Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
In afara de cazul in care va referiti la Biserica Greco-Catolica (Unita), inseamna ca aveti in vedere inca o bisericuta facuta de oameni.
|
Stimate dnule Mihnea Dragomir, va respect punctul de vedere si opiniile. Cosider ca unele dintre ele sunt pertinente, altele cam "prea radicale" din punct de vedere teologic in favoarea viziunii romano-catolice... mai ales ca va aflati "in vizita" pe un forum ortodox.
In acest sens sunt de parere ca stiti destul de bine cat de sensibil pentru ortodocsii romani este sibiectul uniatiei din trasilvania, modul inadecvat in care a fost "implementat".
Din fericire la nivel oficial astazi BC considera ca uniatia este inadecvata in ceea ce priveste relatiile cu BO si se recunoaste ca este unul din marile impedimente in dialogul onest.
De asemnea doresc sa subliniez faptul ca BO cosidera ca Sfanta Euharistie este cauza Bisericii, deci comuniunea euharistica asigura unitatea. In BO Biserica nu este vazuta ca o instituie, noi nu avem conceptul de "Biserica particulara si Biserica universala".
Va propun lectura afirmatiilor unuia din marii teologi ortodocsi romani contemporanicare este implicat profund si in dialogul oneste intre BOR si BC:
"Pr. Prof. Univ. Dr. Ioan Ică Jr.:
Da, este într-adevăr punctul care ne privește, într-un fel, în mod direct. Dacă Bisericile Răsăritene, Ortodoxe, sunt socotite drept Biserici particulare față de Biserica universală. Aici este într-un fel divergența sau diferendul, dezacordul dogmatic și eclesiologic între viziunea Răsăriteană despre Biserică, ortodoxă, și viziunea Occidentală, romano catolică, despre Biserică și ea poate fi exprimată, poate fi redusă la esențial în următoarea formă: Biserica Romei se consideră a fi Biserică nu doar Biserică particulară dintr-un teritoriu ci, în același timp și Biserică universală, deci Roma invocă pentru ea însăși două calificative, deci este Biserică locală a Romei și în același timp Biserică locală față de care toate celelalte Biserici (pe care noi le numim Biserici locale, iar ei le numesc Biserici particulare). Concepția ortodoxă despre Biserică este că Biserica universală există și subzistă în diversitatea Bisericilor locale. Noi nu avem această terminologie de Biserică particulară. Noi vorbim despre Biserică universală în sens de sobornicească, catolică, în sensul simbolului de credință constantinopolitan, care subzistă în diversitatea Bisericilor locale, a Patriarhiilor, a Mitropoliilor, a Bisericilor Autocefale. Noi nu avem această noțiune de Biserici particulare, pentru că noțiunea de Biserică particulară este pusă în ecuație cu noțiunea de Biserică universală, așa cum este ea înțeleasă ea de Biserica Romei. Noi nu avem aceste noțiuni în eclesia noastră de Biserică universală și particulară, ci doar de Biserică sobornicească, catolică, în sensul, încă o dată spun, nu romano-catolic, ci în sensul tradițional al Simbolului de credință din 381 și Biserică locală, deci, într-un fel, cei doi termeni teologici, cele două ecuații, deci Biserică universală și particulară, pe de o parte, care sunt tipici pentru concepția romano-catolică și celălalt tip de Biserică, sobornicească, Biserică locală, exprimă într-un fel diferența de abordare între cele două tradiții: Răsăriteană, Ortodoxă și Occidentală, cu privire la relația dintre universal și local în Biserică, este o relație cheie, într-un fel, pentru organizarea ei și figura ei instituțională și canonică."
http://theologhia.wordpress.com/2007...ina-credintei/
Concluizionand, consider pertinenta pozitia BO care este de parere ca "uniatia" este inadecvata, precum a fost si recunoasterea de catre papa in 1204 a Regatului latin de Constantinopol precum si a episcopului latin de Constantinopol.
Desigur papa a fost supus unor mari presiuni politice in 1204 (mai ales din partea venetienilor) dar a cedat... de asemnea si uniatia a fost realizata sub mari presiuni politice, dar s-a acceptat.
Astazi BO nu mai este nici sub jugul otoman si nici sub atacul nimicitor al comunismului.
Dupa cum spuneam consider ca in prezent teologii ortodocsi trebuie sa depaseasca angoasele si frustrarile trecutului si sa se angajeze in discutii oneste pe pozitii de egalitate.
Doamne ajuta.