View Single Post
  #10  
Vechi 11.03.2013, 19:03:52
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bob2909 Vezi mesajul
Dpdv dogmatic de ce i se spune maicii Domnul "Nascatoare de Dumnezeu" ?

Poate Dumnezeu care este necreat sa fie nascut de o fiinta creata tot de El?



Am avut si eu, la fel ca altii, ceva dispute aici pe forum cu unii neoprotestanti ce contesta numirea de Theotokos=Nascatoare de Dumnezeu a Fecioarei Maria.

Le spuneam atunci ca e esential sa faca distinctia intre 2 termeni esentiali ai discutiei: fire si ipostas (persoana).

Cand e vorba de Maica Domnului-Nascatoare de Dumnezeu, toti contestatarii neoprotestanti fac aceasta confuzie nepermisa intre termenul fire si termenul ipostas (persoana).

Pt. economie de timp, redau mai jos una din postarile in care incercam ( atat cat imperfect imi sta in putinta) sa le spun unor neoprotestanti ce intelege un ortodox prin termenul “Nascatoare de Dumnezeu”.

Atentie deci la distinctia dintre fire si ipostas (persoana)!

Maica Domnului nu a nascut firea dumnezeiasca, ci a nascut o persoana (adica un ipostas din cele 3 ipostasuri ale Sf. Treimi), o persoana care avea deja din vesnicie firea dumnezeiasca.

Există firea dumnezeiasca existentă de la sine si prin sine. Aceasta fire divina o au din vesnicie doar 3 ipostasuri (persoane): Tatal, Fiul si Duhul Sfant.

Si există firea umana care e comuna miliardelor si miliardelor de persoane (ipostasuri) care au existat, exista si vor exista.

Niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi.

Una din Persoanele divine ale Sf. Treimi s-a lasat pe Sine nascuta si ca om. Acea Persoana (ipostas) a Sf. Treimi exista din vesnicie avand doar fire dumnezeiasca insa prin nastere dintr-o faptura umana, si-a mai luat o fire.

Pentru ca Intruparea sa fie cu adevarat autentica, Unul din Treime nu si-ar fi putut lua aceasta fire umana decat in acelasi mod in care orice persoana umana isi ia firea umana: adica prin nastere dintr-o mama umana.

De aceea, afirmam ca Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, adica e persoana umana de la care si-a luat firea umana pe care n-o avea din vesnicie. Din vesnicie, persoana a doua a Sf. Treimi avea doar firea divina, insa nu avea si fire umana cu o constitutie de om.

La momentul intruparii, firea Lui omeneasca a inceput sa existe concret in Persoana preexistenta din vesnicie.

Noi, ortodocsii, nu sustinem nicidecum ineptia ca A Doua Persoana ar fi inceput sa existe doar din momentul zamislirii Lui ca om.

Cel ce S-a lasat nascut din Fecioara Maria, preexista din vesnicie, dar nu avea si fire umana. De la Maica Domnului a luat-o.

Maica Domnului L-a nascut pe unul din Treime, nu in sensul ca Ea ar fi cauzat existenta Lui dumnezeiasca, ci doar e „cauzatoarea” existentei Lui umane (desigur in colaborare cu Duhul Sfant).

Noi nu sustinem nici o invatatura in contrasens cu adevarul ca Dumnezeu exista de la sine si prin sine. Firea Lui dumnezeiasca nu e cauzata de nimeni si nimic, in schimb firea Lui umana e cauzata, e datorata, e data, e primita de la mama Lui prin nastere, intrucat El nu o avea.

Ca sa aiba si Dumnezeu aceasta fire umana, la un moment dat al istoriei, S-a lasat nascut asa cum se nasc cei care au firea umana.

Maica Domnului I-a dat uneia din Cele Trei Persoane o natura/fire/ esenta pe care El nu o avea. Iar aceasta fire umana pe care nu o avea si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci.

Repet, niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi.

Cand mama ta te-a nascut pe tine, ea nu a nascut firea umana, ci doar o persoana purtatoare a firii umane. Tu ai inceput sa existi doar din acel moment.

Cand Maica Domnului L-a nascut pe Unul din Treime, Ea nu a nascut firea lui divina sau pe cea umana, ci a nascut o Persoana care avea deja o fire iar prin nastere din ea si-a mai luat una.

Nu in momentul nasterii din Fecioara incepe sa existe A doua persoana a Sf. Treimi, ci El e din veci. Insa odata cu zamislirea incepe sa existe concret si ca om, trecand prin toate etapele dezvoltarii intrauterine, la fel ca orice faptura umana. Din acel moment, unul din Treime nu mai are doar o singura fire (pe cea divina), ci lasandu-Se zamislit si nascut de o mama, asa cum se naste orice om, a mai dobandit o fire (pe cea umana).
O singura persoana (ipostas) cu doua firi.


Persoana care S-a nascut din fecioara Maria este una si aceeasi cu Persoana Logosului care exista din vesnicie, doar ca odata cu intruparea, aceasta Persoana apartinand deja firii divine, se face posesoare si a firii omenesti. Aceasta Unica Persoana apartine si firii divine (alaturi de celelalte doua, Tatal si DUhul Sfant) dar apartine si firii umane alaturi de cele cateva miliarde de persoane care au fire umana.

A nega ca Fecioara Maria este Nascatoarea care i-a dat lui Dumnezeu constitutie umana, inseamna a nu recunoaste ca Una din cele trei persoane ale Sf. Treimi S-a lasat nascuta ca om de catre o fiinta umana.

Lui Dumnezeu-Treime nu i-a creat/nascut/ nimeni firea divina, in schimb una din Cele Trei Persoane ale Treimii a fost nascuta asa cum se nasc toate persoanele care au fire umana, adica dintr-o mama umana.

Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, nu in sensul ca Ea ar L-ar fi adus pe Dumnezeu la existenta, asa cum gresit presupun neoprotestantii, ci in sensul ca Ea L-a nascut pe Dumnezeu ca om.

Pt. ca Dumnezeu sa se faca om, trebuia sa se lase nascut, zamislit, conceput, cauzat asa cum se nasc, concep, zamislesc cei care au fire umana. Adica dintr-o mama umana.

In acest caz cu totul special, ortodoxia nuanteaza: Hristos e o singura persoana care are doua firi. Firea dumnezeiasca o are din vesnicie, fara de inceput, de la Tatal care L-a nascut, mai inainte de toti vecii. Iar firea umana o are doar din momentul in care si-a luat-o de la cea pe care si-a ales-o sa-i fie mama umana.

In Hristos se poate vorbi de doua nasteri: una din vesnicie mai inainte de toti vecii, din Tata dumnezeiesc, fara de mama iar alta, ca om, cand S-a nascut din mama fara tata (uman). De la Tatal isi are firea dumnezeiasca iar de la Fecioara Maria isi are firea umana.

Last edited by delia31; 12.03.2013 at 09:10:20.
Reply With Quote