Chipul Starețului Siluan, Arhim. Sofronie
L-am cunoscut pe Starețul Siluan în această perioadă a vieții sale (1930 n.n). Anii îndelungați de uriașă luptă cu patimile trecuseră. În acea vreme, în duh, el era cu adevărat mare. Învățat întru tainele lui Dumnezeu, povățuit de sus în lupta duhovnicească, se înălța de acum cu pași siguri către nepătimire.
În cele din afară Starețul se purta cât se poate de simplu. Era mai înalt decât statura mijlocie; vânjos, dar nu greoi. Trupește nu era uscățiv, dar nu era nici gras. Trunchiul îi era puternic, grumazul tare, picioarele zdravene, bine proporționate cu trunchiul, cu tălpi mari. Mâinile de muncitor, puternice, cu palme mari și degete pe măsură. Fața și capul de proporții cât se poate de armonioase. Fruntea frumoasă, rotunjită, potrivită ca măsură, puțin mai mare decât lungimea nasului. Falca de jos puternică, exprimând hotărâre, dar fără senzualitate sau asprime. Ochii de culoare închisă, nu foarte mari; privirea liniștită, blândă, uneori pătrunzătoare, încordată; adesea obosită de lungile privegheri și lacrimi. Barba mare, stufoasă, ușor căruntă. Sprâncenele dese, neunite, joase și drepte ca la gânditori. Părul capului închis la culoare, până la bătrânețe potrivit de des. Fusese fotografiat de mai multe ori, dar niciodată nu ieșea reușit. Trăsăturile puternice, bărbătoase ale feței ieșeau uscățive, aspre, grosolane, pe când în realitate dădea o impresie mai curând plăcută, cu fața sa pașnică și blajină care, de la puținul somn, și de la multa postire, și de la umilință, era adesea palidă, caldă – și nicidecum aspră.
Așa era de felul său, dar uneori chipul i se schimba într-atât, încât devenea de nerecunoscut. Fața palidă, curată, cu o anume expresie luminată era atât de izbitoare încât te simțeai neputincios a-l privi; ochii, văzându-l, se plecau în jos. Fără să vrei îți amintea de Sfânta Scriptură, unde se vorbește de slava feței lui Moisi la care norodul nu putea căuta.
Viața sa era potrivit de aspră, cu o desăvârșită nepurtare de grijă pentru cele din afară și pentru trup. Ca și cei mai mulți nevoitori athoniți, nicioadată nu își spăla trupul. Se îmbrăca cu haine aspre ca și monahii muncitori; purta multe haine, căci, după ani de nepurtare de grijă față de trup, adesea răcea, și suferea de reumatism. În vremea șederii sale la Vechiul Russikon răcise tare la cap și chinuitoarele dureri îl sileau să se întindă pe pat. În acea vreme își petrecea nopțile în afara zidurilor propriu-zise ale mănăstirii, în marea încăpere a depozitului de alimente de care se ocupa; făcea aceasta pentru a afla mai multă însingurare.
Iată deci care era chipul acestui om simplu și neînsemnat. Dar dacă vom voi să vorbim despre felul său de a fi și despre înfățișarea sa lăuntrică, ne vom afla în fața unei sarcini cât se poate de anevoioase.
De-a lungul anilor când ni s-a dat a fi în preajma lui avea înfățișarea unei deosebite armonii între puterile trupești și sufletești.
Avea puțină carte; în copilărie mersese la școala din sat numai «două ierni», dar citind și auzind în biserică Sfânta Scriptură și marile scrieri ale Sfinților Părinți, mult s-a luminat, și apărea ca un om citit în cele monastice. Din fire avea o minte vioaie și ascuțită, iar îndelunga experiență a luptei duhovnicești și a rugăciunii lăuntrice a minții, experiența deosebitelor suferințe și a deosebitelor cercetări duhovnicești l-au făcut înțelept și pătrunzător dincolo de măsura omului.
Starețul Siluan era un om cu o inimă uimitor de gingașă, o dragoste duioasă, o neobișnuită sensibilitate și compătimire față de orice durere și suferință, dar fără urmă de psihism efeminat, bolnăvicios. Necontenitul adânc plâns duhovnicesc niciodată nu aluneca într-un sentimentalism plângăcios. Neadormita încordare lăuntrică nu avea nici urmă de nervozitate.
Cu atât mai uimitor era faptul întregii-cugetări a acestui om cu un trup așa de vânjos și de puternic. Se păzea cu strășnicie de tot gândul neplăcut lui Dumnezeu, și cu toate acestea comunica și se purta cu oamenii cât se poate de slobod, cumpătat și firesc, cu dragoste și blândețe, fără a căuta la poziția lor sau la felul lor de viață. În el nu era nici umbră de scârbă față de cei ce trăiau o viață necurată, dar în adâncul sufletului căderile lor îl îndurerau, precum se îndurerează un tată sau o mamă iubitoare pentru căderile fiilor preaiubiți.
Ispitele le întâmpina și le răbda cu mare bărbăție.
Era un om cu desăvârșire neînfricat și slobod, dar în același timp nu avea nici cea mai mică înclinare către îndrăzneală. Neînfricat, înaintea lui Dumnezeu el trăia cu frică: cu adevarat se temea să-L mâhnească fie și cu un gând rău.
De o mare bărbăție, era în același timp de o deosebită blândețe. Bărbăție și blândețe – rară împletire, de o neobișnuită frumusețe!
Starețul era un om de o adâncă și adevărată smerenie – smerenie și înaintea lui Dumnezeu, și înaintea oamenilor. Iubea să dea întâietate celorlalți, iubea să fie cel mai mic, cel dintâi să dea binețe, să primească binecuvântare de la cei din cinul preoțesc, cu precădere de la episcopi și igumeni, dar fără urmă de slugărnicie și ploconeală. Cu sinceritate cinstea pe cei din dregătorii sau ranguri însemnate, dar niciodată nu avea nici invidie, nici vreun complex, poate pentru că adânc conștientiza vremelnicia a tot rangul sau a toată puterea lumească, a bogăției sau chiar a cunoștințelor științifice. Știa «cât de mult iubește Domnul norodul Său» și, din dragoste pentru Dumnezeu și oameni, el adevărat prețuia și cinstea fiece om.
În afară purtarea acestui bărbat era cât se poate de simplă, și în același timp calitatea ei neîndoielnică era o noblețe lăuntrică sau, dacă vreți, un aristocratism în sensul cel mai înalt al cuvântului. În legăturile cu el, în cele mai felurite împrejurări, chiar și un om cu cea mai subțire intuiție n-ar fi putut zări la dânsul vreo mișcare grosolană a inimii: respingere, lipsă de cinstire, neluare-aminte, afectare și altele asemenea. Era cu adevărat un bărbat nobil, cum numai un creștin poate fi.
Starețul niciodată nu râdea cu glas; niciodată nu vorbea cu două înțelesuri, nu-și bătea joc, și nici măcar nu glumea pe seama cuiva. Pe chipul său, de obicei serios și liniștit, uneori apărea un zâmbet abia zărit, fără a-și deschide buzele atunci când nu rostea și vreun cuvânt.
În el nu era mânie ca patimă; dar, cu toată uimitoarea sa blândețe și rara sa îngăduință și ascultare, avea o mare tărie în a se împotrivi la tot ce este mincinos, viclean, josnic; nu se alipea de el osândirea, mojicia, îngustimea și altele asemenea. Aci se arăta hotărâta sa neînduplecare, însă în așa fel încât să nu rănească pe cel ce prilejuia o asemenea pricină, să nu-l rănească, nu numai în afară dar, ceea ce este și mai însemnat, nici cu vreo mișcare a inimii, căci un om mai subțire ar simți-o și pe aceasta – lucru dobândit prin rugăciunea lăuntrică, prin care rămânea liniștit și neprimitor a tot răul.
O rară putere a voinței, dar fără încăpățânare; simplitatea, slobozenia, neînfricarea și bărbăția, împreună cu blândețea și îngăduința; smerenia și ascultarea fără slugărnicie sau dorire de a plăcea oamenilor – iata un adevărat om, chip și asemănare a lui Dumnezeu.
Minunată este lumea, facerea marelui Dumnezeu, dar nu este ceva mai minunat decât omul, decât omul adevărat – fiul lui Dumnezeu.
Sursa: “Cuviosul Siluan Athonitul” – Arhimandritul Sofronie, traducere din limba rusă Ierom. Rafail (Noica), Editura Reîntregirea, Alba Iulia – 2009
|