View Single Post
  #1  
Vechi 01.02.2013, 02:04:42
Heurtebise Heurtebise is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 328
Implicit

Exista imbuibari care depasesc pacatul lacomiei pantecelui si devin boli nervoase. Asta se intampla cand, pe de o parte, omul e bombardat cu reclame la mancaruri felurite si foarte aspectuoase, cu oferte de tip all you can eat care incurajeaza o alimentatie nesabuita si, pe de alta parte, mass-media care promoveaza un anumit tip de frumusete; din aceste doua ispite, omul (cu precadere femeia) ajunge sa dezvolte o relatie ciudata cu mancarea.
Nu exista revista pentru femei care sa nu abordeze dietele; daca navighezi pe internet n-ai cum sa te feresti de imaginile care prezinta oameni ce au fost grasi dar au slabit datorita unor diete `miraculoase`. Femeile incep sa tina cure drastice care conduc aproape inevitabil la frustrare, frustrare care, la randul ei, isi gaseste alinarea in mancare. Genul asta de imbuibare nu este urmat de moleseala sau de desfranare, ci de un amestec de sentimente de dezgust, vinovatie, rusine, ciuda; sentimentele astea nu dispar decat dupa ce cel care a comis pacatul imbuibarii isi aplica o pedeapsa (laxative, regim alimentar foarte aspru, inducerea vomatului etc.). De asemenea, acesti imbuibati ocazionali sunt foarte exigenti cu ei insisi, sunt niste perfectionisti; ei evita sa manance in public si chiar daca o fac, vor parea perfect normali in ochii celorlalti; pot sa sufere fluctuatii in greutate dar pot la fel de bine sa fie slabi si sa nu dea deloc de banuit ca ar avea probleme de alimentatie.

Din Filocalie, vol I, Evagrie Ponticul:

25. Când dracul lăcomiei pântecelui, luptând mult și adeseori, nu izbutește să strice înfrânarea întipărită, atunci împinge mintea la pofta nevoinței celei mai de pe urmă, aducându-i înainte și cele privitoare la Daniil, viața lui săracă și semințele, și-i amintește și de viața altor oarecare pustnici care au trăit totdeauna așa, și silește pe ascet să se facă următorul acelora. Astfel, urmărind înfrânarea fără măsură va pierde și pe cea măsurată, de la o vreme trupul nemaiputând-o păstra din pricina slăbiciunii. Și așa va ajunge să binecuvânteze trupul și să blesteme inima.
Socot deci că e drept să nu asculte aceștia de acela și să nu se rețină de la pâine, de la untdelemn și apă. Căci această rânduială au cercat-o frații, găsind-o foarte bună. Desigur, aceasta să nu o facă spre saturare și să o facă numai o dată pe zi. M-aș mira dacă vreunul, săturându-se cu pâine și cu apă, ar mai putea lua cununa nepătimirii. Iar nepătimire numesc nu simpla oprire a păcatului cu fapta, căci aceasta se zice înfrânare, ci aceea care taie din cugetare gândurile pătimașe, pe care Sfântul Pavel a numit-o și „tăiere duhovnicească împrejur a iudeului ascuns“ (Rom. II, 29). Iar dacă se descurajează cineva auzind acestea, să-și aducă aminte de vasul alegerii, de Apostol, care a împlinit alergarea în foame și sete. Dar imită și vrăjmașul adevărului, dracul descurajării, pe acest drac, punând în minte celui ce se înfrânează retragerea cea mai de pe urmă, îndemnându-l la râvna lui Ioan Botezătorul și a începătorului pustnicilor, Antonie, ca neputând răbda acesta retragerea îndelungată și neomenească să fugă cu rușine, părăsind locul, iar dracul să se laude zicând: „L-am biruit!“

Din Filocalie, vol I, Sf. Ioan Casian:

``Iar postirea de fiecare zi au socotit ca este mai folositoare si mai ajutatoare spre curatie, decat cea de trei sau de patru zile, sau decat cea intinsa pana la o saptamana. Caci zic: cel ce peste masura intinde postirea, tot peste masura se foloseste adeseori si de hrana.``
Reply With Quote