Evangheliile gnostice de la Nag Hammadi
sursa: Estelle Villeneuve, Le monde de la Bible, nr. 194
În anul 1945, la Nag Hammadi, în Egiptul de Sus, doi frați au descoperit, cu vârful târnăcopului, un vas de lut conținând 30 de papirusuri: o inestimabilă colecție de cărți ce a aparținut unui curent gnostic al creștinismului dispărut de mai bine de cincisprezece secole…
Descoperită din întâmplare în apropiere de Nag Hammadi, în Egiptul de Sus, inestimabila colecție de cărți ce a aparținut unui curent gnostic al creștinismului, dispărut de mai bine de cincisprezece secole, putea să sfârșească în foc. În ochii lui Oum Ahmad, un țăran obișnuit din cătunul al-Qasr, ce valoare putea să aibă cărțile vechi din curtea sa, pe care fiii săi le-au depozitat într-o seară din decembrie 1945? Nu se gândea decât că au găsit câteva pagini pentru a avea cu ce aprinde focul…
Unde și cum le-au dezgropat tinerii?
Mohammed Ali Samman, cel mai mare, va povesti peste aproximativ treizeci de ani într-un sens pur oriental! Era la doi kilometri de satul lor, la baza stâncii din Gebel el-Tarif, unde se afla împreună cu fratele său Khalifa, pentru a procura sabakh, un îngrășământ bogat în nitrat pe care țăranii egipteni îl împrăștiau pe câmpurile lor. Mezinul a simțit că târnăcopul său a dat peste ceva dur: era un vas mare de lut, care era închis cu un capac sigilat cu bitum. Ca și în cazul lui Aladin, cei doi tineri au ezitat să-l deschidă, căci nu știau ce descoperiseră. Aur sau un spirit malefic? După tergiversări, vasul a primit o lovitura de târnăcop și-a dezvăluit conținutul: treizeci de caiete cu foi de papirus învelite în piele și legate cu șnur… Iată istoria unei comori fără valoare pe care Oum Ahmad ar fi putut să o ardă pagină cu pagină. Cine-l putea opri? Totuși, fiindu-i frică de o eventuala percheziție a poliției, Oum Ahmad a încredințat manuscrisele unui preot copt din sat. Ceea ce arata că, deși era analfabet, nu i-a scăpat faptul că scrierile erau vechi. Preotul copt aveau un cumnat care era profesor itinerant. Acesta a recuperat unul din manuscrise pentru a-l arata la Cairo unui erudit, care la rândul sau l-a trimis Departamentului de antichități. Documentul a fost imediat confiscat de autoritățile egiptene.
Vechimea și valoarea manuscriselor
Astfel, la 4 octombrie 1946, „Codexul III” a intrat patrimoniul Muzeului copt din Cairo. Directorul său, Togo Mina, l-a înmânat unui tânăr papirolog francez, Jean Doresse. De la citirea primelor cuvinte, el a încadrat descoperirea: era vorba de o scriere din secolele III-IV d.Hr. Textele evocate erau: Cartea sfântă a Sfântului Duh nevăzut; Cartea secretă a lui Ioan; Eugnost fericitul; Înțelepciunea lui Iisus… Era vorba de un document extraordinar! Din păcate, în timp ce căuta legătura care să-l ducă la Qasr, restul colecției fusese deja vândută în piața de antichități. Multe dintre ele au fost găsite într-un butic din Cairo; ultima a reapărut în 1956 în colecțiile Institutului Karl Jung din Zürich. Reunite la Muzeul copt din Cairo, acestea au fost încredințate unei echipe de cercetători internaționali sub egida Unesco. La începutul anilor â80, cele 1200 pagini de papirusuri, scrise față-verso, au fost descifrate și traduse…
Biblioteca unei secte gnostice
Tago Mina și Jean Doresse nu puteau să estimeze munca lor. Cu această „antologie în douăsprezece volume”, se reconstruia biblioteca sfântă a unei secte dispărute de peste 1500 de ani ce cuprindea evanghelii și epistole atribuite fictiv unor ucenici ai Mântuitorului (Toma, Filip, Iacov, fiul lui Zevedeu, Maria ș.a.), apocalipse, rugăciuni, tratate despre crearea lumii, Împărăția lui Dumnezeu, sensul vieții și bucuria mântuirii… În total patruzeci și șase de lucrări originale (dintre care șase sunt dubluri), traduse din greacă în dialectul local și legate împreună în a doua jumătate a secolului al IV-lea d.Hr. Exceptând un text mai vechi din secolul al IV-lea î.d.Hr. (un extras din Republica lui Platon), cea mai mare parte a lucrărilor sunt scrise la începutul secolului al II-lea d.Hr., unele chiar la sfârșitul secolului I, în orice caz, înainte ca să fie fixat canonul Scripturii creștine de la sfârșitul secolului al IV-lea. Cu alte cuvinte, aceste lucrări au aparținut unor comunități creștine care le-au acordat aceeași autoritate cu Noul Testament, pe care-l știm noi astăzi.
Cine erau membrii comunității?
Jean Doresse este de părere că ele au fost scrise, mai devreme sau mai târziu, într-un curent de gândire numit „gnoză”. Influențați de filosofia neoplatoniciană, gnosticii aveau o viziune pesimistă despre creație: aceasta nu era lucrarea unui Dumnezeu bun și unic, ci rezultatul unui dezastru cosmic produs de un dumnezeu secundar, neîndemânatic și pretențios. Ființa umană are o scânteie divină care o poate elibera de lumea materială pentru a-și regăsi integritatea. Această mântuire a omului se realizează doar prin cunoașterea (gnôsis în greacă) adevărurilor esoterice. Pentru gnosticii atrași de creștinism, aceste secrete au fost revelate de Iisus unor apropiați ai săi: Toma, Filip, Maria… Aceștia aveau să le consemneze la rândul lor în evangheliile ce le poartă numele și care meritau deci să fie decriptate. „Cel care va descoperi interpretarea acestor cuvinte nu va gusta moartea”, spune începutul Evangheliei după Toma.
Referiri la scrierile gnostice la Părinții Bisericii
Virulenți împotriva acestor credințe, Părinții Bisericii – ca Irineu de Lyon, Tertulian, sau Ipolit – le-au respins, citând din ele în operele lor. Biblioteca de la Nag Hammadi a permis astfel descoperit surselor citate de Părinții Bisericii, în contextul lor literar și spiritual originar!
Normal, din cauza concepții elitiste, comunitățile gnostice au fost marginalizate din ce în ce mai mult din sânul Bisericii. Așa se explică faptul că în 367 episcopul Atanasie al Alexandriei recomanda în scrisoarea sa pascală adresată Bisericilor din Egipt să țină „învățăturile divine” din cele 27 de cărți care vor deveni Noul Testament actual, fără ca lucrările gnostice să apară în această listă. Cu siguranță pentru acest motiv creștinii din Nag Hammadi – fără dubii călugări într-o mănăstire locală – nu și-au pus cărțile lor în circulație, preferând să le îngroape într-un vas de lut, în așteptarea unor vremuri mai bune. O previziune ce se va împlini doar în secolul XX!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|