Citat:
În prealabil postat de VladCat
Omul cel sufletesc nu primeste cele ale Duhului lui Dumnezeu; ca nebunie sunt si nu le poate intelege, caci duhovniceste se judeca. Dara cel duhovnicesc judeca toate, ci el de nimenea se judeca (1 Cor. 2: 14-15)
cum interpretati?
|
O posibilă interpretare găsim la Ioan Singuraticul, maestrul Sfântului Isaac Sirul, în lucrarea "Dialogul despre suflet și patimi" (încă netipărită în limba română).
Ioan Singuraticul descrie trei feluri de plâns, corespunzătoare a tot atâtea trepte ale maturității spirituale:
"În omul somatic (trupesc) lacrimile sunt iscate de teama de sărăcie, aducerea aminte de mâhniri și grija pentru copii, în omul psihic (sufletesc) de frica de judecată, conștiința păcatelor, aducerea-aminte a binefacerilor lui Dumnezeu față de el, gândul la moarte, făgăduința lumii viitoare și teama de a nu fi lipsit de ele, iar în omul duhovnicesc lacrimile se nasc din mirarea înaintea măreției lui Dumnezeu, uimirea în fața adâncului înțelepciunii Lui, a slavei veacului viitor și frumusețea oamenilor sfinți. În omul duhovnicesc lacrimile izvorăsc nu din întristare sau din frică, ci dintr-o bucurie intensă."
Deci vedem că omul somatic/trupesc este dominat de simțirile influențate de instinctele securizante ale vieții biologice (serie din care face parte și instictul matern și derivatele lui), omul psihic/sufletesc lărgește aria de influență a instinctelor în domeniul metafizicului (fiindcă evlavia acestuia este tot egocentrică, prioritate având propria mântuire și nu bucuria relației cu Mântuitorul), pe când omul duhovnicesc are simțirile libere de pretențiile eu-lui în extazul pur al împărtășirii de darurile lui Dumnezeu, lipsit de orice interes individual pentru o binefacere ce vizează propria persoană. Omul duhovnicesc uită de sine suind spre izvorul bucuriei care se află în Celălalt cu care se și unește fără contopire prin energia necreată a Iubirii.