View Single Post
  #323  
Vechi 19.01.2013, 11:21:49
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Iata si rugaciunea ce se rosteste in fata acestei icoane :

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Icoana "Galactotrofusa" Maica Domnului care Alaptează!



Icoana numită "Galaktotrofusa" este o reprezentare a Maicii Domnului cu Pruncul Iisus, în care Pruncul se hrănește de la sânul Maicii Domnului. Această icoana, foarte rară, și-a făcut loc în evlavia poporului mai mult în Grecia, Serbia și Rusia.
"Și când zicea El acestea, o femeie din mulțime, ridicând glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care Te-a purtat și fericiți sunt sânii pe care i-ai supt!" (Luca 11, 27) "Cum să-ți deschid eu izvorul laptelui, Ție, o, Izvorule?! Cum să Te hrănesc eu pe Tine, Cel ce hrănești toate de la masa Ta? Cum să mă apropii de scutecele Tale, care ești înfășat în raze?", rostește Maica Domnului într-o rugăciune-imn la Nașterea Domnului scrisă de Sfântul Efrem Sirul.
Icoana cu Maica Domnului care alaptează este prăznuită de două ori pe an: în data de 2 iulie și în data de 12 ianuarie. Mulți închinători consideră această icoană a Maicii Domnului drept ajutătoare în dobândirea de prunci, mai ales în familiile care nu pot avea copii.
Primele reprezentări ale acesteia se pierd în negura vremii, unele dintre ele găsindu-se chiar și în catacombele romane. Un astfel de loc este "Catacomba Priscillei" , așezată în apropierea Romei. De asemenea, multe vechi manuscrise mai strecoară căte o miniatură cu o asemenea compoziție rară, originală sau bine cunoscută.



Una dintre cele mai vechi astfel de reprezentări a Maicii Domnul se află în Sfântul Munte Athos, în Tipiconul din Careia, în partea dreaptă a iconostasului, acolo unde, de obicei, se așează icoana Mântuitorului Iisus Hristos. Această icoană, aflată inițial în Lavra Sfântul Sava cel Sfințit, de lângă Ierusalim, a fost dăruită mai apoi Mănăstirii Hilandar.
Sfântul Sava cel Sfințit, ctitorul acestei mărețe Lavre, a lăsat un minunat testament, în ceea ce privește toiagul său de stareț și icoana cu Maica Domnului care alaptează. El a zis că următorul călugar cu acest nume - Sava - care va ajunge să se închine în mănăstire, să le moștenească.
În jurul secolului al XIII-lea, Arhiepiscopul Sava al Serbiei a vizitat Lavra de lângă Ierusalim, fără a ști nimic despre testamentul Sfântului Sava, ori despre icoană. În momentul în care s-a închinat la Moaștele Sfântului Sava, toiagul acestuia i-a căzut la picioare. Făcând cercetare frații în legătură cu închinătorul, au identificat în acesta pe cel căruia se adresase cu mulți ani în urmă starețul lor.
Arhiepiscopul a primit odoarele cu multă emoție. Icoana a dus-o imediat în Sfântul Munte Athos, în Mănăstirea Hilandar. Aceasta a fost așezată însă într-un metoc al mănăstirii, închinat chiar Sfântului Sava, în Careia. Un lucru unic poate in lumea ortodoxă este acela că icoana se află așezată în catapeteasmă, în partea dreaptă a ușilor împărătești, în locul în care, în toate celelalte biserici ortodoxe, se află icoana Mantuitorului.
De ce a apărut această icoană? Ce a determinat pe zugrav să o înfățișeze astfel pe Maica Domnului cu Pruncul? Motivele și scopul acesteia nu sunt întocmai cunoscute, însă multe păreri au fost rostite în legătură cu aceasta. Cea mai importantă rămâne însă una de ordin dogmatic, anume ca icoana înfățișează natura deplin umană a Mântuitorului, fără a o trece cu vederea pe cea dumnezeiască.
Aceste imagini apar foarte de timpuriu în arta creștină. Se regăsesc la copți, în Mănăstirea lui Ieremia de la Sakkara și în bisericile și capelele din Bauit. În Egipt a fost înfățișată pentru prima oară Maica Domnului alaptând Pruncul, sub influenta cultului lui Isis, care era încă foarte prezent la sfârșitul secolului al V-lea. Caracterul prea naturalist și prea uman a făcut ca acest tip de icoane să fie dat uitarii. Cu toate acestea, tema a fost reluată în secolul al XVI-lea și o regăsim în Grecia și în Rusia. În Apus, în special pictura italiană, umanizand istoria mantuirii, a preluat tema Maicii Domnului alaptandu-si Pruncul, aceasta devenind una din temele preferate ale iconografiei mariale.
Trupul Maicii Domnului este și el îndumnezeit, natura firească nu arată cum arată a noastra, este curată întru toate, este deplin fecioară, este deplin cuviincioasă. Elementul aparte al acestei icoane este și el unul cuviincios. "Sânul" la care a fost alăptat Mântuitorul este unul minunat, iar nu unul carnal, unul trupesc. Vedem cum sânul Maicii Domnului nu este în locul lui natural, ci într-un loc aparte, aproape de umar. Aceasta nu este o eroare de pictare, ci un element esențial.
Zugravul acestei icoane biruiește și el "rânduiala firii", împreună cu Maica Domnului, lucrând împreună cu harul dumnezeiesc. Astfel, lucrarea divino-umană reușește să înfățișeze altfel trupul Maicii Domnului, tocmai pentru a nu sminti cu nimic mintea începătoare și slabă a omului.
Această icoană merită să fie luată în seamă, cu toate că îi lipsește un istoric mai clar, înfățișând mai ales motivele apariției acesteia. Cu toate acestea, icoana se bucură de mare cinste acolo unde a fost păstrată de Tradiția creștină. Chiar dacă în evlavia poporului nostru icoana nu și-a găsit un loc bine determinat, aceasta nu trebuie trecută cu vederea ca una necanonică. Icoana este rară, însă rămâne canonică și nu atinge cu nimic dreapta credință.
Primeste Stapana, Nascatoare de Dumnezeu, lacrimile rugaciunii robilor Tai care alearga la tine. Vedem chipul tau de pe icoana, cum tii in brate si hranesti pe Fiul Tau si Dumnezeul nostru, Iisus Hristos, ceea ce fara durere L-ai nascut, ceea ce auzi necazurile mamelor si neputintele fiilor si ale ficelor.
Pentru aceasta cadem in fata coanei tale facatoare de minuni si cu umilinta te rugam, Stapana mult-milostiva: iarta-ne pe noi pacatosii, cei ce suntem condamnati sa nastem in durere si in necazuri sa alaptam pruncii nostri, si apara pruncii acestia si izabaveste-i de toata boala si durerea. Daruieste-ne noua sanatate si tarie ca sa creasca in putere si sa se umple cu bucurie si mangaiere, ca prin ocrotirea ta sa-ti aduca lauda.
O, Maica lui Dumnezeu, milostiveste-te de mamele fiilor neamului omenesc si de oamenii neputinciosi, vindeca-ne de orice boala, alina-ne necazurile si durerile ce ne chinuie si nu nesocoti lacrimile si suspinele robilor tai. Auzi-ne pe noi in ziua necazului si in ziua bucuriei si izbavirii noastre primeste lauda inimilor noastre. Du rugaciunile noastre in fata Tronului Fiului Tau si Dumnezeului nostru, sa se milostiveasca de pacatele si de neputintele noastre, ca sa Te slavim impreuna cu pruncii nostri, aparatoarea noastra milostiva si nadejdea neamului omenesc, in vecii vecilor, Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote