Atunci a avut loc doar o ridicare formală a anatemelor de la 1054, dar această ridicare nu înseamnă prea mare lucru. Însă din punctul de vedere al Bisericii Romano-Catolice, noi ortodocșii suntem sub anatemele Sinodului Vatican I (și poate și ale altor sinoade generale papiste), pentru că Biserica Ortodoxă nu a acceptat dogmele și practica ce este presupusă de dogmele de la Vatican I, și prin urmare Biserica Ortodoxă este anatematizată de Biserica Romano-Catolică. Ceea ce am spus este foarte clar, Biserica Ortodoxă are datoria să își prezinte poziția dogmatică față de dogmele de la Vatican I, iar dacă acolo a fost vorba despre erezie sau erezii, are datoria să le anatematizeze, chiar dacă problema nu este în sânul propriu-zis al Ortodoxiei, însă în virtutea întâlnirii în practică a problemelor. În situația de față, dacă Biserica Ortodoxă nu crede că este erezie primatul papal definit la Vatican I, atunci de ce să nu ne facem toți romano-catolici și să primim și noi dogmele catolicilor cu tot ceea ce crede papa și Biserica Papală? Până una alta, mai și scăpăm de niște anateme. Dacă Biserica Ortodoxă consideră oficial sinodal panortodox că dogmele de la Vatican I sunt dogme adevărate iar nu erezii, și că în Biserica Romano-Catolică este adevărul dogmatic, cerurile deschise și plinătatea mântuirii, atunci să ne spună pe față pentru ca ortodocșii să plece definitiv în adunarea papistașilor și să îi lase pe clericii ortodocși să își cânte singuri și să își facă ei între ei slujbe, ei să comande, ei să execute, să stea cu cucuvelele în biserici și să le cânte porumbeii la strană. Nu înțeleg ce este atât de complicat? De ce să mai stăm în Biserica Ortodoxă ca să fim anatematizați și să ne pierdem mântuirea? Nu-i destulă jupuirea sau mai bine zis tunderea dintre cele ale acestei lumi? Să ne mai pierdem și viața veșnică? Pentru cine? Pentru niște clerici? Eu personal, ca și alți ortodocși, sunt convins că primatul papal definit la Vatican I este erezie, și am justificări "cu carul", dar vreau să văd și să aud poziția oficială, sinodală a Bisericii Ortodoxe relativ la această problemă; orice întârziere în plus poate fi semn că Biserica Ortodoxă nu este Biserica cea adevărată a lui Hristos, că este o sectă desprinsă de trupul adevăratei Biserici, sau că aceia care ocupă funcțiile înalte ale Bisericii nu sunt păstori autentici ai Bisericii și că într-un fel sau altul trebuie să căpătăm alții, cu adevărat ortodocși. De asta și spun că lucrurile trebuie să fie clarificate, iar nu să fim ținuți ca niște vite ignorante.
|