Citat:
	
	
		
			
				
					În prealabil postat de  Daniel_Ortodox
					 
				 
				2. PURGATORIUL 
 
Eresul romano-catolic care spune că între Rai și Iad, există un loc cu  un foc purificator, numit purgatoriu, unde sufletele păcătoșilor merg  să-și plătească păcatele pentru care nu au plătit pe pământ. Ei vor sta  acolo o perioadă de timp, depinzând de gravitatea păcatelor, apoi merg  în Rai. 
 
Întâi de toate, nu există așa ceva în Sfânta Scriptură, nici la nici una  din tâlcuirile Sfinților Părinți. Sfânta Tradiție, de asemenea nu are  nici o scriere despre aceasta. Apoi... pentru ce a mai venit Hristos? Să  ne răscumpere? Mântuitorul! Iisuse... Eresul deduce că El putea să nu  mai vină, că noi nu avem nevoie de El, că purgatoriul ne purifică prin  acel foc, ce rost mai are jertfa pe Cruce, nu? Câtă hulă și nebunie  trebuie să încapă în mintea unui om să gândească așa ceva? Doamne...  Iisuse... Și apoi pentru ce a mai creat Dumnezeu Iad? Nu-și are rostul  nici iadul. Păi cum? Oricum Iadul o să fie gol, că noi trecem cu toții  prin purgatoriu, apoi direcția Rai.  
 
ANATEMA ereziei ăsteia. 
			
		 | 
	
	
 Aș vrea să îi atrag atenția domnului Daniel_Ortodox că există sfinți părinți sau scriitori bisericești care au crezut sau au presupus un purgatoriu. Asta în cazul în care domnul Daniel îl recunoaște pe 
Fericitul Augustin ca sfânt părinte al Bisericii Ortodoxe, sau măcar ca scriitor bisericesc, și pe 
Origen ca scriitor bisericesc; aceștia doi sunt cei despre care știu că au avut învățătură despre un purgatoriu. Ba mai mult există și texte ale Sfintelor Scripturi, însă textele sunt interpretabile. 
Deasemenea, existența purgatoriului nu înseamnă că mântuirea nu ar fi prin Hristos, purgatorul putând fi înțeles, pe urma Sf Ap Pavel, dar și pe urma lui Origen, ca un foc al judecății, al încercării, prin care, după Origen, trec cei botezați în Hristos, iar după Sf Pavel ca un foc al judecății, al încercării dumnezeiești care încearcă faptele celor care au zidit pe temelia Hristos. Eu nu spun neapărat că așa ar fi, dar lucrurile pot fi interpretate și în acest fel.
Și pe de altă parte, nici învățătura romano-catolică nu spune că prin purgator s-ar mântui toți oamenii, chiar și cei osândiți iadului, sau că s-ar mântui diavolul și demonii și cei osândiți, așa într-o apocatastază înțeleasă eretic.