Credință și sondaje  				 				Laurențiu Gheorghe
  				  					
       					                				
   			                                                               				  					 					Potrivit unui sondaj dat publicității recent,  94% dintre români cred în Dumnezeu, dar doar 42% cred că există un  Dumnezeu întrupat într-o ființă. Cei mai mulți,  49%, cred că  divinitatea este de forma unui spirit sau o forță a vieții. 
Majoritatea celor 94% au declarat că aparțin unei confesiuni creștine.  Ceea ce ne conduce în mod evident la concluzia că mai bine de jumătate  dintre cei care se declară creștini nu cred în Iisus Hristos. 
Nu dețin datele exacte ale cercetării, realizate de Fundația Soros  România în perioada 1-21 iunie 2011, ele vor fi publicate ulterior, așa  că nu doresc să  fac nici o presupunere cu privire la procentul de  ortodocși care  nu  cred că Dumnezeu S-a întrupat într-o persoană, dar  chiar și în absența acestor date situația este foarte neliniștitoare. 
A fi creștin înseamnă a crede în Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu și în  același timp Om, Care S-a născut, a trăit, a murit și a înviat într-un  anumit moment al istoriei omenirii. Credința creștină nu este un set de  idei, doctrine morale, metafore tulburătoare și filosofii abstracte, ci  este credința în Hristos, o persoană. Fără această credință ne putem  numi oricum, dar nu creștini. 
Faptul că un număr așa de mare de români creștini nu au conștiința   clară a acestui adevăr elementar nu face decât să ne întristeze și să ne  semnaleze lipsa cronică de catehizare care încă mai bântuie prin  România după deșertul perioadei comuniste și care acum este amplificată  de avalanșa de informații și doctrine care mai de care mai sofisticate  prin care se încearcă diluarea mesajului creștin și înlocuirea sa cu un  mesaj difuz, susceptibil de a elimina diferențele dintre creștinism și  celelalte religii.  
Pericolul cel mai mare însă nu vine din afara spațiului creștin, ci  chiar din interiorul său. Din dorința de a readuce oamenii la biserică  după o îndelungă absență, preoții au trecut cu vederea carențele de  catehizare ale unora dintre credincioși pornind de la premisa că odată  ce vin la biserică oamenii își vor schimba opiniile și vor învăța  adevărurile de credință. Din păcate, lucrurile nu stau întotdeauna așa. 
Creștinismul este o religie întemeiată pe revelație directă; ca urmare,  nu este simplu de asimilat doar prin imitație sau doar prin studiu  teoretic. Pentru creștini, ambele căi sunt necesare, nu poți trăi  creștinește fără să cunoști adevărul de credință și nu poți cunoaște  adevărul dacă nu îl trăiești. Ca urmare, prezența credincioșilor în  biserică este întotdeauna prilej de trăire și de învățătură explicită,  care trebuie să înceapă cu lucrurile absolut elementare. Din păcate,  tocmai datorită faptului că adevărurile profunde sunt elementare, există  tendința de a trece peste ele considerându-le bine înțelese și de a ne  concentra pe elemente mai subtile sau mai specifice cultului. Pare  paradoxal la prima vedere, dar credința în Fiul lui Dumnezeu întrupat,  deși este piatra de temelie a creștinismului este simultan și cel mai  greu lucru de explicat din creștinism. Este piatra de poticneală care  i-a bulversat și contrariat pe evrei și mai apoi pe musulmani, ca  urmare, nu este absolut niciodată redundant a reaminti credincioșilor  esența credinței noastre, faptul că  Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat pe  vremea lui Ponțiu Pilat și a murit și a înviat.  
Faptul că oamenii nu înțeleg acest lucru nu este neapărat o dovadă a  lipsei lor de credință, ci ne arată că este necesară multă muncă de  catehizare pentru a restabili plinătatea credinței și a adevărului în  viața cotidiană a credincioșilor. Acest lucru însă nu se face într-un  mod mecanic, ci cu foarte multă grijă și înțelepciune duhovnicească,  astfel încât credincioșii să internalizeze adevărul de credință pentru  ca el să ilumineze în toate aspectele vieții lor, atât cele spirituale,  cât și cele familiale, sociale și morale.
http://www.ziarullumina.ro/articole;...i-sondaje.html