View Single Post
  #402  
Vechi 14.01.2013, 09:14:44
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
In al treilea rand as dori sa va spun ca eu am lipsit aproape un and e pe forum si inca mai am de citit pe acest topic. Deci va rog fiti ingaduitor daca raspunsurile mele vor veni mai incet. In plus le scriu direct fara copy paste ceea ce necesita un oarecare timp de scriere.
Aveți toată înțelegerea din partea mea.


Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Acum, postarea 358 din topicul Cinstirea Maicii Domnului. Vin si va spun asa:
In talcurile din cartea „Psaltirea în tâlcuirile Sfinților Părinți” - Cuviosul Eftimie Zigabenul, -Sfântul Nicodim Aghioritul - Editura Egumenița la Psalmul 5 avem talcuit asa:

"întru sfârșit, despre cea moștenitoare.

Arată aceasta suprascriere întru sfârșit s-a spus mai înainte, la Psalmul 4. însă unii zic că se referă la zilele cele din urmă întru care Domnul S-a făcut om, pentru că atunci a luat sfârșit umbra legii, iar acest cuvânt îl adeverește David din cele următoare prin aceea că face acest psalm în fața Bisericii celor ce întru sfârșit s-au făcut creștini, deși el se potrivește și la starea lucrurilor din vremea lui David. Insă, după Hrisostom, moștenitoare o numește pe Biserică, fiindcă aceasta a fost înfiată prin Sfântul Botez, iar moștenirea ei sunt bunătățile pe care ochiul nu le-a văzut și urechile nu le-au auzit, și la inima omului nu s-au suit, precum zice Pavel (cf. l Cor. 2: 9). Despre această mireasă a zis tot Pavel: V-am logodit pe voi unui bărbat, dorind a vă înfățișa lui Hristos, fecioară curată (2 Cor. 11: 2). Iar loan zice: Cel ce are mireasă este mire (In. 3: 29). Și tot David zice undeva: Stătut-a de față împărăteasa, de-a dreapta Ta (Ps. 44: 9). Iar moștenitoare a numit-o pe Biserică, și nu ca pe una care [deja] a moștenit, ci pentru că ea va moșteni în veacul viitor, ori pentru că totdeauna moștenește și niciodată nu încetează."

Dupa cum vedem versetul 11 din psalmul 44 ce apare in aceasta talcuire spune clar ca imparateasa este mostenitoarea care este Biserica si de fapt, care sunt dreptii ce vor ajunge sa vada raiul.

Stiu ca majoritatea (inclusiv eu in urma cu vreun an am si postat aceasta predica) au folosit ca talcuire la acest psalm o predica a a Sf. Nicolae Velimirovici insa predica nu se refera la tot psalmul 44 ci doar la un singur verset: Toata Slava fiicei imparatului este inauntru.

In aceasta predica Sf. Nicolae Velimirovici spune clar: fiica imparatului este Biserica in primul cuvant si apoi Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu in al doilea cuvant. Tot despre Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu spune ca are haina aurita si preainfrumusetata referindu-se la virtutile ei care sunt haina aurita.
De aici toti (inclusiv eu la momentul de atunci) am tras concluzia ca Maica Domnului ar fi si imparateasa. Insa cuvintele Sf. Nicolae Velimirovici sunt cat se poate de clare, haina sufletului Fecioarei Maria este aurita si preainfrumusetata ceea ce arata toate virtutile minunate ce sunt tesute in sufletul ei si nicidecum ca ar fi Imparateasa.

"Fecioria, blîndețea, milostivirea, sfințenia, evlavia, supunerea desăvîrșită față de voia lui Dumnezeu, și toate celelalte virtuți, au fost ca niște alesături cusute cu fir scump pe această haină aurită." Ista nu inseamna ca trebuie sa o identificam cu Imparateasa care este clar Biserica lui Dumnezeu.

Asadar Mireasa Tatalui este Biserica lui Dumnezeu, adica toti dreptii care poarta haina aurita si preainfrumusetata ce semnifica virtutile sufletului cu care pasesc in fata Tatalui.

Acum cum de Biserica lui Dumnezeu este si Imparateasa si Fiica imparatului foarte simplu: imparateasa dupa judecata si fiica in acest veac. Fiica in acest veac conform Sf. Nicolae Velimirovici
"Biserica lui Dumnezeu este fiica împăratului. Oricît de săracă și de lipsită de farmec ar putea ea părea celor care o privesc cu ochiul trupesc, din afară, oricît de prigonită sau de umilită, ea este plină de strălucire regală și de frumusețea dinlăuntru."
si imparateasa dupa judecata cand sade de-a dreapta conform Sf. Nicodim Aghioratul, Ps. 44.
Din postarea dumneavoastră, înțeleg că cea la care se referă (mai corect spus: pare a face aluzie) psalmistul, nu este sf. Maria, ci Biserica. Privitor la psalmul 4 și 5 ar fi multe de spus, însă ar complica lucrurile și ne-am depărta de subiect; bref: sunt câteva diferențe între textul original ebraic și traducerea Septuaginta (după care s-au tradus în românește versiunile ortodoxe) legate de adnotările începuturilor de psalmi (dvs. le numiți suprascrieri) și pe baza cărora s-a tras concluzia că psalmistul face referire la vremurile din urmă, respectiv la Biserică.
Acest întru sfârșit (είς τό τέλος) din adnotarea Septuagintei este interpretat de unii Părinți și înțeleg și de sf. Nicolae Velimirovici în sens eschatologic, iar de fer. Augustin și sf. Ioan Gură de Aur chiar în cheie ecleziologică. Trebuie totuși să spun că interpretările patristice nu sunt unitare. Spre pildă, acest "întru sfârșit" pentru sf. Grigore al Nyssei, este o imagine sportivă - ținta spre care trebuie să privească cei care suferă spre a se încuraja, ținta spre care trebuie să tindă toți alergătorii de pe "stadionul vieții", atunci când acestei expresii i se mai adaugă ceva, se arată felul în care trebuie să se pregătească omul pentru a dobândi biruința finală.

În concluzie: am înțeles din postarea dumneavoastră că "Mireasa" nu este maica Domnului, ci Biserica. Conform Scripturii, este corect; iar toți userii ortodocși (de pe acest topic și de pe celălalt) au greșit. Au greșit blasfemiind astfel pe maica Domnului și acuzându-mă pe nedrept.

Ceea ce n-am înțeles din postarea dvs. și dacă sunteți bună să mă lămuriți:

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
fiica imparatului este Biserica in primul cuvant si apoi Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu in al doilea cuvant.
Concret (pe textul biblic), care este acest "al doilea cuvânt" care se referă [totuși] la maica Domnului?
Reply With Quote