View Single Post
  #222  
Vechi 07.03.2013, 20:47:35
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Judecata Universală ( continuare )

Cât timp s-a mișcat între oamenii care nu-l cunoșteau, a mai putut (omul) înjgheba un dialog cu cineva, pentru că nu i se cunoștea de toți nesinceritatea învârtoșată. Acum cade în singurătatea părăsirii și uitării de către toți, în extrema opusă sobornicității. În aceasta constă iadul. Cât sunt oamenii pe pământ, e un târg unde-și poate procura fiecare mântuirea, unul dând, altul primind, în vederea ei, rugăciuni și fapte bune, deci prin apeluri și răspunsuri, într-un vast și multiplu dialog purtat între mulți oameni și între ei și Dumnezeu, dând și primind nu numai oamenii între ei, ci și Dumnezeu, și de aceea folosindu-se însutit toți care dau și primesc. „Terminându-se târgul, nu mai este negustorie de bunuri. Căci unde mai sunt atunci săracii? Unde, liturghisitorii, unde, psalmodiile? Unde, facerile de bine? Pentru că înainte de ceasul acela ne putem ajuta unul pe altul și putem oferi iubitorului-de-suflet-Dumnezeu manifestările iubirii de frați. Căci primește completările lipsurilor făcute celor ce au plecat pe neașteptate și nepregătiți și le socotește ca faptele lor“4.

Lumea ne e dată în faza de construcție morală și spirituală, cât suntem pe pământ, pentru ca să participăm toți la această construire. Dar când s-a sfârșit, nu mai poate participa nici unul la această construire. Căci totul e terminat. Nu mai avem inegalități de nivelat, nedreptăți de îndreptat, frățietate de realizat. Acolo ne vom bucura de fericirea perfectei comuniuni.

Chiar și pentru îngeri judecata aceea va însemna o descoperire a planului dumnezeiesc cu privire la lume, așteptată cu frică și cutremur5. Iar, întrucât această cunoaștere a tuturor de către fiecare și a fiecăruia de către toți înseamnă și o apreciere, ea implică și o participare a fie-căruia la judecata tuturor. Dar fiindcă cei drepți vor fi absolviți în această judecată, ei nu vor fi judecați propriu-zis, adică nu vor fi osândiți, dar vor osândi împreună cu Dumnezeu pe toți cei vrednici de osândă și vor aprecia cu laudă pe cei ce au făcut binele. Așa se înțelege probabil participarea Apostolilor la judecată (Mt. 19, 28; Lc. 22, 30), care trebuie extinsă la toți drepții (1 Cor. 6, 2)6.

Nu putem ști dacă îngerii așteaptă cu frică acea judecată și pentru alt motiv decât acela al descoperirii planului de mântuire al lui Dumnezeu. Bulgakov afirmă că și ei vor fi judecați, după cum și-au îndeplinit slujba de a îndemna pe oamenii dați în grija lor la săvârșirea binelui și la evitarea răului; ba, întemeindu-se pe locul din 1 Corinteni 6, 3, afirmă că vor fi judecați chiar și de oameni. Dar Sfântul Maxim Mărturisitorul, care vorbește de această frică a îngerilor, amintește numai de o judecare a oamenilor7. Frica îngerilor e motivată probabil de măreția acestui act, ca și de faptul că mulți îi vor pierde acum definitiv pe oamenii afiliați care le-au fost dați în grijă. Îngerii poate cunosc și înainte de judecată mai bine decât oamenii încredințați grijii lor cele ascunse ale lor și le țin mai bine minte8. Dar nu cunosc toți gândurile și faptele tuturor oamenilor, ci numai pe ale unora. De aceea așteaptă și ei cu cutremur marea revelație asupra creației și urmările ei9. Căci revelația aceea nu va avea numai un caracter teoretic, arătând doar cum a voit Dumnezeu să devină creația și ce au făcut oamenii din ea, ci va avea drept urmare apariția unor chipuri noi ale realității. Hristos intră prin a doua venire și prin judecata Sa într-o nouă relație cu zidirea, descoperindu-Și măreția pe care nu Și-o descoperise deplin înainte. Aceasta va fi o nouă revelație a slavei la care a ridicat omenitatea și totodată o mai deplină arătare a lui Dumnezeu prin omenitate.

Faptul că Hristos judecă lumea ca om e o nouă cinste în care se arată omul, dar și o nouă îndumnezeire a omului. În înfățișarea Lui, de supremă cinste, se va arăta ce ar fi trebuit să devină omul, iar în faptul că trebuie să-i judece pe oameni, contradicția în care s-au așezat, sau distanța la care au rămas față de ținta la care voia Dumnezeu ca ei să ajungă. În Hristos-Judecătorul oamenii vor vedea într-o nouă lumină umanitatea Lui, dar și pe Dumnezeu într-o nouă descoperire. Iar precum Întruparea a constituit și pentru îngeri o nouă revelare a lui Dumnezeu prin apropierea Lui de făpturi, prin ieșirea din transcendența Lui, inaccesibilă într-un anumit sens, așa va constitui și venirea Domnului întru slavă și arătarea Lui ca Judecător și pentru îngeri o nouă revelare a lui Dumnezeu și, totodată, o nouă reliefare a măreției omului.>>

* Preotul profesor Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. III, Partea a șasea: Eshatologia sau viața viitoare. Sfârșitul vieții pământești și viața veșnică, cap. II Eshatologia universală, D, E.I.B.M.O., București, 2010, pp. 456 - 463.

note

1 Sf. Ioan Damaschin, De iisquidormierunt in fide, P.G. 94, col. 276 A.

2 La Sfântul Ioan Damaschin, ibid., col. 276 B.

3 La Sfântul Ioan Damaschin, ibid., col. 276 C.

4 Sf. Ioan Damaschin, ibid., col. 254 C.

5 Bulgakov, Lestvița Iacovlea, Paris, 1929, p. 27.

6 J. Rivière, Jugement, art. cit., în Dict. de Theol. Cath., VII, col. 1813.

7 Ep. I către Gheorghie, prefectul Africii, P.G. 91, col. 381; vezi și Ep. III către Ioan Cubicularul, P.G. 91, col. 416.

8 Sf. Maxim Mărturisitorul, Ep. 1, P.G. 91, col. 380: „Să privim la toate acestea cu grijă, cum umblăm și ce hotărâm despre noi, știind că mulți martori nevăzuți sunt de față la cele săvârșite și gândite de noi, privind nu numai la cele arătate, ci chiar în suflete și vădind cele ascunse ale inimii“.

9 Bulgakov, Lestv. Iacovlea, p. 94-95.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote