Citat:
În prealabil postat de catalin2
Teologul Al. Schmemann: "Mirungerea nu e propriu"-zis o altă Taină, ci mai degrabă împlinirea (completarea) Botezului, "întărirea" prin Duhul Sfânt. Ea poate fi deosebită de Botez numai în sensul în care se deosebește viața de naștere."
|
Deci, BOR este Biserica celor 6 Taine.
Citat:
Tertulian (+240), De Baptismo:
"Nu vreau să spun că apele ni-L dau pe Duhul Sfânt, ci apele, pe care le stăpânește îngerul, curățindu-ne de crimele noastre, ne pregătesc pentru a-L primi pe acest Duh Sfânt . La ieșirea din scăldătoare, ni se face o ungere sfântă, care este vechea ceremonie în care era obiceiul să se ia untdelemn închis într-un vas pentru a unge pe cei ce erau sfințiți preoți. Astfel a fost sfințit Aaron de către Moise... După aceasta, se pun mâinile asupra noastră, invocăndu-se și atrăgăndu-se asupra noastră Duhul Sfânt, prin rugăciunea care însoțește această sfântă ceremonie. Deci atunci Duhul Sfânt pogoară de bunăvoie din sânul Tatălui asupra sufletelor astfel curățite și binecuvântate."
|
Este vorba de ungerea de dupa Botez. Chiar confundati cu Mirul ? Unde scrie de Mir aici ? Scrie de "untdelemn", nu de "Mir" (Crisma).
Domnule, ati vazut vreun botez romano-catolic, sau vorbiti din almanahe ? Nu stiti oare ca, dupa Botez, preotul unge pe cel botezat si il binecuvanteaza, punandu-si mainile ? Dar aceea nu e Mirungere, e o simpla ungere cu ulei sfintit, semn al tamaduirii.
Despre asta este vorba:
Citat:
La Roma, Ipolit (+236), Tradiția apostolică:
„Și îndată, ieșind din apă (Mc. 1, 10), va fi uns de către preot cu untdelemn de mulțumire cu aceste cuvinte: Te ung cu untdelemn sfințit în numele lui Iisus Hristos. Și astfel fiecare, după ce s-a șters, se va îmbrăca
|
Pana aici a fost Botezul. Ungerea de mai sus NU este Mirungere (=Confirmatiune)
Citat:
și apoi vor intra în biserică. Episcopul, punând mâna peste ei, va rosti invocarea: Doamne Dumnezeule, Care i-ai învrednicit să dobândească iertarea păcatelor prin baia nașterii, învrednicește-i să se umple de Duhului Sfânt și trimite peste ei harul Tău ca să-Ți slujească urmând voia Ta. Apoi, luând untdelemnul de mulțumire din mâna sa și punându-l pe capul său va spune:"
|
ASTA a fost Mirungere. Se observa Traditia Apostolica: savarsitorul Tainei este episcopul. Dar rasaritenii, din dorinta de a practica pedomirungerea, au facut ca aceasta Taina a unitatii Ecclesiei sa fie savarsita de popa din cartier.
Ceea ce rezulta este un haloimis general cu Sfintele Taine. Astfel, rasaritenii rateaza un moment esential in care tanarul, in plina formare, ar putea fi din nou initiat, la alt nivel decat cateheza primara, in cunoasterea credintei. Confirmatiunea nu mai este un lucru de care sa iti amintesti toata viata, in care ai recapitulat personal, cu gurita ta, tripla lepadare si tripla promisiune de la Botez.
Ca sa va dati seama de deosebire, intrebati un ortodox luat de pe strada sau din supermarket si intrebati-l daca a primit Mirungerea sau nu. "Huh, ce sa fie ?". Nici nu pricepe despre ce-i vorbiti. Pe urma luati un catolic si intrebati-l daca a primit Mirul sau nu. Va zambi larg, amintindu-si, si va spune: "Paseam atunci pe drumul tineretii. Cum sa nu-mi amintesc ? Lui Cristos i-am promis sa Ii slujesc, ca unui domn si Dumnezeu!". Daca si-a tinut ori nu si-a tinut promisiunea, e cu totul alta poveste. Dar stie ca a promis in modul cel mai formal si solemn cu putinta, in fata lui Dumnezeu si a oamenilor adunati sa auda aceasta promisiune.