Citat:
În prealabil postat de sophia
INVÍDIE, invidii, s. f. Sentiment egoist de părere de rău, de necaz, de ciudă, provocat de succesele sau de situația bună a altuia; pizmă.
|
Sfantul Ioan gura de Aur nu prea e deacord , ori el e depasit si noi suntem prea destepti , ori . . . !
Deci :
I
oan Gura de Aur
Invidia
Nimic nu-i dezbină mai mult pe oameni decât invidia, care e o boală neînchipuit de grea și mult mai primejdioasă decât iubirea de argint, căci ea este rădăcina tuturor relelor. Iubitorul de argint este mulțumit atunci când el dobândește ceva, pe când cel care invidiază nu se mulțumește decât atunci când semenul său nu dobândește nimic. Fericirea sa este nefericirea celuilalt. Există o nebunie mai mare ca aceasta? Omul invidios se topește ca o lumânare văzând că vecinului său îi merge bine. Astfel, el nu numai că se lipsește de bunătățile cerești, dar nici în această viață nu are liniște. Molia nu roade lâna și nici viermele carnea așa cum invidia roade și distruge inima și măruntaiele omului invidios.
Nu este nici o greșeală dacă îi numim pe invidioși fiare și demoni. Așa sunt invidioșii sau chiar mai răi, pentru că fiarele se năpustesc asupra noastră numai când sunt flămânde sau când noi le stârnim, însă invidioșii, de multe ori chiar și atunci când le facem bine, se poartă ca și cum i-am fi nedreptățit. Demonii simt dușmănie față de noi, dar nu și față de ceilalți demoni, în vreme ce oamenii invidioși nu țin cont de nimic. Aceștia nu se îngrijesc de mântuire și își dau sufletul la iad, umplându-și inimile cu tristețe și tulburare fără nici un motiv.
Rău mare este invidia. Există ceva mai rău decât ea? Poate preacurvia. Dar cel care săvârșește preacurvie măcar, pe de o parte, simte o anumită plăcere, iar pe de altă parte, păcătuiește doar câteva minute, pe când cel care invidiază nu se odihnește zi și noapte, căci invidia este un vierme care îi roade inima fără încetare.
Așa cum porcul este mulțumit când se tăvălește prin noroi, și diavolul, când ne face rău, la fel se bucură omul invidios de răul semenului său. Se simte foarte bine când cineva din jurul său pățește o nenorocire. Nefericirea celuilalt este fericirea sa și fericirea celuilalt este nefericirea sa. Așa cum scarabeul se hrănește cu murdărie, la fel se hrănește și omul invidios cu suferințele altora.
Oamenii văd cum este înjunghiat un animal și le pare rău de el. Însă cel invidios vede că semenul său are parte de binefaceri, și suferă, se face fiară sălbatică și se îngălbenește de ciudă. Ce nebunie mai e și asta? Spu- ne-mi: de ce faci astfel? Ce te-a apucat? Te necăjește faptul că fratele tău este fericit, important și faimos? Dimpotrivă, pentru acestea ar trebui să te bucuri și să-I mulțumești lui Dumnezeu. Toți creștinii suntem un trup, iar capul nostru este Hristos și fiecare suntem mădulare unii altora (Rom. 12, 5). De aceea, atunci când se întristează și suferă un mădular, și celelalte suferă cu el, iar când unul dintre mădulare se bucură și este fericit, atunci și celelalte sunt bucuroase (1 Cor. 12, 26), căci printr-un mădular se slăvește întreg trupul, dar și capul, adică Hristos. Cu toate acestea, tu, în loc să te bucuri, suferi. Suferi pentru că este slăvit Dumnezeu. Iată până unde te duce patima ta!
Îmi vei spune: „Am vrut doar ca Dumnezeu să Se slăvească prin mine”. Însă atunci când te bucuri pentru fericirea aproapelui tău, Dumnezeu Se slăvește prin tine. Iar dacă Dumnezeu Se slăvește prin aproapele tău, iar acesta îți este dușman, este un motiv în plus să ți-l faci prieten. Dar tu, dimpotrivă, faci din prieten dușman, pentru că Dumnezeu Se slăvește prin acela. În ce fel ți-ai mai putea arăta dușmănia față de Dumnezeu?
Iată de ce, chiar dacă ai face minuni sau ai fi curat cu trupul, dacă ai posti și te-ai nevoi și dacă ai ajunge la virtuțile îngerilor, nu ești decât un păcătos, pentru că a pus stăpânire pe tine patima invidiei. Nu te deosebești cu nimic de închinătorii la idoli, dacă îi iubești pe cei care te iubesc. Gândește-te atunci care este starea ta dacă îi urăști pe cei care te iubesc. Este mai rău să invidiezi decât să dușmănești, pentru că cel care dușmănește se potolește dacă dispare pricina dușmăniei lui și chiar și-l face prieten pe dușmanul său, pe când cu cel care invidiază așa ceva nu se întâmplă niciodată. Cel care dușmănește își arată pe față patima, pe când invidiosul o ține ascunsă. Cel care dușmănește are un anumit motiv pentru care se comportă astfel, pe când invidiosul nu are nici un motiv, în afară de patima sa și de îndemnul satanei.
Află că cine dorește rău semenului său sau îl nedreptățește, sie însuși își face rău. Pe când cine dorește binele pentru semenul său sau îi face bine, sie își face bine. Cel care este vorbit de rău, nu numai că nu va fi nedreptățit, dar va primi și o mare răsplată. Nu acesta este vrednic de pedeapsă – bineînțeles, dacă nu a prici-nuit el însuși vorbele rele care s-au iscat despre el –, ci acela care îl vorbește de rău.
Poate că îmi vei spune acum: „Nu îl vorbesc de rău degeaba. Mi-a făcut nedreptate”. Ți-a făcut nedreptate? Atunci de ce te nedreptățești și tu acum, judecându-l pe omul care ți-a făcut nedreptate? Astfel, semeni cu cel care, încercând să se apere, întoarce cuțitul înspre sine. Dacă vrei și ție să-ți faci bine și pe acela să-l cumințești, spune despre el cuvinte bune. Dacă spui cuvinte rele, nu vei fi crezut de ceilalți, care se vor gândi că vorbele tale izvorăsc din dușmănia pe care o ai față de el.
Nu-ți murdări, dar, sufletul cu răutate, ci împodobește-l cu virtuți. Nu arunca în semenul tău cu noroi, ci împletește-i cununi prin cuvinte de laudă. Nu scoate din gura ta necurății, căci tu vei fi primul care le va simți duhoarea, ci oferă bunătate și dragoste, ca să fii tu primul care le simte mirosul plăcut. Nimeni nu-l iubește pe omul invidios, pe când pe omul bun, care știe să spună cuvinte frumoase despre orice, cu toții îl iubesc ca pe un frate adevărat.
Și pentru că ți-am spus mai înainte că cel care invidiază și vorbește de rău își face rău sieși, nu celui căruia îi dorește răul, trebuie să-ți explic acum ce am vrut să spun. Îți voi da mai multe exemple.
Cu ce l-a vătămat Cain pe Abel atunci când l-a omorât din invidie? Fără să vrea, l-a trimis mai devreme în Împărăția cerurilor. Pe când el, dimpotrivă, a fost aspru pedepsit pentru păcatul său.
La fel Isav: cu ce l-a vătămat el pe Iacov? Iacov s-a îmbogățit, dobândind nenumărate bunătăți materiale, pe când el a ajuns să rătăcească prin locuri străine.
Preabunului Iosif, ce rău au reușit să-i facă frații săi, care puțin a lipsit să nu-l omoare din pricina invidiei? Aceștia au ajuns să sufere de foame și să fie în primejdie de a-și pierde viețile, pe când Iacov a ajuns stăpânitorul Egiptului, al doilea după Faraon.