View Single Post
  #1931  
Vechi 18.01.2013, 19:25:45
rednicgeorge rednicgeorge is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2008
Mesaje: 1
Implicit informatii despre relatii intime si abstineta in cadrul casatoriei

In calitate de sot, preot, biblist si iubitor de adevar am incercat sa abordez acest subiect intr-un articol care a fost publicat in revista biblistilor din Romania. Din pacate el este scris intr-o maniera destul de elitista insa el poate sa fie citit cu usurinta daca se ignora notele de subsol si termenii grecesti.
2.Abstinența este bună

1 Cât despre cele ce mi-ați scris, bine este pentru om să nu se atingă de femeie).
Problema exegetică care se pune la acest verset e dacă bine este pentru om să nu se atingă de femeie este un citat din scrisoarea corintenilor sau este o afirmație pe care o face Sfântul Pavel . Astfel ni se pun în față trei scenarii: 1) Apostolul neamurilor reia această afirmație din scrisoarea corintenilor fără a o susține; 2) afirmația este făcută de creștinii din Corint și susținută de Apostolul Pavel în unele cazuri, fără a o generaliza; 3) afirmația a fost făcută de Sfântul Pavel și ar trebui să fie receptată ca sfat sau poruncă de la Dumnezeu, dată prin Duhul Sfânt, care lucrează prin el (1Cor 7,40) .
Interpretarea patristică, concretizată în dreptul canonic, este împărțită în ceea ce privește raportarea la acest verset și a celor care urmează, putându-se observa de-a lungul istoriei Bisericii opinii cât se poate de diferite: în Apus la sinodul de la Elvira (300-305) prin canonul 33 s-a pus pentru prima dată în discuție celibatul preoților, rânduială care se va legifera solemn la Conciliul Tridentin (1545-1563); în Răsărit Sfântul Pafnutie susținea la Sinodul I Ecumenic (325) că „viața conjugală este onorabilă și patul conjugal nepătat” și că „nu trebuie a impune clericilor și persoanelor sacerdotale acest jug (al celibatului) greu”, poziție care se va legifera și de canonul 13 al Sinodului V-VI Ecumenic (692) . Diferența de opinie dintre Apus și Răsărit în privința căsătoriei preoților și implicit a relațiilor intime, a avut consecințe nu numai asupra clerului, unii putând să se căsătorească, iar alții nu, ci și asupra credincioșilor care erau conștientizați că legătura dintre bărbat și femeie, chiar și în cadrul Tainei Căsătoriei, era declarată impură și privită doar ca o concesie .

3.Fundamentarea relațiilor intime dintre soți

2 Dar din cauza desfrânării, fiecare să își aibă femeia sa și fiecare femeie să-și aibă bărbatul său.
Încă de la început trebuie să facem precizarea că Apostolul neamurilor făcând parte din tagma fariseilor cu siguranță că știa atât textul din Fac 2,18, cât și pe cel din Fac 2,24 pe care îl citează parțial în 1 Cor. 16,6. Cel din urmă verset a primit o autoritate și mai mare prin reluarea lui de către Mântuitorul (Mt 19,5). Faptul că nu a contestat aceste învățături reiese și din scrisorile sale de mai târziu (Col 2, 20-21; 1Tim. 4,3). Ar fi absurd să credem că prin învățătura sa către corinteni Sfântul Pavel ar contrazice învățătura lui Moise și a lui Hristos , ba mai mult că s-ar contrazice pe sine însuși. De aceea versetul 1b nu trebuie interpretat ca o contrazicere a acestei învățături despre soț și soție, sau o lipsă de consecvență în învățătura sa, ci e vorba de o situație concretă în care „cu bună învoială, pentru un timp, ca să se îndeletnicească – cu postul și – cu rugăciunea”, soții pot să se „lipsească unul de altul” (v. 5). Așadar, Sfântul Pavel începând cu versetul 2 nu urmărește nici să fundamenteze, dar nici să conteste o realitate constatată de Dumnezeu în Rai „că nu-i este bine omului să fie singur” (Fac 2,18), ci să fundamenteze pe de-o parte cadrele relațiilor intime dintre soți, iar pe de altă parte să justifice cadrele de exercitare a abstinenței.

4 Obligațiile reciproce dintre soți

3 Bărbatul să-i dea femeii iubirea datorată, asemenea și femeia bărbatului).
Versetul al treilea poate să fie înțeles ca o explicare a ceea ce Sfântul Pavel a înțeles prin verbul a avea din propozițiile anterioare , respectiv soțul trebuie să împlinească datoria/obligația) sa față de soție, dar și invers. În acest context precizăm că substantivul datoria este un alt eufemism pentru relațiile intime dintre soți, dar și că el nu trebuie înțeles în cadrele juridice, ci în cele teologice . Având în vedere cadrul teologic al căsătoriei în care omul se unește cu soția sa, devenind un singur trup atragerea atenției asupra „obligației” are menirea de a avertiza „tocmai împotriva unui ascetism fals” , care ar putea distruge această unitate.
Folosirea adverbului (asemenea/la fel) a atras atenția la cei mai mulți comentatori și a fost interpretat ca o „preocupare pentru mutualitate, reciprocitate sau egalitate în cadrul relației de căsătorie” Cert e că formularea relațiilor intime dintre soți sub forma unei îndatoriri reciproce este destul de provocatoare pentru acea vreme, chiar dacă Vechiul Testament face referire la situația în care soțul își ia o a doua soție, reglementând ca prima soție „să nu fie lipsită de traiul cu bărbatul său” (Iș 21,10). Pentru societatea greco-romană de atunci era de la sine înțeles că soția avea „obligații” față de soț, însă ca soțul să aibă datorii față de soție poate fi socotit o surpriză . Mai mult decât atât se poate observa că Sfântul Pavel se adresează soțiilor la fel de direct ca soților, astfel el se debarasează de modelul lumii antice în care adresarea era către bărbat, iar femeia era instruită indirect .

5. Stăpânul trupului nostru în cadrul căsătoriei este celălalt

4 (Femeia nu este stăpână pe trupul său, ci bărbatul; asemenea nici bărbatul nu este stăpân pe trupul său, ci femeia) .
Dacă versetul anterior are menirea de a aduce un motiv pentru care relațiile intime dintre soți trebuie să continue (e vorba de obligația pe care o are fiecare soț față de celălalt), putem spune versetul 4 pe de-o parte pune în discuție un al doilea motiv care să sprijine aceeași idee (fiecare soț prin căsătorie a dat celuilalt soț autoritate asupra propriului trup), iar pe de altă parte poate să fie înțeles ca o concretizare a ceea ce înseamnă obligația din versetul anterior (obligația de a-l recunoaște pe celălalt ca stăpân). Dincolo de legitimarea relațiilor intime în cadrul căsătoriei, unii comentatori moderni au ținut să sublinieze că acest verset, prin felul de raportare a unui soț față de celălalt, reprezintă o expresie profundă a iubirii creștine , chiar și în cazul în care ar fi avut ca punct de plecare stoicismul.

6. Condițiile de exercitare a abstinenței în cadrul căsătoriei

5 (Să nu vă lipsiți unul de altul, decât cu bună învoială, pentru un timp, ca să vă îndeletniciți cu postul și cu rugăciunea, și iarăși să fiți împreună, ca să nu vă ispitească satana, din pricina neînfrânării voastre).
Înțelegerea acestui verset e în strânsă legătură cu ceea ce s-a afirmat în analiza de la 1b. Dacă vedem în cuvintele „bine este pentru om să nu se atingă de femeie” o poruncă, sau un îndemn pentru toți și nu preluarea unei idei în care se dă un răspuns concret la o situație din Corint avem dificultăți exegetice la versetele anterioare, dar mai ales în cazul de față. Așadar, situația în care soțul nu are relații intime cu soția nu este una rea, dar nici o normă de viață, de aceea se cuvin unele precizări suplimentare. Lipsirea unuia de celălalt 1) să fie cu bună învoială, ambii să fie de acord; 2) să fie limitată din punct de vedere temporar, sau să fie limitată la un anumit moment sau eveniment însă timpul sau ocazia să fie stabilită de comun acord; 3) are ca scop îndeletnicirea cu rugăciunea (și cu postul).

Am incercat sa spicuiesc cateva fragmente din articol, deoarece s-ar putea sa fie de folos, mai ales ca se pleaca de la ceea ce scrie in Sfanta Scriptura. Daca cineva e interesat sa citeasca intregul articol il pot trimite pe mail cu placere.
Reply With Quote