- Concepte ale medicinei creștine și lucrarea medicală a Bisericii și a slujitorilor ei
Conceptul de medicină creștină are următoarele particularități care îl deosebesc de conceptul medicinei laice[16]:
- Progresul medical ia tot mai mult proporții, dar e tot mai puțin clar dacă servește sau nu binelui omului. Medicina riscă, fără morala creștină, să devină o simplă unitate de prestări de servicii, unde sunt sa*tisfăcute dorințele consumatorilor.
- Criza medicinei este în fond criza credinței. De aceea este mai mult ca oricând nevoie caBisericasă înso*țească, să asaneze și să moralizeze actul me*dical, conform învățăturii creștine. Medicina umană fără Hristos se transformă ușor în medicină veteri*nară.
- Hristos s‑a numit pe sine „doctor”[17]. De aici rezultă importanța comuniunii dintre medicină și credința creștină.
- Omul este o ființă creată de Dumnezeul Treimic; el este alcătuit din trup și suflet; trupul este coruptibil, trecător, supus bolii, suferinței, degradării și morții – până la descompunerea elementelor din care a fost alcătuit; sufletul este veșnic și determinant în relația cu trupul.
- Sănătatea trupului nu este o condiție necesară mântui*rii sufletului; boala trupului nu poate împie*dica mântuirea sufletului.
- Iisus Hristos este marele vindecător; El S‑a întrupat pentru a vindeca neamul omenesc.
- Există cauze spirituale ale bolilor. Tratând cauzele spirituale prin Sf. Taine se primește vindecarea.
- Vindecarea este un act divino‑uman, eclezial și este reușita conlucrării între voința omului de a se vindeca, credința în Dumnezeu, puterea tămădui*toare a Creatorului prin Iisus Hristos și Duhul Sfânt, Biserica – loc al comuniunii, unde se revarsă harul divin prin Sf. Taine.
- Trupul este vindecabil sau nevindecabil; sufletul este întotdeauna vindecabil, atâta timp cât este în trup.
- Metodica vindecării în conceptul de medicină creș*tină: rugăciune, post, practicarea virtuților, a Sfin*telor Taine (Spovedanie, Împărtășanie, Sf. Maslu), ajutorul Bisericii, folosirea remediilor și tehnicilor terapeutice care nu lezează integritatea anatomică și spirituală a ființei umane; leacurile sunt de la Dum*nezeu, dar încrederea mai mare în ele decât în Dum*nezeu este idolatrie.
- Actul medical se sprijină pe axioma conștiinței eclesiale: în bolnav suferă Hristos, în doctor lu*crează Hristos, prin preot dezleagă Hristos.
- Biserica este în fond un spital unde oamenii sunt chemați să se vindece prin pocăință și Sf. Taine.
- Sănătate – boală – vindecare, trei cuvinte care ex*primă stările prin care trece omul în viață și pe care mai mult sau mai puțin le înțelege sau și le explică. Boala este un accident sau o încercare în viața omului, sănătatea – cel mai mare dar, iar vindecarea poate fi un răspuns al îndreptării noastre prin mij*loacele pocăinței, prin intermediul medicinei, sau un mister.
- Atitudinea biblică față de medicină și medic este ex*primată deplin în Cartea lui Isus, fiul lui Sirah[18].
- Medicul participă la înțelepciunea lui Dumnezeu, care‑i luminează mintea ca să vadă cauza bolilor și‑i arată „căi de vindecare”, căci „el se va ruga Dom*nului ca să dea odihnă și sănătate spre viață”[19].
- Vocația medicală ca datorie a milei creștine a dat mulți doctori în rândul sfinților.
- Biserica condamnă „privatizarea bolii” și instru*men*talizarea actului medical în vederea do*bândirii unor profituri materiale sau pecuniare. La fel sunt condamnați și preoții care manipulează Sf. Taină a Maslului, în loc să o oficieze, punând mai mare accent pe Sf. Maslu, decât pe Sf. Liturghie și care deschid Evanghelia și o tălmăcesc viclean și ocult.
- Viața duhovnicească și Filantropia diaconală între Marta și Maria
În comparație cu creștinii de astăzi, situația creștinilor din primele veacuri era diametral opusă: creștinii din vechime aveau un „cazier încărcat” și nu știu dacă s-ar „descurca” cu bine astăzi, în eventualitatea că ar dori să intre în bisericile noastre, să le păstorească sau să le conducă administrativ sau filantropic, întrucât cred că unele sunt hipercentrate managerial și orientate exagerat spre lucrarea Martei[20], adică spre acele acțiuni de caritate și de poliție socială, care gândesc Evanghelia în cadrul socialului. Dacă nu gândim socialul în cadrul Evangheliei, devenim captivi sociali ai unui sistem politic corupt, nedrept si leneș, deoarece transferă obligațiile ce le revin prin Constituție și Lege, altor organisme. (Vezi tendința statului recent de a desființa spitale și unități sanitare, sugerând ca ar fi bine să le redeschidă cultele). Ziarul Lumina e plin de astfel de îndemnuri și mari șanse și unice ale BOR de a deveni toată Biserica doar un spital…!
Or, în Evahnghelia de la Matei 25, 31-46 din criteriile judecății viitoare, precum și de la Luca 10, 25-37 – Samarineanul milostiv, vedem clar că creștinul este chemat să dea primul ajutor celui flămând, însetat, străin, gol, să cerceteze pe cel bolnav și închis în temniță, iar pe cel rănit după acordarea ajutorului de urgență să-l ducă la o casă de oaspeți, adică la spital iar dacă e vorba de bolile sufletești să-l predea Bisercii, ca spital duhovnicesc. Există o tendință de organizare ”euroatlantică” a Bisericii creștine și a tuturor religiilor, în contextul globalizării, din partea unor organisme transnaționale[21] doar pe principii sociale și culturale.
Biserica Ortodoxă are nevoie de duhovnici și preoți devotați pe probleme pastorale, orientate spre îndumnezeirea omului și nu are nevoie neapărat de preoți, pe post de directori generali, preocupați doar de bunăstarea credincioșilor pe principii de politici sociale europene economice și utilitariste!
4.1. Dileme și neîmpliniri academice ale învățământului teologic românesc referitor la educația filantropică diaconală a viitorilor preoți
Sf. Ioan Gură de Aur spune: Filantropia și Diaconia creștină sunt o artă, o știință dumnezeiască, care, ca și celelalte arte și științe trebuie să fie învățate. (Johannes Chrysostomus sagt: „die christliche Philanthropie und Diakonie sind eine Kunst, eine göttliche Wissenschaft, die wie die anderen Künste und Wissenschaften erlernt werden müssen“[22]).
Din păcate nu există o disciplină teologică numită arta sau știința Filantropiei diaconale, cum întâlnim la unele Biserici creștine, însă avem catedra de „Asistență Socială“ care este total umanistă și centrată doar pe social și politici manageriale sociale.
Nu există nici măcar la nivel de seminar teologic un concept didactic de educație diaconal-filantropic, care să arate fundamentele biblice și patristice ale aceastei comori pastorale.
Preoții care activează în domeniul filantropic cu programe filantropice și alte activități diaconale s-au instruit fie în afara țării, fie în mod autodidact.
|