I
oan Gura de Aur
Invidia
( pareta a doua )
Toate aceste exemple ne arată că atunci când invidiem pe cineva, îi facem acestuia, fără voia noastră, un mare bine. Pentru că Dumnezeu există și le vede pe toate. Și dacă este nedreptățit un om care nu nedrep-tățește pe nimeni, cu atât mai mult este acesta binecuvântat și slăvit. În același timp, tu care invidiezi, ești pedepsit. Și cum să nu fii pedepsit când invidiezi un om care nu ți-a făcut nici un rău, dacă ești pedepsit și atunci când nu te bucuri pentru binele vrășmașului tău? Cum să fie iertată ura ta față de un om nevinovat, când Domnul ne spune în Evanghelie că oamenii care îi iubesc numai pe cei de care sunt iubiți nu fac mai mult decât ce fac vameșii (Mat. 5, 46).
De ce suferi, omule, pentru fericirea semenului tău? Dacă trebuie să suferi pentru ceva, să suferi pentru nefericirea ta, nu pentru bunăstarea celuilalt. Invidia ta este o nebunie, după cum vezi și tu, de aceea ești de neiertat. Desfrânatul poate aduce în apărarea sa faptul că l-a îndemnat dorința cărnii, criminalul aduce furia, hoțul, sărăcia. Dar tu ce motiv ai avut? Nici un alt motiv decât răutatea ta nemăsurată.
Mare neajuns este invidia, foarte mare neajuns! Invidia ne face să nu ne îngrijim de mântuirea sufletului nostru. Invidia l-a îndemnat pe Saul să-l omoare pe David, care era binefăcătorul său și al întregului Israel. Vă aduceți aminte ce s-a întâmplat atunci?
Filistenii porniseră încă o dată război împotriva israeliților. Filistenii au făcut tabără la Soco, iar israelitenii pe valea Stejarului. Cele două armate stăteau față în față și erau pregătite de luptă. Dintr-odată, un om de statură uriașă din tabăra filistenilor, pe nume Goliat, a ieșit în față și a strigat cu trufie către israeliți: „Alegeți un bărbat dintre voi ca să lupte cu mine! Dacă mă va birui, cu toții vom fi robii voștri. Dar dacă eu voi birui, atunci voi veți fi robii noștri. Să vină unul dintre voi ca să luptăm, dacă are curaj!”
Atunci, toți israelitenii, de la Saul până la ultimul soldat, s-au temut. Nu știau ce să facă. Au început să tremure de frică. Nu îndrăzneau să scoată nici nasul afară din mulțumea ostașilor, gândindu-se la moartea care îi aștepta. Ce să facă?…
Timp de patruzeci de zile, în fiecare dimineață, Goliat ieșea în față și striga cuvinte umilitoare, încercând să-i ațâțe pe israeliteni. Atunci, a apărut un tânăr pe nume David, care plecase de la oile sale, pe care le păștea, cu gândul să ajute și el poporul său pe câmpul de bătălie. Cum l-a auzit de departe pe Goliat strigând cuvinte batjocoritoare la adresa israeliților, s-a hotărât să se lupte el cu filisteanul. Nu au reușit să-l facă să se răzgândească nici cuvintele aspre ale fratele său, Eliab, și nici povețele regelui Saul. Cu mult curaj și credință în ajutorul lui Dumnezeu, s-a pornit spre lupta inegală ce îl aștepta, strigând către rege: Să nu se împuțineze nimeni cu duhul din pricina lui; robul tău se va duce și se va bate cu acest filistean! (1 Regi 17, 32).
Este, așadar, puțin lucru, ca nefiind silit de nimeni și neavând nici o nevoie, David să își pună viața în primejdie pentru a-i salva pe cei care nu i-au făcut nici un bine? După biruință, nu era firesc ca el să fie cinstit ca un adevărat izbăvitor al poporului lui Israel? Există o binefacere mai mare ca aceasta? După așa o faptă, Saul îi datora lui David viața și regatul său, deși David nu s-a luptat cu Goliat pentru bogăție și cinstire sau alte bunătăți pământești, ci pentru slava lui Dumnezeu. După fapta aceasta, nu s-ar fi mirat nimeni dacă Saul scotea coroana de pe capul său și o punea pe capul lui David, ba încă și așa tot i-ar fi rămas dator, pentru că David i-a dăruit lui Saul viața și împărăția, pe când Saul i-ar fi dăruit numai împărăția. Și cu toate acestea, care a fost răsplata lui Saul? Ascultați ca să aflați.
După omorârea lui Goliat și fuga în dezordine a filistenilor, Saul și David s-au întors biruitori și, așa cum era obiceiul pe vremea aceea, femeile au ieșit de prin cetăți, ca să-i întâmpine, cu dansuri și cântece. Ele strigau bucuroase: Saul a biruit mii, iar David zeci de mii! (1 Regi 18, 7). Lucrul acesta l-a făcut pe Saul foarte invidios. De atunci, a început să crească în inima sa o mare dușmănie față de David. În mod normal, nu se explică, dat fiind faptul că strigând astfel, femeile acelea nu numai că nu l-au nedreptățit pe Saul, dar chiar i-au făcut un bine, pentru că deși acelea strigau că a omorât mii, el de fapt, fiind cuprins de frică, nici nu ieșise la luptă. Cinstea biruinței în luptă aparținea cu totul lui David. Nu a fost, așadar, o nebunie din partea lui Saul să ceară să fie cinstit la fel ca David? Dimpotrivă, cel care trebuia să se supere era David, căci deși victoria îi aparținea în întregime, a fost cinstit împreună cu el și Saul. Dar acesta este omul invidios: nu poate suferi să-l vadă p
e celălalt că este fericit, căci fericirea aproapelui său este nenorocirea sa.
Nu la fel a fost și cu Abimelec, regele celor din Gherara? Acesta l-a invidiat pe Isaac pentru că îi mergea bine. Și a semănat Isaac în pământul acela și a cules anul acela rod însutit. Domnul l-a binecuvântat, și omul acela a ajuns bogat și a sporit tot mai mult, până ce a ajuns bogat foarte. Avea turme de oi, cirezi de vite și ogoare multe (Facerea 26, 12-14). Iată dărnicia lui Dumnezeu! Iată câte bunătăți le dă celor care nu se despart de El!
Iată ce i-a spus Abimelec, din invidie, dreptului Isaac: Du-te de la noi, că te-ai făcut mult mai tare decât noi! (Facerea 26, 16). Și, cu adevărat, în toate era mai puternic, pentru că avea ajutorul lui Dumnezeu.
Unde îl alungi, Abimelec, pe cel drept? Nu știi că oriunde s-ar duce, ajutorul lui Dumnezeu va fi cu el? Și în pustie dacă l-ai trimite, prin harul lui Dumnezeu, el tot va fi fericit. Însă, tu, care te chinui din pricina invidiei, vei fi nefericit.
Nefericiți sunt și au fost toți oamenii invidioși din toate timpurile și din toate locurile, pentru că se chinuiesc din pricina răutății lor și, mai mult decât atât, sunt izgoniți de Dumnezeu pentru acest păcat înfricoșător. Nu le rămâne altceva de făcut decât să se pocăiască și să dobândească smerenie și dragoste, ca să primească liniște sufletească și bunăvoința lui Dumnezeu.