View Single Post
  #44  
Vechi 03.03.2013, 03:27:31
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Pentru mai multe amănunte, aici: http://www.oglindanet.ro/index.php?o...tual&Itemid=54

Sfântul apostol Pavel vorbește de omul spiritual, sufletesc și trupesc în 1 Cor 2,10-3,4. Omul spiritual (pneumatikós) cunoaște adâncimile și tainele lui Dumnezeu (1 Cor 2,10-12) și prin urmare având gândul lui Cristos poate să judece toate fără a fi judecat (1 Cor 2,15-16). Omul sufletesc (psychikós: psihic, firesc, natural) nu acceptă realitățile spirituale, considerându-le o nebunie și nu le înțelege pentru că trebuie gândite duhovnicește (1 Cor 2,14). Omul trupesc (sarkínos: carnal, lumesc) este infantil, trebuind a fi hrănit cu lapte și nu cu învățătură tare (1 Cor 3,1-2). Semnul vizibil și dovada faptului căci corintenii sunt oameni trupești este existența între ei a certurilor și a dezbinărilor (1 Cor 3,3-4).
Sfântul Maxim Mărturisitorul (Epistola 9, către presbiterul și egumenul Talasie, în PSB 81), numește pe om trupesc, sufletesc sau spiritual, în funcție de atracția și mișcarea lăuntrică a omului spre lume, fire sau Dumnezeu, prin liberă voință și socotință și prin liberă alegere. Omul trupesc atras de lume devine animal prin amăgirea împătimirii neștiind să facă decât răul. Omul sufletesc (firesc) atras de fire, nu voiește și nici nu suferă vreodată răul. Omul spiritual atras de Dumnezeu devine dumnezeu prin lucrare (îndumnezeire mai presus de fire), voind și înfăptuind numai binele.
Sf. Ioan Casian (Ioan Casian, Convorbirea cu Părintele Daniel, 4,19, în Scrieri alese, PSB 57), vorbind de existența a trei stări ale sufletului omenesc: trupească (carnală), firească (sufletească) și spirituală, caracterizează starea omului trupesc drept rece, pe cea firească drept călduță, iar pe cea spirituală drept fierbinte (în clocot). Dacă s-au văzut oameni reci (trupești), ca de exemplu mulți păgâni, care au devenit fierbinți (spirituali), rar s-au văzut oameni călduți (firești) devenind fierbinți (spirituali). Așa că starea călduță care pare multor oameni ca fiind bună, normală, este, de fapt, cea mai rea, pentru că cei călduți sunt până la urmă vărsați din gura Domnului (Ap 3,15).
Omul sănătos și desăvârșit, omul cel adevărat, este omul spiritual, iar oameni trupești, lumești, animalici, sunt „cei care nădăjduiesc în cele pământești și-și pun nădejdea în poftele trupești” (Clemente Alexandrinul, Stromata II, IX, 41,4 și 42,1, PSB 5). Omul spiritual și desăvârșit este cel care are pe Spiritul Sfânt în trupul, sufletul și spiritul său; fără Spiritul Sfânt omul este nedesăvârșit, rămânând cu totul firesc și trupesc, muritor (cf. Irineu din Lion, Contra ereziilor II, 5,6-9).
Am putea afirma că omul premodern, creștin tradițional, axat pe teologie și filozofie, străduindu-se să cultive în primul rând intelectul (mintea), facultatea superioară a sufletului prin care putea cunoaște lumea transcendentă și veșnică, tindea să devină om spiritual. Omul modern, axat pe fizică și științele naturii, cultivând din plin rațiunea discursivă, ajungând la o cunoaștere de multe ori neclară, părelnică (bâjbâială), se mulțumește să rămână om sufletesc, natural, firesc, rațional. Omul postmodern, axat pe știință, tehnică și antropologie, prin cultul profitului maxim și imediat, tinde să devină tot mai trupesc, mai animalic și mai prosper.
Sfântul Nicodim Aghioritul vorbește de 5 simțuri sufletești corespunzătoare celor 5 simțuri trupești: percepția sau simțirea (aisthesis); imaginația sau fantezia (phantasia); părerea, prejudecata sau opinia (doxa); gândirea, deducția sau rațiune discursivă (dianoia) și inteligența sau mintea înțelegătoare (nous). Vezi E. Citterio, Nicodim Aghioritul. Personalitatea, opera, învățătura ascetică și mistică, Sibiu 2001, pp. 145-150. Din punct de vedere al celor cinci simțuri sufletești am putea spune că omul spiritual cultivă cu prioritate inteligența sau mintea înțelegătoare (nous); omul sufletesc cultivă prioritar părerea, prejudecata sau opinia (doxa) și gândirea, deducția sau rațiune discursivă (dianoia); iar omul trupesc cultivă în primul rând percepția sau simțirea (aisthesis), caracteristice regnului animal și imaginația sau fantezia (phantasia) în varianta realității virtuale. Omul trupesc, satisfăcut din plin de civilizația bunăstării și a confortului fizic, produce bunuri de consum care satisfac doar simțurile. Produce „cultură” virtuală și televizuală precum și inteligență artificială.
Reply With Quote