Citat:
În prealabil postat de celestial_pottery
Eugen, m-am gindit mult la asta[...].
|
Prietene, Ortodoxia crestina este inechivoca.
Theotokos
http://ro.orthodoxwiki.org/Theotokos
Soteriologia este foarte clara si de acolo deriva adoratia (exclusiv pentru Dumnezeu), supracinstirea (exclusiva pentru Theotokos) si cinstirea.
http://ro.orthodoxwiki.org/Adorare
In aceea ce priveste textul din carea Facerii pe care il mentionati, ortodoxia crestina afirma inechivoc ca Hristos Iisus este cel care a zdrobit capul sarpelui (satana, moartea, patimile, pacatele.)
http://www.crestinortodox.ro/biblia/...si-fagaduinta/
"15. Dusmanie voi pune intre tine si femeie, intre semintia ta si semintia ei; Acela iti va tinti tie capul, iar tu ii vei tinti Lui calcaiul" (Facerea 3,15)
Lupta dintre om (specia generata de Eva) si diavol (al carui simbol este sarpele - vezi Ap 20, 2). Textul grecesc foloseste verbul teréo = a pandi, a urmari, a se tine dupa, a supraveghea - ceea ce ar sugera o lupta infinita si nedecisa, spre deosebire de Textul Ebraic care e mai concludent. In schimb, Septuaginta incepe fraza prin pronumele personal masculin autos = El (sau Acela), implicandu-l si in segmentul al doilea (autoū = al Lui), ceea ce face din acest verset un text profetic, referitor la Mesia, descendent trupesc al Evei si Fiul Mariei (Eva cea noua). In paralel, Vulgata incepe fraza prin pronumele personal feminin ipsa (ea), interpretat de exegeti ca referindu-se la Fecioara Maria. Fie ca
versetul are o dimensiune hristologica (Septuaginta), fie una mariologica (Vulgata), traditia exegetica a Bisericii l-a supranumit Protoevanghelia, intaia deschidere a sperantei pentru mantuirea celui cazut.
Doamne ajuta.