Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Prietene propun sa fim onesti; si ca sa clarificam lucrurile rapid ar trebui sa dam definitia mantuirii tinand cont de etimologie si de dogmatica (soterilologie, hristologie).
Sensul cuvintelor unei limbi se schimba in timp... in multe cazuri diferentele fiind fundamentale.
Listă de arhaisme în cărțile de cult
http://ro.orthodoxwiki.org/List%C4%8...%A3ile_de_cult
In prezent in BOR sunt carti de cult care folosesc limbajul actual dar si carti de cult ce folosesc termeni arhaici. Intr-adevar sunt posibile confuzii... insa doar de exprimare nu si de sens dogmatic.
Teologia ortodoxa este inechivoca, mantuirea ca lucrare (energie, har) este imanenta exclusiv Persoanelor Sfintei Treimi. Folosind in exprimare limbajul curent al limbii romane, mantuirea implica iertarea pacatelor si indumnezeirea:
"Mântuirea este scopul Creștinismului și obiectivul Bisericii. Teologia mântuirii este numită soteriologie. Creștinismul ortodox afirmă cu fermitate că Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să poată să se facă Dumnezeu. Acest concept al Îndumnezeirii, respinge faptul că mântuirea este un rezultat pozitiv la o dilemă juridică, ci este de fapt un proces de vindecare."
http://ro.orthodoxwiki.org/Soteriologie
Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu doar ne izbaveste, ne tamaduieste, ne ocroteste cu harul lui Dumnezeu (caci Ea este plina de harul lui Dumnezeu).
Maica Domnului (si Sfintii) "redirectioneaza" harul lui Dumnezeu catre noi si ne lumineaza precum Luna redirectioneaza lumina Soarelui...
Astfel cand spunem Soarele lumineaza si Luna lumineaza, intelegem ca Soarele ne lumineaza cu lumina proprie iar Luna ne lumineaza cu lumina Soarelui.
Doamne ajuta.
|
Eugen, m-am gindit mult la asta: de ce Sarpele lupta in halul asta cu preacinstirea Panaghiei? cred pentru ca, fiind a doua Eva Cea Care i-a zdrobit capul, Ea a ajuns exact unde era el cind era "de partea buna": adica urmatorul dupa Sfinta Treime, cea mai luminoasa creatura celesta. Logic: daca nu ar fi fost asa sus, atunci seditiunea sa cosmica, urmata de cea a unei treimi din ingei, nu ar fi avut efectele pe care le-a avut asupra Creatiei, y compris caderea speciei noastre (un soi de efect autocatalitic, in avalansa).