Îi iubește Dumnezeu pe cei din iad?-pr. Constantin Sturzu
În viziunea patristică, iubirea lui Dumnezeu este ca un foc, un același foc care-i cuprinde pe toți oamenii. Pentru cei care s-au pregătit să se întâlnească cu această flacără dumnezeiască - Iubirea - ea este mângâiere, căldură bineplăcută, dulceață fără sfârit, lumină lină. Pentru cei care s-au obișnuit cu faptele întunericului și care nu au primit Iubirea, focul este perceput ca ardere, este un adevărat chin - de aceea se vorbește de chinurile iadului.
Duminica aceasta este numită, în calendarul ortodox, Duminica înfricoșătoarei Judecăți. În pericopa evanghelică ce se citește la Sfânta Liturghie în această zi (de la Matei 25, 31-46), ni se dezvăluie criteriile după care vom fi evaluați, după modul în care am avut sau nu milă de cei flămânzi sau însetați, de cei goi, de cei străini, de cei bolnavi sau de cei din temniță. Este numită înfricoșătoare această Judecată finală pentru că va fi înfricoșător să-L vezi pe Hristos Domnul, venind întru puterea slavei sale. Dar mai este înfricoșătoare această judecată și prin prisma a ceea ce vom auzi atunci și anume vom auzi criteriile după care suntem împărțiți și trecuți de-a dreapta sau de-a stânga, fiind împărțiți după cum desparte păstorul oile de capre.
Amănuntul pe care-l sesizez în modul în care ne împarte Domnul este acela că nu ne poziționează pe unii deasupra, iar pe ceilalți jos, undeva în adânc. Ci ne pune de-a dreapta sau de-a stânga. Un detaliu care dezvăluie o topică a iubirii divine, nu abilități de gospodar care-și face ordine în propria-I ogradă. În imaginarul colectiv, raiul este poziționat undeva sus, în cer, iar iadul în adâncurile pământului. Psalmistul însuși ne spune: "De mă voi sui în cer, Tu acolo ești. De mă voi coborî în iad, de față ești" (Psalmi 138, 8). Totuși, Hristos - Domnul și Judecătorul - ne pune pe un același plan, de-a dreapta și de-a stânga, iar nu sus și jos. De ce oare acest lucru? Să încercăm a înțelege această dumnezeiască "re-poziționare", înregistrată pe traseul parcurs de la Vechiul Testament la Judecata de Apoi, via Noul Testament.
În primul rând, sesizăm faptul că pe toți ne pune Domnul lângă Dânsul, iar El este în centru. De aceea noi spunem că totul este hristocentric. Nu poate fi alt centru pentru om, pentru lume, pentru întreaga creație decât Hristos Domnul. Pe de altă parte, El adresează îndemnul "veniți" celor "binecuvântați", și "duceți-vă de la Mine" celor "blestemați". Ambele mișcări sunt însă cumva în același plan, în planul iubirii lui Dumnezeu pentru om. Iar mișcarea aceasta, deși pare a fi o decizie de nuanță juridică a Împăratului, nu este altceva decât o continuare a mișcării pe care noi am deprins-o în timpul vieții pământești, aceea de a ne apropia sau de a ne îndepărta de Dumnezeu. El nu ne forțează să ne depărtăm, nu ne alungă, după cum nu ne trage cu sila către Dânsul, ci poruncește ca fiecare să facă acea mișcare pe care a ales să o facă liber fiind.
Configurația aceasta finală, geometria aceasta eshatologică, e și cea mai puternică dovadă a iubirii constante, veșnice a lui Dumnezeu pentru toți oamenii. Dumnezeu ne-a adus din neființă la ființă din iubire. El ne iubește dumnezeiește, nu așa cum putem noi să ne iubim unii pe alții: nu ne iubește doar pentru o vreme sau când Îl iubim, la rându-ne, nu ne iubește doar când suntem virtuoși, când ne rugăm sau când suntem în biserică, ci ne iubește și când desfrânăm și când facem lucruri urâte și când facem crime și când facem alte și alte blestemății pe care El nu le suferă. El e singurul care poate să iubească persoana chiar și (mai ales) când faptele persoanei sunt de nedorit. (Ispita noastră, a oamenilor furați de logica lumească, este de a confunda pe cel din fața noastră cu ceea ce vedem - sau ni se pare că vedem - noi la el...). Și Dumnezeu ne iubește necondiționat nu doar aici, pe pământ. Noi știm că El nu vrea moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să fie viu; și există tendința de a considera că, după moarte, după ce acesta nu mai are nicio șansă de a se pocăi, păcătosul nu ar mai fi iubit de Dumnezeu. Faptul că Domnul continuă să ne iubească indiferent de alegerile noastre și, mai ales, de opțiunea noastră finală, reiese limpede din cum împarte omenirea. Pe cei care nu răspund iubirii Sale îi pune, într-adevăr, de-a stânga, dar în continuare pe aceeași linie a iubirii Sale care merge de la dreapta la stânga. Nu este altă iubire, este o aceeași iubire cu care iubește și pe sfinții săi și cu care iubește și pe cei care nu au răspuns chemării Sale și s-au făcut pe sine, în felul acesta, "blestemați".
Ce poți să-i faci unui vrăjmaș
În viziunea patristică, iubirea lui Dumnezeu este ca un foc, un același foc care-i cuprinde pe toți oamenii. Pentru cei care s-au pregătit să se întâlnească cu această flacără dumnezeiască - Iubirea - ea este mângâiere, căldură bineplăcută, dulceață fără sfârșit, lumină lină. Pentru cei care s-au obișnuit cu faptele întunericului și care nu au primit Iubirea, focul este perceput ca ardere, este un adevărat chin - de aceea se vorbește de chinurile iadului. Deci este același foc, aceeași iubire a lui Dumnezeu pentru fiecare dintre noi, dar noi o primim în chip diferit. Sf. Ap. Pavel îndeamnă, în epistola sa către romani: "Dacă vrăjmașul tău este flămând, dă-i de mâncare; dacă îi este sete, dă-i să bea, căci, făcând acestea, vei grămădi cărbuni de foc pe capul lui" (Romani 12, 20). Dacă cineva urăște pe un altul, iar din partea celui pe care-l urăște nu vine tot ură, ci vin fapte ale iubirii, acel suflet împovărat cu ură se chinuie mult. Căci nu poți să urăști pe cineva, acela să-ți răspundă cu bine la răul tău, iar tu să stai liniștit. Ori primești iubirea lui și alungi ura din inima ta, iubind, la rândul tău, ori continui să urăști, dar te chinuiești, astfel, căci reacția celuilalt nu-ți mai alimentează această ură pe care o porți în suflet. Tu ai prefera să primești drept răspuns tot un rău, ceva care să-ți alimenteze ura, astfel ca tu să te mobilizezi și mai mult, să te războiești cu acela și mai mult, în speranța că îl vei supune, că-l vei frânge cu forța acestei uri (care, nu de puține ori, îmbracă și chipul corectitudinii sau al dreptății)... Așa se va întâmpla cu cei care vor fi de-a stânga, care vor gusta chinurile veșnice pentru că nu vor accepta să primească iubirea lui Dumnezeu - iar chinul lor este acesta: să urască pe Cel care îi iubește.
De aceea avem absolută nevoie să ne pregătim de pe acum de întâlnirea cu Domnul. Să nu ne amăgim că abia după ce murim ne putem întâlni cu Hristos; dacă nu ne întâlnim acum, aici, în această lume, dacă nu lăsăm acum iubirea Lui în inima noastră, atunci nu vom avea (dobândi) capacitatea de a face acest lucru după moarte. Iar pe Hristos îl întâlnim în fiecare dintre cei de lângă noi. De aceea zice celor milostivi: "întrucât ați făcut unuia dintr-acești frați ai Mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut" (Matei 25, 40). Ceea ce înseamnă că Hristos este tainic acolo, în fratele nostru și-n relația cu fratele nostru, iar noi putem să ne agonisim fie bucuria veșnică, fie chinuri veșnice, după cum ne raportăm la acesta. De iubit, vom fi iubiți în veșnicie. Primirea acestei iubiri depinde de noi, de cum ne deschidem sau nu inima. Iar drama noastră survine când nu ne deschidem către această iubire a lui Dumnezeu. El așteaptă ca fiecare suflet să se întoarcă și să înțeleagă că este Iubirea cea care bate la ușa inimii lui, dar nu bate de undeva din exterior, ci din interior. De aceea Domnul spune în Apocalipsă (3, 20): "Iată, stau la ușă și bat; de va auzi cineva glasul Meu și va deschide ușa, voi intra la el și voi cina cu el și el cu Mine". Iar, în Evanghelii, Mântuitorul spune: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu" (Matei 6, 33) și aceea este "înăuntrul vostru" (Luca 17, 21). Nu căutăm împărăția pe undeva prin alte sisteme solare sau cu ochii pe cer, ci înlăuntrul nostru. De acolo, Hristos vrea să vină în viața noastră. Acum.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|