Spovedania Pelerinului rus
"Spovedania omului lăuntric sau calea ce duce la smerenie în patru capete
Întorcându-mă cu toată luarea aminte înăuntrul sufletului meu și luând seama la mersul omului nevăzut, mă încredințez din experiență că nu-L iubesc pe Dumnezeu, că n-am iubire pentru aproapele, că nu cred nimic din cele ce țin de propovăduirea Bisericii și că sunt plin de mândrie și de iubire de sine. Toate aceste păcate grele le găsesc într-adevăr în mine atunci când îmi cercetez în chip amănunțit simțirile și faptele mele:
I. Nu-l iubesc pe Dumnezeu. Căci, dacă L-aș iubi, m-aș gândi mereu la El cu o bucurie pornită din adâncul inimii. Orice gând despre Dumnezeu mi-ar aduce în suflet o desfătare deosebită. Dimpotrivă, eu mă gândesc mult mai des și cu mai multă plăcere la cele pământești, pe când cugetarea despre Dumnezeu nu-mi pricinuiește decât greutate și uscăciune. Dacă L-aș iubi, atunci convorbirea cu El care se săvârșește în timpul rugăciunii m-ar hrăni, m-ar mulțumi și m-ar duce către o neîntreruptă legătură cu El. Dimpotrivă, eu nu numai că nu mă bucur în rugăciune, ci simt o greutate tocmai în timpul când mă rog; mă lupt cu plictiseala, slăbesc din pricina trândăviei și sunt gata să mă îndeletnicesc cu mai multă satisfacție cu orice alt lucru mai mărunt, numai să amân, să scurtez sau să pun capăt rugăciunii.
În ocupațiile mele deșarte timpul trece pe neobservate, dar în îndeletnicirile cu lucrările dumnezeiești, când mă aflu în prezența Lui, orice ceas mi se pare un an. Cine iubește pe cineva se gândește neîncetat, în tot cursul zilei, numai la ființa care-i este dragă. Și-o închipuie, își face griji pentru ea și, în orice îndeletnicire, scumpul său prieten nu-i iese din gândurile lui. Pe câtă vreme eu, în douăzeci și patru de ore de-abia dacă găsesc un ceas ca să mă cufund în adâncurile cugetării de Dumnezeu și să mă înflăcărez de dragostea Lui. Iar restul de douăzeci și trei de ceasuri le așez cu plăcere și cu toată râvna pe altarul idolilor patimilor mele. În vorbirile despre lucrurile nefolositoare, despre chestiunile neînsemnate pentru suflet, eu sunt treaz, dedicat, iar în discuțiile despre Dumnezeu și iconomia Lui sunt uscat , plictisit și trândav. Și chiar atunci când uneori sunt atras fără voie spre convorbirile dumnezeiești, caut să trec mai repede la conversațiile care-mi măgulesc patimile. Sunt stăpânit de o neobosită curiozitate ceva nou în legătură cu dispozițiile guvernului, evenimentele politice și uneltirile puternicilor acestei lumi. Sunt biruit de dorința de a dobândi cât mai multe cunoștințe despre științele lumii, progres și economie, în timp ce învățăturile Bisericii, cunoștințele despre Dumnezeu și lucrările Lui nu lasă nicio urmă în mine, nu-mi hrănesc sufletul. De aceea, socot că toate aceste îndeletniciri, departe de a fi ocupații de seamă în viața unui creștin, nu sunt decât niște chestiuni lăturalnice și de prea mică importanță, de care ar trebui să mă ocup numai în timpul când n-am altceva mai bun de făcut." (Va urma)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Last edited by Mihailc; 27.01.2013 at 23:51:09.
|