View Single Post
  #207  
Vechi 16.02.2013, 20:58:37
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Învățătura Sfinților Părinți despre boală


I. Originea și cauza suferinței


“Calea mântuirii care duce la viața veșnică este strâmtă și grea (Matei 7, 14). Aceasta este arătată atât prin exemplul sfânt al Domnului, cât și prin sfânta Lui învățătură. Domnul le-a spus dinainte ucenicilor Săi și celor ce L-au urmat că în lume, adică în viața pământească, necazuri vor avea (cf. Ioan 16, 33; 15, 18; 16, 2-3). (...) De aici înțelegem limpede că tristețea și suferința sunt îngăduite de Dumnezeu în timpul vieții pământești pentru adevărații Lui robi și slujitori” (Episcopul Ignatie Brancianinov, Arena).

Dar, de ce se întâmplă acestea? De ce tristețea și suferința, împreună cu bolile care le însoțesc, sunt “îngăduite” pentru noi? Învățătura Sfinților Părinți ne arată cum trebuie înțeleasă suferința în contextul stării primului om creat și apoi a căderii lui în păcat.
Dintru început nu a existat suferință, nici boală, nici moarte. Omul era “străin păcatului, necazurilor, grijilor și nevoilor firești” (Sfântul Simeon Noul Teolog, Omilia 45).
Dacă Adam și Eva nu ar fi păcătuit, “ar fi ajuns la cea mai desăvârșită slavă și, schimbați fiind, s-ar fi apropiat de Dumnezeu (...), iar bucuria și desfătarea de care ne-am fi umplut atunci, prin comuniunea dintre noi, ar fi fost cu adevărat de negrăit și dincolo de cugetarea omenească (Sfântul Simeon Noul Teolog, Omilia 45). Și dacă n-ar fi existat suferință, nu ar fi existat nici boală și, prin urmare, n-ar mai fi fost nevoie de știință si medicină.
“Dar, atunci când omul a fost ademenit și înșelat de către diavol (...) Dumnezeu s-a apropiat de om așa cum se apropie un doctor de un bolnav” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilia 7 La statui). Dumnezeu s-a pogorât în Eden, în răcoarea serii și a strigat: Adame, unde ești? (Fac. 3, 9). Prima Lui manifestare față de om după păcatul neascultării nu a venit ca din partea unui Judecător răzbunător, ci ca din aceea a unui Doctor înțelept, în căutarea pacientului Său, “fiindcă Dumnezeu, când află un păcătos, nu Se gândește cum îl poate face pe acesta să plătească, ci cum îl poate îndrepta, făcându-l mai bun” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilia 7 La statui).
Omul, făptura, cedase ispitei de a fi ca și Dumnezeu Creatorul – ceea ce este împotriva oricărei rațiuni sau posibilități. Acesta, primul păcat, a adus cu el nu “îndumnezeirea”, ci suferința, boala îndreptătoare: pentru ca omul să poată cunoaște neîndoielnic și pentru totdeauna că el nu este “ca Dumnezeu”.
De aceea, Doctorul ceresc “a predat trupul nesfârșitelor suferințe și boli, pentru ca omul să învețe chiar din firea sa că nu mai trebuie să primească niciodată acest gând”, adică să fie ca Dumnezeu (Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilia 11 La statui). Dumnezeu a zis Evei: în dureri vei naște copii (Fac. 3, 16). Iar lui Adam: blestemat va fi pământul pentru tine! Cu osteneală să te hrănești din el în toate zilele vieții tale. (...) În sudoarea feței tale îți vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care ești luat (Fac. 3, 17-19).
“Păcatul naște răul, iar răul naște suferința – scrie profesorul Andrezev; chiar dacă Adam și Eva ne-au adus această suferință, totuși, pentru noi, este și o binecuvântare, deoarece ne determină să ne dăm seama cât de vătămătoare este necredința în Dumnezeu, atât pentru sufletele cât și pentru trupurile noastre” (Apologetica creștină ortodoxă).


Extras din: “Învățătura Sfinților Părinți despre boală. Rugăciuni pentru bolnavi”
Editura Cartea Ortodoxă, Editura Egumenița, 2003



__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote