Citat:
În prealabil postat de MihaiG
Doamnă Laura, același Hristos căruia i-ați jurat fidelitate veșnică este cel care (după cum bine observa în altă parte domnul Dragomir) a vorbit de mai multe ori despre Iad, scrâșnirea dinților etc. decât despre Rai.
Iadul nu este doar alegerea liberă a unora de a fi departe de Dumnezeu. În nenumărate locuri din Scriptură, din Tradiție, din scrierile sfinților, etc., este prezentat drept dreaptă pedeapsă și drept veșnic chin, veșnică tortură și agonie.
Eu apreciez poziția oricui încearcă să se detașeze de aceste învățături. Însă sunt învățăturile Bisericii dumneavoastră. Nu doar ale habotnicilor, ale ortodoxiștilor sau ale mai știu eu cui.
Dacă x și z de pe acest forum doresc să eticheteze poziția mea drept mândrie drăcească, e treaba lor.
Dar situația în care un om ar suferi o eternitate de chinuri pentru că a greșit într-o viață finită din punct de vedere temporal este de o nedreptate (scuzați ironia și ignorați "mândria") strigătoare la cer.
Iar ideea că cineva ar putea fi veșnic fericit în condițiile în care o persoană care i-a fost apropiată, un părinte, un soț, un copil, va fi chinuit pentru veșnicie pentru păcatele sale - este o monstruozitate.
Poate că sunt mândru, sau nebun, dacă gândesc așa. Bine. Sunt ce vreți voi. Sunt mândru, sunt nebun, dar fericirea în paralel cu suferința celor apropiați rămâne o MONSTRUOZITATE.
|
Nu m-am gândit să număr mențiunile despre iad din Sf. Evanghelie pentru a vedea dacă ele sunt mai multe decât cele referitoare la rai. :)
Oricum, expresiile evanghelice pe care le-ați menționat ("scrâșnirea dinților" etc) sunt alegorice, fiind rostite în parabole. Chiar îmi vine-n minte acum titlul celei mai noi cărți a domnului Andrei Pleșu: "Parabolele lui Iisus. Adevărul ca poveste"... Vedeți, în unele parabole cei care merg în iad sunt înfățișați ca 5 fecioare cărora li se refuză intrarea la nunta Mirelui ceresc (deci, o privare de comuniunea cu Dumnezeu), în alte locuri este vorba de un foc (evident, spiritual: chinurile cauzate de mustrările conștiinței etc) și o sete veșnică (setea de Hristos), fiind evidențiate astfel diverse laturi ale suferinței pe care o trăiesc, încă din viața aceasta, cei care nu vor să iubească.
Gândiți-vă la cei care se sinucid (nu mă refer la bolnavii psihic care n-au discernământ și nici nu aduc în discuție situația celor care-și iau viața din cauza unor suferințe fizice aproape imposibil de îndurat, ci îi am în vedere pe cei care aleg să încheie conturile cu lumea asta doar pentru că i-a părăsit iubitul/iubita, au pierdut în afaceri etc). Oare cine i-a dus pe aceștia în pragul disperării? Oare nu tocmai lipsa lui Dumnezeu din mintea lor?
Oare nu cumva dorul lor cel mai profund, neconștientizat nici chiar de către ei înșiși, este tocmai acela de a trăi bucuria veșnică a comuniunii cu Dumnezeul iubirii?? Cine i-a împins pe aceștia în adâncul deznădejdii? Dumnezeu? Nicidecum! Atunci, nu ne-am putea gândi, oare, că adevăratul motiv al disperării acestor persoane este iadul lor lăuntric, al cărui autor, evident, nu este Tatăl Cel ceresc?...
Da, iadul este o pedeapsă veșnică, în sensul în care se poate spune și despre consecințele negative ale alegerilor noastre mai puțin importante că sunt resimțite ca pedepse ale propriei lipse de responsabilitate. Iadul este o stare spirituală, nu un loc și se află... în inimile celor care se închid, se izolează de Dumnezeu și de semeni, se degradează spiritual până-ntr-atât încât nu mai găsesc în ei înșiși puterea de a trăi iubirea. De aceea, iadul este, așa cum ați scris dvs, o veșnică agonie sau, cum spunea părintele Stăniloae, "o moarte conștientă". Este "o moarte conștientă" și - îndrăznesc să adaug - aleasă în mod liber.
Spuneați că este incorect să suferim veșnic pentru păcate comise în timp?
Da, sunt întru totul de acord. Acesta a fost, cred, unul dintre motivele pentru care Fiul lui Dumnezeu a coborât la iad, eliberându-i de acolo pe toți cei ce I-au acceptat prezența și iubirea. Cred că Dumnezeu vrea și poate să-i elibereze pe oameni și de acolo, adică și dintr-o astfel de stare a conștiinței. Dacă omul nu vrea, ce să-i facă Dumnezeu? Să-l mântuiască împotriva voinței lui? Ce mântuire ar fi aceasta? Poate exista fericire fără dragoste și dragoste fără libertate?
Sfinții Părinți (de exemplu, Sf. Vasile cel Mare) consideră că dragostea lui Dumnezeu este resimțită ca foc și chin veșnic de către cei care nu o merită. Oare nu simțim astfel și-n lumea aceasta, atunci când rănim, dezamăgim, trădăm iubirea unei ființe dragi? Oare nu am prefera, în astfel de momente, ca celălalt să nu ne fi acordat atât de multă încredere, să nu fi făcut atât de mult pentru noi?... Sf. Isaac Sirul scria că se teme nu de pedeapsa lui Dumnezeu, ci de iubirea Sa cea infinită și necondiționată față de fiecare suflet omenesc. Ce poate fi mai tragic, mai rușinos, mai chinuitor decât conștiința faptului că am păcătuit împotriva Celui Care S-a sacrificat pentru noi? Și ce poate provoca mai multă suferință decât lupta interioară între conștientizarea propriei stări de decădere morală și ispita, dorința de a rămâne în continuare în întunericul păcatului?
Dvs. spuneți că n-ați putea fericit știindu-i pe cei apropiați în iad?
Da, nici Hristos nu poate... de aceea S-a sacrificat și, deși dorește atât de mult mântuirea noastră, nu ne constrânge s-o acceptăm. De aceea, El este, cum spunea Pascal, "în agonie până la sfârșitul veacurilor" sau, potrivit Sfântului Ioan Evanghelistul, El este "Mielul jertfit de la întemeierea lumii". Nici Moise n-a vrut să intre în pământul făgăduinței fără poporul pe care-l conducea, deși membrii acelei generații, disprețuindu-și propria libertate, tânjeau după întoarcerea în robia egipteană.
Nici Sf. Apostol Pavel și-a exprimat dorința de a-și sacrifica propria mântuire pentru salvarea spirituală a conaționalilor săi care nu credeau în Hristos Dumnezeu. Sf. Teodor Studitul, în același autentic duh evanghelic, mărturisea că nici n-ar accepta să intre-n rai dacă, pentru aceasta, ar fi nevoit să se despartă de obștea mănăstirii sale.
Și ce dovedeau toți aceștia? Faptul că raiul era... în sufletele lor, pentru că Raiul este Hristos, Care suferă și Se jertfește pentru fiecare suflet lipsit de dorința de a iubi.
Dvs nu puteți accepta ideea că o persoană apropiată ar merge în iad? Înseamnă că... n-aveți cum să nimeriți adresa iadului, fiindcă aveți Împărăția lui Dumnezeu în sufletul dumneavoastră! :)
Dacă fericirea lui Dumnezeu ar fi însemnat indiferență față de cei lipsiți de capacitatea de a iubi, atunci... Hristos nu S-ar mai fi întrupat în istorie și n-ar fi ales calea jertfei supreme pentru eliberarea fiecăruia dintre noi.
În final (fiindcă observ că, nu știu de ce, mi-a ieșit un comentariu lung și am sărit de la o idee la alta), aș vrea să vă împărtășesc un citat al părintelui Steinhardt care, deși foarte scurt, exprimă într-un mod uimitor de profund esența iadului - refuzul liber și conștient al dragostei lui Dumnezeu: "Nu de Dumnezeu mă tem (fiindcă e atotbun), ci de mine însumi: liber și rău fiind, pot să nu-I deschid ușa".
A, mi-a venit în minte chiar acum și un alt citat al lui Steinhardt (ale cărui cărți m-au ajutat și mă ajută enorm în creșterea mea spirituală): "Biruitorule al beznei, scoate-ne din îngusta, neagra pușcărie în care singuri, de proști și răi ce suntem, ne-am înzidit".
Ambele citate se găsesc în volumul de predici "Dăruind vei dobândi", dar nu mai stau acum să caut paginile. :)
O seară minunată să aveți și un an nou plin de bucurii!
P. S. Spuneați că este posibil ca anumite persoane de pe forum să vă eticheteze atitudinea drept "mândrie drăcească". Ce importanță are?
Esențial este... să-L regăsiți pe Dumnezeu pentru că, deși dvs. nu mai credeți în Hristos, crede El în dvs.
Doamne ajută!