Citat:
În prealabil postat de catalin2
Nu are importanta ca dvs. confirmati, nici macar nu sunteti ortodox, dar chiar si asa nu ar avea importanta parerea personala, ci datele cunoscute.
Credinta in Sfanta Treime era cunoscuta chiar din timpul lui Iisus, pentru ca a mentionat botezul in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh. Clarificarile au aparut dupa aceea pe masura ce apareau invataturi gresite, nu inseamna ca atunci s-a stabilit invatatura ortodoxa. Bart Ehrman se declara agnostic, nu prea are importanta ce crede despre crestinism si istoria Bisericii pentru ca nu e si obiectiv.
Desigur ca nu are o pozitie unanima, stim ca era un mic grup care tinea sarbatorile dupa evrei. Dar daca intelegeti ca ne referim la invatatura corecta, asa si cei ce tineau de o erezie aveau o invatatura diferita. Pe langa faptul ca adevarul nu tine cont de numar, nu e nici relativ, ci absolut. Daca cineva sustine altceva, o erezie de exemplu, nu inseamna ca fiecare are dreptate, asta e relativism, strain de crestinism.
|
Deci sa inteleg ca acceptati ca nu era nici unanimitate, si a fost si o "rafinare" a pozitiilor initiale.
Bart Ehrman a definit printre primii cuvantul proto-Ortodox, dar pozitia lui agnostica nu are nimic cu acceptarea acestui concept in alti scholari in Noul Testament. Iar acceptarea ca proto-Ortodoxie a devenit Ortodoxie cam odata cu Constantin este de asemeni acceptata de marea majoritate a scholarilor ai NT.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Nu stiu daca ati inteles, pozitia ortodoxa se refera la invatatura ortodoxa, nu la faptul ca mai sunt 2-3 care spun altceva. V-am spus mai sus de erezii, ortodoxia avea o singura pozitie, erezia nu era o alta pozitie, ci ceva gresit. Nu e vorba de cati credinciosi spun ceva si cati altceva. Ca au fost si pe forum multi ortodocsi care au spus lucruri total diferite, de exemplu o imbinare intre budism si ortodoxie.
Aceeasi problema ca mai sus, tine de relativism si e strans legat de ecumenism. Conteaza adevarul, care e absolut, nu tine cont de ce mai crede si altcineva. Eretic e in functie de adevarul revelat, nu de ce spun unii. Au fost si sinoade eretice, care condamnau ca eretici pe cei ce tineau invatatura adevarata. Nu au nicio importanta. Dar nu cunosti toata istoria. Ruptura s-a produs in momentul cand Papa a spus Crezul cu Filioque la Roma, asta s-a intamplat cu 40 de ani inainte de Schisma, in 1014. Papa a fost sters din diptice si apusenii au fost considerati cazuti in erezie.
In 1054 s-a dorit o impacare, la cererea imparatului, amenintat si de expansiunea araba. Doar ca delegatia venita de la Roma s-a suparat ca patriarhul a cerut convocarea unui sinod, ei doreau sa impuna primatul si invataturile gresite ca forma a infailibilitatii papale.
|
Inainte de toate spuneti ca adevarul nu este democratic, iar apoi spuneti ca in consiliile ecumenice se stabileau pozitiile eretice sau nu, dar cum, printr-un vot! Nu de asta s-au
A spune ca crezul Filioque a fost in 1014, ar fi bine sa aiba si o sursa. Exista persoane din lumea catolica ce il acceptau cu 600 de ani inainte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Filioque#Church_fathers
Presupunand ca "invinsii" consiliilor ecumenice ar fi eretici, si prima excludere a fost catolica, inseamna ca ortodocsii ar fi fost eretici! Daca nu, in acest foarte cunoscut consiliu ecumenic:
http://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Chalcedon imi puteti da un argument ce ar convinge un coptic ca pozitia lui este eretica?
Citat:
În prealabil postat de catalin2
De fapt le-a marit de zeci de ori, cautand o reformare. Si urmatorii au adus alte erezii, ajungand ca neoprotestantii sa aiba o invatatura care nici macar nu mai seamana cu crestinismul, ci e facut dupa gandirea lor. Nu mai au preoti, Sfinte Taine, harul e un fel de binecuvantare. Nici nu are rost sa le enumar, chiar si al catolcii sunt destul de multe, dar macar mai exista niste asemanari ca sa se poata compara.
Absolut toate afirmatiile sunt eronate, va sfatuiesc sa citit sursele ortodoxe, pentru ca cele protestante sunt neadevarate in multe cazuri. Mai ales cand exista si un interes in privinta asta.
|
Cuvinte mari, cuvinte mari. De obicei citesc scholari si pozitia academica. Daca va referiti la Sfinti Parinti, nu ii citesc, si am multe motive sa nu o fac, dar nu au rost in aceasta discutie.
Sunt multe invataturi ce probabil pozitia acadmica este de acord ca este mai apropiata cu vederea protestanta, si sunt pozitii ce se considera ca protestantii le-au schimbat. Daca veti vrea sa discutam despre aceste pozitii mai mult sau mai putin eretice, putem deschide alta discutie in "Secte si culte" sau "Relatia BO cu alte confesiuni". Exista
pozitii ce chiar ortodocsii cred ca sunt catolicii ce au ales gresit si protestantii bine: ca preotul se poate casatori (atat cat considerati ca un pastor sau un batran este un preot).
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Credeau in Sfanta Treime, de aceea cand au aparut erezii legate de aceasta s-au tinut primele doua Sinoade (primul despre negarea divinitatii Fiului, al doilea despre negarea divinitatii Duhului Sfant). Icoanele erau pictate si in catacombe, puteti vedea imagini pe net. Sfanta Taditie e ceea ce ne-au lasat Hristos si Sfintii Apostoli, la inceput a fost doar Sfanta Traditie, pentru ca nu fusese scrisa Sfanta Scriptura. Si in zilele noastre exista martiraj, cred ca ati auzit de sfintii inchisorilor comuniste. La fel, si in zilele noastre exista misionariat ortodox, citeam de misiunile din Africa.
In primele decenii nu citeau Sfanta Scriptura pentru ca nu era, dar Vechiul Testament stim ca il citeau si evreii. Apoi se citeau scrierile crestine si chiar se povesteau vieti ale sfintilor martiri. Dispute doctrinare au fost tot timpul, scrie si in Sfanta scriptura despre erezii: http://ro.orthodoxwiki.org/Eretic
Femeile puteau fi diaconite, stim acest lucru. Diaconii aveau un rol diferit de preoti. Intre timp s-a renuntat la diaconia femeilor.
|
A spune ca exista martiraj si misionariat, ce pot sa zic, este de apreciat! Stiu ca exista pocainta si alte lucruri ce sunt la fel de adevarate in protestantism!
A spune insa ca "s-a renuntat" la anumite pozitii si altele au avut prevalenta (de exemplu pozitia icoanelor si pozitia femeilor) nu arata decat faptul ca au existat schimbari in crestinatate. Daca icoanele le considerati ca nu s-au schimbat, stiti la fel de bine ca si mine, ca icoanele sunt gresite (nu vreau sa zic eretice) daca nu pastreaza un anumit stil
(cel bizantin) dar bisericile ce au fost excluse in acea crestinatate primara (precum cea Etiopiana) dovedesc ca acea crestinatate primara avea cel putin anumite valori cel putin diferite.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Nu are importanta ce a spus un preot catolic. Si Sfanta Scriptura spune ca Universul are un inceput, cand a fost creat de Domnul.
Il cunosc pe Dobzhansky, am dat chiar si citate din el, legat de cercetarile sale pe musculita de otet: „Mutanții bine definiți ai drosofilei‚ grație cărora genetica a făcut atîtea progrese‚ sînt aproape fără excepție inferiori musculiței sălbatice în ce privește viabilitatea‚ longevitatea și fertilitatea. Un alt rezultat a fost acela că aceste mutații nu au produs niciodată o nouă specie de muscă. Aceste drosofile prezentau aripi‚ picioare și abdomene deformate și alte malformații‚ dar ele au rămas întotdeauna drosofile. În plus‚ atunci cînd musculițele mutante au fost împerecheate între ele‚ s-a constatat că după un număr de generații ele au început să genereze unele drosofile normale. Dacă ar fi fost lăsate în starea lor naturală‚ aceste musculițe normale ar fi supraviețuit în final musculițelor mutante mai slabe‚ păstrînd astfel musculița de oțet în forma în care a existat ea inițial."
Nu are importanta ce considera un credincios obisnuit, am mai spus ca marea majoritate sunt in SUA (sunt si 2-3 din cler sau care au fost in cler).
|
Pozitia acelui preot catolic nu era sa spuna ca Universul are un inceput, ci ca acel inceput este Big Bang-ul si ca omenirea are cateva miliarde de ani, nu doar 7500. De curiozitate, dumneavoastra aceptati Big Bangul de peste 12 miliarde de ani sau este o alta fabulatie a stiintei?
Legat de citatul musculitei, poate fi exemplificat pe cainii domestici: cainii domestici cu toate mutatiile practic nu pot supravietui cu lupii salbatici, iar acestia daca sunt pusi inapoi in salbaticie vor face ca lupul salbatic sa supravietuiasca mai departe. Probabil nu prind esenta argumentului cu musculitele, dar o puteti detalia?