Crăciunul în temnițe-preot Liviu Brânzaș, Raza din catacombă
Din mulțimea de oameni care au trecut prin infernul închisorilor comuniste, puțini au avut ocazia și puterea să mărturisească pentru cei de azi tragediile de care au avut parte. Cu atât mai mult mărturiile acestora sunt prețioase, cu cât nici un dosar al Securității nu consemnează durerea, dar și măreția suferințelor din temniță.
Citind aceste mărturii, observăm, dincolo de diversitatea lor inerentă, două elemente care-i preocupă pe toți cei care au cunoscut experiențe carcerale: controlul asupra timpului și căutarea unei căi de a ieși din cotidianul sordid și oribil al închisorii.
În temniță, timpul era de o îngrozitoare monotonie. Viața se desfășura între somnul chinuit, cu lumina aprinsă și mâinile în afara păturii, inspecțiile gardienilor, corvezi și, mai ales, bătăile fără număr. Un ritm implacabil, care nu făcea altceva decât să transforme deținutul într-o mașinărie lipsită de orientare. Deținuții nu mai știau în ce zi sau chiar în ce an erau, timpul petrecut convertindu-se într-o eternitate a suferinței. Părea că nicicând nu va mai exista un altfel de mâine, lucru care putea conduce la deznădejde, extrem de periculoasă pentru un deținut.
De aceea, ca niște câini de vânătoare, închiși, adulmecau timpul, încercând să-i simtă ritmurile și schimbarea. Mulți dintre cei închiși consemnează faptul că de mare ajutor le-a fost sunetul îndepărtat al clopotelor bisericilor, care și-au regăsit astfel rostul din vechime, de a ordona și orienta existența oamenilor. Însă, mai mult decât soneria unui ceas, clopotele aduceau celor închiși ritmurile timpului sacru, ale sărbătorii, transformând astfel radical existența impus unidimensională a celor arestați. Unul dintre cele mai așteptate momente era sărbătoarea Crăciunului.
Motivele acestei așteptări sunt lesne de înțeles. Crăciunul este sărbătoarea renașterii speranței pentru întreaga umanitate, deoarece acum Fiul Domnului S-a născut spre mântuirea noastră. Crăciunul este, de asemenea, o sărbătoare a familiei, reunită sub semnul miracolului vieții. Și, nu în ultimul rând, ieslea încălzită de suflarea animalelor unde S-a născut Pruncul Iisus este un semn al acelui loc pe care fiecare și-l dorește pentru a se regăsi (casa, mănăstirea, pustia, drumul etc.).
Pentru condamnați, Crăciunul era deopotrivă prilej de tristețe și bucurie. Unii își aminteau de casă, de familie, de masa îmbelșugată și, văzând realitatea crudă în care se aflau, alunecau în deznădejde. Aceștia erau însă scoși din această stare de cei cărora gândul la cei dragi le încălzea sufletul, amintindu-le că, dincolo de ziduri, există o altă realitate, pentru care merită să se lupte până la capăt. Cu toții deveneau conștienți că, dacă Hristos S-a întrupat pentru noi, atunci totul devenea posibil, chiar și pentru cei aflați în „mlaștina disperării“.
Ascultau slujba, făcută de preoții închiși, prin semnale morse
În aceste condiții, totul în închisoare se transforma. Prin semnale morse, de la o celulă la alta, deținuții își urau cele cuvenite de Crăciun, apropiind apoi urechea de calorifere, pentru a auzi slujba făcută, tot prin morse, de preoții închiși. Colțul uscat de pâine devenea o masă îmbelșugată, luată adesea lângă ferestruica strâmtă a celulei, de unde condamnații se străduiau să vadă stelele cerului, asemeni magilor odinioară, căutând steaua care să-i călăuzească către Iisus și către ei înșiși.
Și, cum nu se poate să întâmpini Nașterea Domnului fără colinde, deținuții din temnițele comuniste I-au cântat lui Iisus în fiecare Crăciun petrecut după gratii. Astfel, Fiul năștea în inimile lor, iar catacombele umede deveneau Ieslea din Bethleem.
De cele mai multe ori, gardienii nu aveau ce face în fața bucuriei discrete și a acțiunilor tenace ale deținuților. Însă, cu anumite prilejuri, puterea atee a încercat să lichideze și această „problemă“. Mai ales cei care au trecut prin cumplitul „experiment Pitești“ au consemnat îngroziți cum, cu prilejul marilor praznice creștine, deținuții erau adunați și obligați să participe la „ceremonii“ prin care erau blasfemiate misterul Întrupării și al răstignirii Mântuitorului, în ideea că, astfel, Dumnezeu va fi alungat din inimi. Aceste lucruri au fost atât de teribile, încât mulți dintre supraviețuitori au evitat să vorbească despre acestea. Nici noi nu vom discuta pe marginea acestor orori acum, în zilele când cinstim Nașterea Domnului.
Toți cei care au petrecut măcar un Crăciun în închisoare i-au păstrat neștearsă amintirea. Memoria acelor zile și a colindelor cântate de cei închiși în temnițele comuniste dorim să o aducem în atenția cititorilor de azi, prin intermediul unor fragmente din ceea ce numim „literatura de detenție“. Unele dintre aceste fragmente sunt binecunoscute, altele mai puțin. Toate însă mărturisesc că lumina lui Iisus a pătruns până și în cel mai întunecat ungher al sinistrului sistem penitenciar din România comunistă.
Spovedania
„Deținuții flămânzi, înghețați, zdrențăroși, îngroziți, păreau niște stafii. Complet izolați de lume, înghesuiți în celule mici, ne sfârșeam ultimele puteri trupești și sufletești...
În Ajun mă mărturisisem, la semnalul dat în țeava caloriferului dintr-o celulă unde era un preot. Acesta a făcut dezlegările pentru Sfânta Spovedanie. Fiecare se aduna în sineși în fața lui Dumnezeu și se privea ca-n oglindă în goliciunea sa de humă străbătută de ispite. Gândurile sunt intense și năprasnice în temnița în care stai șaisprezece ore pe zi condamnat la inactivitate, fără a mai avea ce discuta cu vecinii. Aici sufletele se pipăie reciproc unele pe altele.
După ce toți ceilalți s-au culcat, eu am rămas rezemat de capul patului, cu pleoapele lăsate, cu capul ridicat, rugându-mă în ritmul pulsului pe care-l auzeam și-l simțeam bine. Încercam să-L descopăr pe Iisus și-L chemam în acea scurtă Rugăciune a inimii. Uitam de foame, ger și teroare. Timpul se dilata, devenea lent, imens și calm. Sufletul acoperea lumea și evada din temniță. Încercam să lepăd totul și să rămân numai cu Dumnezeu. Bucurii mă inundau în cele din adâncuri, înțelesuri noi se deslușeau și cerurile se deschideau uimitor“. (Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos. Document pentru o lume nouă)
Amintirile din Crăciunul copilăriei
„Ajunul Crăciunului. Când se înserează, se așterne o liniște tristă peste celular. Privesc printre zăbrele, iar dincolo de oblonul care ne închide orizontul zăresc o fulguire ușoară...
Se aude un murmur înăbușit de colindă. Aurora Ile nu rezistă și plânge iar, ca la Crăciunul de anul trecut. Este al doilea Crăciun pe care-l petrecem în vecinătate. Nu este puțin lucru să ai un prieten în apropiere. Oare ce-or fi făcând părinții noștri în acest al doilea Crăciun fără noi?
După momentul de emoție și nostalgie, revenim la constanta noastră bună dispoziție. În convorbirea care începe între noi, părintele Gavril Stan își exprimase convingerea că celălalt Crăciun îl vom sărbători acasă. Devenim brusc optimiști...
Se apropie Crăciunul. Peste Munții Gutinului ninge ca în povești... Barăcile sunt îmbrăcate în haină albă, iar, pe hornuri, fumul se înalță spre cer ca o coloană a infinitului. Peisajul este ca dintr-o poezie de Coșbuc. Totul amintește de Crăciunul din copilărie. Prin barăci, pe galerie, pretutindeni se colindă. O undă de nostalgie și tristețe colindă prin sufletele noastre. Oare câte Crăciunuri vom mai sărbători în ocnă sau în temniță?
Ce răscolitor sună colindul prizonierilor din Siberia: «La fereasta amintirii ne-adunăm/ Cântecul de altădată, colindăm...». Cu ecoul colindelor în suflet, intrăm în anul Domnului 1954“.
„Sunteți singuri izolați/ Fără părinți, fără frați/ Ca o pleavă aruncați“
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|