Citat:
În prealabil postat de leonte
Chiar, ce stii tu ca este mantuirea sufletului? Care este predania bisericii?
|
Am ales sa spun ce gandesc si sa nu vin cu citate de pe site-uri. Pentru ca citate stim sa cautam cu totii. Mai ales ca am vazut ca e o intrebare directa , adresata mie. Insa sa stiti leonte, ca nu e mare lucru raspunsul meu. Iaca o pacatoasa cu simtirile ei si atat.
Cea dintai datorie a mea este de a folosi timpul in folosul mantuirii mele. Nu stiu cat timp mai am, de aceea este foarte important pentru mine sa nu las timpul sa treaca fara folos. Si asa am pierdut destul timp pana acum cu lucruri desarte si pacatoase. In plus am constatat ca orice nevointa se face in timp, treptat, adica nu te pui in seara asta cu capul pe perna, pacatoasa fiind si maine te trezesti curatata de pacate. Nu ne stim sfarsitul, poate fi in seara asta si regret amarnic vom avea ca nu am pus inceput bun pocaintei mai devreme. Delasarea ce am trait-o in trecut mi-a risipit timpul in cele desarte. Daca socotesc ca am risipit jumatate din viata, si tinand cont de faptul ca nu se stie cat mai am de trait socotesc ca mare greseala am facut. Regret asta si plang asta ca orice pacat infaptuit.
Mantuirea sufletului nostru inseamna izbavirea noastra de pacate, inseamna despatimirea, inseamna dobandirea Duhului Sfant.
Am vazut in propria mea viata atat de multe pacate incat nu stiu daca imi va ajunge timpul ce-l mai am sa curat sufletul meu. De aceea nu stiu daca ma voi mantui ceea ce pot face este doar sa am nadejde la Dumnezeu si sa cer mereu mila Sa. Simtirile de Har nu asigura mantuirea. Deci daca cineva a simtit Harul lui Dumnezeu asta nu inseamna ca gata e mantuit si nici nu are mai multa indreptatire la mantuire fata de ceilalti. Toate sunt cu mila Domnului ca o iconomie si ca o pedagogie. Un pacatos poate simti Harul lui Dumnezeu spre indreptare, spre schimbarea sa, spre pocainta sa. Dumnezeu iubitor fiind iubeste toti oamenii si ii voieste mantuiti.
La mantuire lucram atat noi prin vointa cat si Dumnezeu prin Harul Sau. Sf. Ioan Gura de Aur spunea: "Harul oricat ar fi de har ii mantuieste numai pe cei ce voiesc." Si aceasta este consecinta a faptului ca avem libertatea alegerii.
Am ales sa urmez pe Hristos, am ales sa recunosc ca sunt o pacatoasa ce doreste din tot sufletul sa traiasca intru Hristos. Doresc sa inving neputintele mele, ma straduiesc sa fac cat mai putine pacate (ceea ce este greu si necesita o trezvie permanenta, sa fii in primul rand paznic propriei minti), doresc sa ma bucur de Harul Duhului Sfant. Este un tel inalt insa am invatat ca pentru a reusi in ceva trebuie mai intai sa stabilesti stacheta. Adica, sa stabilesti unde vrei sa ajungi. Eu am stabilit ca vreau sa ajung sa ma mantui. Cat voi reusi insa din acest tel stie doar Bunul Dumnezeu pentru ca eu nu mai contenesc in a pacatui.
Pe drumul mantuirii sunt mai multe trepte. prima este constientizarea starii de pacat in care te afli (Slava lui Dumnezeu), a doua este hotararea de a spune stop pacatului deci vointa proprie a schimbarii insotita de frica de Dumnezeu, a treia este cunostiinta de sine, sa iti cunosti bine slabiciunile si neputintele si faptul ca fara Dumnezeu nimic nu putem face, si apoi nevointa, lucrarea mantuirii, dobandirea virtutilor iar aceasta nu se poate face decat prin ascultare, prin indrumarea unui duhovnic (cu toate ce vin din aceasta - in principal Sfintele Taine in cadrul Bisericii) si prin rugaciune.
Mare lucru este sa discernem in ce ne punem nadejdea mantuirii. Sf. Teofan Zavoratul ne invata asa:
"Dreptatea desăvârșită, sau virtutea atotcuprinzătoare, se compune din următoarele trei
componente:
1) Din faptele bune vizibile tuturor, săvârșite cu trupul, la vreme potrivită și în locul
potrivit.
...toată viața omului trebuie să fie lanț neîntrerupt de fapte bune, din
momentul în care devine conștient pe această lume și până când iese din ea...
2) Cea de-a doua parte, care intră în componența dreptății săvârșite, constă din bunele
simțăminte și dispoziții, ascunse sub faptele săvârșite în mod văzut. Acestea sunt iubirea,
pacea, răbdarea, blândețea, mila, stăpânirea de sine, smerenia, evlavia, renunțarea la toate și
altele. Faptele bune săvârșite în mod văzut, ca să fie într-adevăr bune și să slujească mântuirii,
trebuie să fie negreșit expresia unuia dintre bunele simțăminte lăuntrice; astfel încât, dacă la
baza lor nu se află un simțământ bun, de care acestea trebuie să fie însuflețite, atunci ele sunt
netrebnice și neplăcute lui Dumnezeu. Astfel, de pildă, îndreptarea evlavioasă a minții și a
inimii către Dumnezeu este o dispoziție interioară bună și bineplăcută lui Dumnezeu. Când ea
există în suflet, ea cere, indiscutabil, și fapte pe măsura ei, cum se și întâmplă, și anume:
rugăciunea de acasă, metanii îndelungate, mersul la slujbe, la biserica lui Dumnezeu, vizitarea
locurilor sfinte, cinstirea icoanelor, aprinderea candelelor și a tămâii și altele.
Același lucru trebuie să spunem și despre toate celelalte fapte văzute: că adevărata lor
valoare este stabilită de dispoziția lăuntrică... Căci altminteri se poate ca, de pildă, cu trupul să
fii în biserică, iar cu sufletul în rătăcire, cu limba să ierți cu mărinimie, iar în inimă să
osândești, prin atitudinea corpului să arăți prețuire, iar înlăuntrul tău să nutrești dispreț, cu
ochii, în aparență să nu te uiți la fețele oamenilor, dar în suflet să te aprinzi de pofte trupești,
și așa mai departe.
Privite din afară, toate aceste fapte sunt bune, însă valoarea lor este anulată în fața lui
Dumnezeu de simțămintele nutrite în suflet la săvârșirea lor. Ca urmare, ne putem întemeia
mântuirea pe dreptate numai atunci când putem fi încredințați că toate simțămintele și
dispozițiile noastre sufletești sunt drepte și pe placul lui Dumnezeu - și asta nu numai pentru
un ceas-două, ci pentru toată viața și fără întrerupere.
Așadar, vino aici, cel ce vrei să-ți întemeiezi mântuirea pe buna ta purtare, și spune: în
spatele faptelor tale bune vădite, nu s-au strecurat niciodată simțăminte rele, care să le
murdărească?... Dacă nu (dar cine poate spune aceasta?), atunci liniștește-te în dreptatea ta;
dar dacă s-au strecurat - așa cum oricine trebuie să recunoască - atunci resemnează-te și caută
o altă temelie pentru nădejdea mântuirii tale!
3) Cea de-a treia parte a dreptății desăvârșite o constituie râvna, tare ca moartea, spre
slava lui Dumnezeu, însuflețită de iubirea înflăcărată de Dumnezeu și însuflețitoare a tuturor
simțămintelor bune ale inimii și a tuturor faptelor bune văzute.
Nu este destul să ai bune sentimente și dispoziții (care pot fi și naturale, înnăscute), ci
mai trebuie ca ele să fie conduse de o dispoziție de căpătâi: râvna întru slava lui Dumnezeu,
ele trebuie să fie pătrunse de această râvnă și să fie expresia ei. Dacă asta nu există sau dacă
nu există în măsura cuvenită, toată bunătatea noastră nu este nimic în fața lui Dumnezeu, Care
va spune cândva: Depărtați-vă de Mine, nu vă cunosc! (Matei 7, 23; 25, 12). „Nu vă cunosc
pe voi, întrucât, în cursul vieții voastre, nu Mi-ați dat de știre despre voi, căci nu Mi-ați
închinat Mie sentimentele și faptele voastre bune!”
Așadar, tu, cel ce îți aștepți mântuirea de la dreptate, vino și spune dacă întotdeauna, și
dacă întotdeauna în măsura cuvenită, a existat în tine râvna întru slava lui Dumnezeu și dacă
întotdeauna ea era cea care îți însuflețea bunele sentimente și fapte? Dacă este așa (dar cine
poate spune aceasta?), atunci liniștește-te în dreptatea ta, iar dacă nu - caută-ți un alt mijloc
pentru îndreptățirea ta înaintea lui Dumnezeu și un alt sprijin pentru mântuirea ta!
Așadar, cine vrea, poate să-și întemeieze nădejdea mântuirii și pe dreptate, dar să facă
așa încât această dreptate să fie desăvârșită, deplină și atotcuprinzătoare... adică, toată viața lui
să fie un șir neîntrerupt de fapte bune, fără întreruperi și omisiuni, iar în spatele acestor fapte
să se afle întotdeauna bune sentimente și dispoziții, a căror expresie văzută trebuie să fie, și ca
toate aceste sentimente și dispoziții să fie însuflețite numai de râvna întru slava lui Dumnezeu,
sau să fie jertfe aduse lui Dumnezeu..."