Din perspectiva ortodoxa, acest studiu este exceptional:
,,Insistența guvernării electronice până la obsesie
Dileme bioetice și morale
Pr. prof. dr. Mihai Valică
(articol în avanpremieră din nr 27 al revistei ATITUDINI)
Armonia și complementaritatea între revelație, știință și tehnologie un deziderat și ideal creștin
Fără îndoială, știința și tehnologia folositoare omului sunt o „străduință spre Creație“, în vreme ce religia creștină este o „străduință spre Creator“ spune părintele telegrafiei fără fir, fizicianul Edouard Branley[1]. Ele trebuie să lucreze sinergic pentru om.
Cei ce contestă rațiunea, știința și tehnica în slujba omului, găsindu-și refuzul doar în revelație, știu foarte bine că cele două sunt complementare, nu se exclud.
Eșecurile științei sau folosirea tehnologiei împotriva omului de către unii,
nu pot discredita sau încrimina știința sau tehnologia însăși. Însă acțiunea de introducere a documentelor biometrice, această nouă provocare a tehnologiei recente este evident împotriva omului, întrucât biometria presupune conectarea la un sistem central de supraveghere a omului, care merge mult prea departe.
Se știe că introducerea lor în actele de identitate, este o etapă înaintea implantării acestor date în corpul nostru. Aceasta se practică deja în multe țări din lume[2].
Acum se impune imperios și responsabil a conștientiza și influența știința și lumea politică să recunoască faptul că ea este în mod din*amic neterminată, deci nu este definitivă, este perfectibilă și că nu are
absolut nimic de spus în mod direct despre transcendență și destinul hristic al omu*lui.
Știința și interesele politice, economice sau de orice altă natură, trebuie să se oprească acolo unde încalcă conștiința religioasă și transcendența firească a omului spre veșnicie și să țină cont de valoarea și demnitatea ființei umane.
A permite „clonarea electronică” a chipului uman și înregimentarea sa în cipuri și apoi manipularea lui, după bunul plac al cuiva, înseamnă a „amaneta” ceea ce nu ne aparține și a reduce identitatea noastră iconică, care este unică, la un număr într-o bucată de plastic. Or, omul ca „slavă a lui Dumnezeu”, cum spune Sf. Irineu, este privit de Sf. Părinți, ca având o vocație personalistă, adică un nume și o viață trăită cu demnitate cu scopul îndumnezeirii[3].
Cred că aici trebuie pusă o limită morală, ca tehnica biometrică să nu devină
parte componentă din ființa și persoana umana, iar vețuirea omului în societate cu toate drepturile depline, nu trebuie să fie condiționată în nici un fel, așa cum se întâmplă cu înregimentarea electronică, întrucât cel care nu este înscris într-o bază de date informațională, nu există din punct de vedere social și astfel nu poate beneficia de drepturile sociale cuvenite.
Îm*potriva acestei tendințe suspecte, Biserica și în general Teologia are menirea de a apăra „firea omului” în toată normalitatea ei personală și nu pe bucățele, ci unitar și holistic.
Acum mesajul care ni-l transmite Sf. Apostol Pavel, în contextul de mai sus, este mai actual ca oricând: „să nu vă potriviți cu acest veac, ci să vă schimbați prin înnoirea minții, ca să deosebiți care este voia lui Dumnezeu, ce este bun și plăcut și desăvârșit”[4].''
Citeste continuarea in:
http://bucovinaprofunda.wordpress.co...-mihai-valica/