View Single Post
  #2275  
Vechi 31.12.2012, 16:31:27
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Exclamation Important :Precizari in Cotidianul central al Patriarhiei Romane !

Folosirea molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în cult



Asistăm la o exacerbare în rândul credincioșilor a unei "psihoze a dezlegărilor". Pentru orice problemă familială, socială, ocupațională sau psihologică se crede că cineva a făcut farmece sau magie. Însă molitfele Sfântului Vasile cel Mare nu se pot citi oricând, mai ales în ziua de 1 ianuarie - zi de bucurie, fiind praznicul Tăierii-împrejur a Domnului -, ci se rostesc în cazuri concrete și verificabile de îndrăcire, în zile de post, cu pregătire și spovedanie, eventual în legătură cu săvârșirea Sfântului Maslu.

Grija Bisericii față de cei care au ajuns, din diverse pricini, în stăpânirea duhurilor necurate s-a manifestat prin rugăciuni de exorcizare, despre care avem mărturii încă din perioada nou-testamentară. Astfel, Mântuitorul a izgonit demoni și i-a trimis pe Apostoli ca și ei să facă asemenea, dându-le puterea harului pentru aceasta. Cu toate acestea, atât Mântuitorul, pe Muntele Carantaniei, cât și Apostolii s-au folosit de post și rugăciune pentru înfrângerea vrăjmașului nevăzut. Mântuitorul a spus, de altfel, ucenicilor Săi că "acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune și cu post" (Matei 17, 21; Marcu 9, 29). În Faptele Apostolilor ni se prezintă cazul fiilor lui Scheva, iudei care, folosind numele lui Iisus, izgoneau demoni, dar care, nefiind pregătiți pentru lupta cu diavolul, au fost atacați de demoni prin cei îndrăciți (Fapte 19, 14-16).

Exorcismele prebaptismale

Biserica a folosit exorcismele mai întâi față de cei care doreau să devină catehumeni, adică să se întoarcă "de la stăpânirea satanei la Dumnezeu" (Fapte 26, 18). Exorcismele rostite asupra candidaților la catehumenat îi curățau pe aceștia de influențele demonice primite mai ales prin participarea la cultul păgân (numită "masa și paharul demonilor" - I Cor. 10, 21).

Exorcismele pentru energumeni

Pentru cei ce se demonizau după Botez, Biserica a rânduit ca ei să fie așezați într-o stare aparte, a energumenilor, pentru care se făceau rugăciuni publice și care apoi erau concediați de la Sfânta Liturghie îndată după catehumeni. Astfel de ectenii și rugăciuni pentru energumeni se găsesc în "Constituțiile Apostolice" (puse în scris în jurul anului 370). De aici se vede că demonizații nu stăteau la Liturghia euharistică și nu erau împărtășiți, până nu se izbăveau (așa cum arată și Canonul 79 Apostolic, dar și molitfele 1, 2 și 4 atribuite Sfântului Ioan Gură de Aur). De asemenea, Biserica condamna pe aceia care, fără a fi posedați de cel-viclean, solicitau rugăciuni de exorcizare (cf. Canonul 60 Trulan).

Când și cui se citesc exorcisme

Evident, Sfinții Părinți nu au alcătuit exorcisme pentru a fi citite în ziua lor de prăznuire, ci în cazuri concrete de demonizare a unor creștini botezați, din dragoste pentru aceștia și în vederea vindecării lor. Aceste rugăciuni au fost numite în spațiul românesc "molitfe". Ele sunt formate din rugăciuni (cele adresate lui Dumnezeu) și exorcisme (cele adresate diavolului). Exorcismele își trag numele de la cuvântul cu care ele încep în limba greacă: "exorkizo", care înseamnă "te jur (pe numele lui Dumnezeu), te alung, te cert" (și nu "te blestem", cum greșit a fost tradus în unele ediții).

Pregătirea necesară

Tradiția Bisericii a asociat exorcismele cu necesitatea unei pregătiri corespunzătoare, atât din partea sfințitului slujitor care le citește, cât și din partea celui demonizat sau a rudelor lui. Sunt cunoscute relatările marelui nostru duhovnic, arhim. Cleopa Ilie (†1998), despre ispitele și necazurile aduse de diavol asupra celor care citeau aceste molitfe. De asemenea, cunoscuții părinți duhovnicești greci contemporani Porfirie Kavsocalivitul și Paisie Aghioritul arată că citirea exorcizărilor asupra persoanelor care nu sunt posedate determină întețirea ispitelor diavolești și stârnește fără motiv răutatea vrăjmașului (părintele Porfirie, "Antologie de sfaturi și îndrumări"). De cele mai multe ori, citirea molitfelor fără pregătirea necesară este dovada mândriei și a ignoranței, păcate care atrag lucrările demonice, în loc să le îndepărteze.

Trebuie citite exorcisme la 1 ianuarie?

Obiceiul citirii molitfelor Sfântului Vasile la 1 ianuarie este "o tradiție" apărută în zonele urbane din sudul țării noastre în secolul al XX-lea (prima mențiune în 1937), cu răspândire mai ales după 1990. Acest obicei nu există în Bisericile Ortodoxe surori, constituind astfel o inovație liturgică. În molitfelnicele celorlalte Biserici Ortodoxe nu apare mențiunea că s-ar citi la 1 ianuarie, așa cum ea nu apare nici în molitfelnicele românești mai vechi. Pe de altă parte, ziua de 1 ianuarie se află între cele două mari praznice: Crăciunul și Boboteaza, într-o perioadă de bucurie pentru arătarea lui Hristos prin Naștere și Botez. Acest răstimp este considerat de tradiția Bisericii asemenea Săptămânii Luminate și de aceea nu se postește și nu se îngenunchează (a se vedea însemnările din "Mineiul pe decembrie" și din "Tipicul Mare", de la 25 decembrie). De aceea nu este un timp potrivit pentru exorcisme.

Totodată, rostirea unor exorcisme asupra celor care au participat la Dumnezeiasca Liturghie și (cel puțin unii) s-au împărtășit cu Trupul și Sângele lui Hristos denotă o neînțelegere a valorii Sfintei Liturghii și a darurilor duhovnicești pe care le primim în cadrul ei. Credincioșii sănătoși și practicanți nu sunt "sub stăpânirea diavolului", ci sunt "robii lui Dumnezeu"; pentru ei, primirea Sfintelor Taine este singurul și cel mai mare "leac al nemuririi" (cf. Sf. Ignatie al Antiohiei, "Epistola către Efeseni", XX, 2), căci "mai mare este Cel ce e în cei credincioși, decât cel ce este în lume" (I Ioan 4, 4).

Soluții duhovnicești

Din păcate asistăm în Biserica noastră la o exacerbare în rândul credincioșilor a unei "psihoze a dezlegărilor". Pentru orice problemă familială, socială, ocupațională sau psihologică se crede că cineva a făcut farmece sau magie. Fără să negăm existența demonicei îndeletniciri vrăjitorești, nu putem totuși să nu observăm că de multe ori păcatele nespovedite sau patimile hrănite în ascuns sunt cauza multor eșecuri, boli sau neînțelegeri. Spovedania, părăsirea păcatelor și viciilor, îndreptarea vieții, dobândirea unor deprinderi ortodoxe și preocuparea de a spori în viața duhovnicească vor rezolva cele mai multe din problemele creștinului, întrucât menirea Bisericii este aceea de a aduce vindecare.

Pentru alungarea demonilor, Apostolii și Sfinții Părinți au folosit și untdelemnul sfințit (a se vedea Marcu 6, 3, dar și Viețile Sfinților Macarie Egipteanul și Sava cel Sfințit ș.a); de aceea, duhovnicii iscusiți leagă citirea "molitfelor" de săvârșirea Sfântului Maslu. Aceste învățături credem că vor fi reluate și precizate în anul 2012, închinat acestei Sfinte Taine.

Rânduiala corectă a slujbelor pe 1 ianuarie

Ne bucurăm pentru decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române de a îndruma pe preoți, în mod exact și conform cu Tradiția panortodoxă, cu privire la slujbele ce trebuie oficiate la 1 ianuarie: în ajun se va săvârși Vecernia cu Litie (sau Privegherea), la miezul nopții, Acatistul Mântuitorului și rugăciunea de mulțumire, iar dimineața, Utrenia, Liturghia Sfântului Vasile cel Mare și Te Deumul de Anul Nou. Aceasta este rânduiala firească a sfintelor slujbe la un praznic împărătesc (Tăierea-împrejur a Domnului). Molitfele Sfântului Vasile nu se vor citi, deci, în această zi, ci se vor rosti în cazuri concrete și verificabile de îndrăcire, în zile de post, cu pregătire și spovedanie, eventual în legătură cu săvârșirea Sfântului Maslu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote