chemat la părintele Gherasim.
A deschis iarăși ochii adânci, duși în fundul orbitelor.
- Să vă mai privesc o dată, dragii mei, copiii mei, frații mei, părinții mei! a spus el stins.
Apoi a tușit și, în fine, a adăugat:
- Plec! Dumnezeu să vă binecuvinteze!
A respirat adânc, scurt, s-a contractat un pic și și-a dat sufletul. I-am închis ochii.
Am închis ochii la sute de oameni și știam cum a murit fiecare mai bine decât cum a trăit. Poate că momentul sfârșitului este mai caracteristic pentru portretizarea oamenilor decât viața însăși.
Deși noaptea aceea fusese grea și nu mă odihnisem deloc, nu simțeam nici o oboseală, nu eram nici trist, nu aveam regrete. Realitatea vieții era pătrunsă de realitatea nemuririi. Trupul îmi era ușor. Timpul era dilatat, nici nu simțeam că trece, nici nu doream să treacă. Simțeam deopotrivă de prezenți pe cei ce rămăseseră în viață ca și pe cei ce plecaseră din ea. O pace imensă se așternuse în mine. În starea aceea sufletească am făcut pregătirea de îngropăciune a celor doi.
Din când în când îmi mai aruncam privirea și spre Valea. Era vesel, fericit înăuntrul său, cu pleoapele lăsate, cu capul plecat în piept, cu trunchiul rezemat de marginea patului. Nici el nu putuse să se odihnească în noaptea aceea.
După ce am terminat pregătirile, m-a chemat din priviri și mi-a spus:
- Colinda este terminată... Poate versurile acestea vor fi testamentul meu... Să ducem credința mai departe, până la sfârșitul cel nesfârșit!
Tăcerea a acoperit din nou camera pentru o vreme. Rugăciunea, ca oscară cerească, cobora îngerii din ceruri pe pământ. Cerurile erau aici, cerurile erau pretutindeni.
(
Ioan Ianolide - Întoarcerea la Hristos, Editura Christiana, București, 2006, pag. 282-289)