Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
...cand Papa va spune ca e esential ca Mirungerea sa fie facuta copiilor in pampersi si ca altfel e o erezie, tot asa am sa spun si eu.
|
Sa ne ajute Dumnezeu ca din discutiile acestera aprinse sa invatam ceva, sa intelegem ceva... folositor spre mantuirea noastra, spre zidirea duhovniceasca.
"Doi teologi care polemizeaza sunt si raman teologi... doi sfinti care se cearta nu sunt sfinti inca"
:)
Legat de subiect: Consider ca participarea prucilor la Sfanta Euharisite este esentiala in hritificarea lor, ceea ce implica Taina Mirungerii pentru prunci.
Imbisericirea omului (prin tainele de initiere) este o lucrare tainica a harului lui Dumnezeu la care sunt chematii si pruncii fara deosebire, caci conlucrarea omului cu harul lui Dumnezeu nu este exclusiv intelectuala-rational ci este vorba de o conlucrare eshautiva a intregii persoane umane cu harul lui Dumnezeu ce implica mintea (nous) deci intelectul rational, contemplativ si afectiv (inima duhovniceasca).
Pentru detalii reiau recomandarea studiului adecvat al misticii, atat a celei rasaritene cat si a celei apusene. (Nichifor Crainic, Ioan Gh. Savin. Pr.Prof Dumitru Staniloae)
Doar daca se exacerbeaza cu tenta eshaustiv exclusiva componenta intelectual-rationala a persoanei umane (in detrimentul intelectului-contemplativ si inimii duhovnicesti), atunci se poate pretinde ca omul primitor al Sfintelor Taine sa fie constient de existenta sa, pentru a face o alegere, potrivit varstei specifice ontologiei umane.
Totusi
relatia om-Dumnezeu, de conlucrare cu harul lui Dumnezeu este o relatie filiala, bazata pe dragoste reciproc impartasita. Nici un parinte nu asteapta ca sa poata comunica rational cu fii si fiicele sale pentru a avea o relatie personala de dragoste cu ei... ci aceasta relatie de dragoste si comuniune incepe cu venirea pruncilor pe lume, iar cand pruncii cresc atunci potrivit varstei apare firesc si comuniunea rationala.
Astfel este indicat ca omul sa fie imbisericit prin tainele de initiere (Botez, Mirungere, Euharistie) inca de prunc pentru a trai, pentru a creste in comuniune deplina cu Hristos Iisus, conlucrand cu harul lui Dumnezeu potrivit varstei.
Oare nu spune Evanghelia clar ca si Domnul nostru Iisus "Iisus sporea cu înțelepciunea și cu vârsta și cu harul la Dumnezeu și la oameni. " (Luca 2)
Asadar daca Iisus Hristos insusi spune: "lasati copiii sa vina la Mine si nu ii opriti" cine suntem noi sa oprim pruncii de la partasia deplina cu Hristos Iisus in Sfanta Euharistie?
Iar pentru ca Biserica marturiseste Taina Mirungerii in legatura cu Sfantul Botez si Sfanta Euharistie... atunci mirungem si pruncii.
Scopul vietii este hristificarea, sfintenia "Nu mai traiesc eu ci Hristos traieste in mine" (Galateni)... asadar sa lasam pruncii sa mearga la Hristos caci stie Dumnezeu ce este mai bine pentru noi si pentru ei decat stim noi... stie Dumnezeu cum sa conlucreze cu fiecare om in parte inca din pruncie? Sau nu cumva ne facem noi mai intelepti decat Dumnezeu?
Doamne ajuta.
P.S. Sunt de parere ca retorica dvs. dnule Mihnea Dragomir, precum si a altora, este de apreciat insa trebuie sa avem grija sa nu picam in inchistare, rigidizare si argumentatii specifice "sola scriptura".