Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75
Termenul ar fi schizofrenie
(schizo - a imparti / frenie - minte)
Dpdv psihiatric este un termen dur.
Simptome = halucinatii.
Cineva ar trebui sa aiba predispozitii pentru a ajunge la schizofrenie.
Personal, pot fi de acord ca pe langa avantaje evidente (sens existential, speranta, adaptare sociala prin rabdare...) crestinismul genereaza stari psihologice conflictuale.
La anumiti indivizi care nu pot identifica intelesuri de mediere intre Lume - Dumnezeu, conflictul interior poate deveni acut, de nesuportat.
Daca Dumnezeu iti spune sa te rogi neincetat - clar si raspicat - si tu nu poti, deja ai o problema: te confrunti in forul interior cu o forma de neimplinire legata de cel mai inalt scop al tau.
Aceasta neputinta nu este digerata usor de multi. Modul de rezolvare al acestui conflict interior difera de la persoana la persoana.
De exemplu, minimalizezi porunca si accepti ca esti neputincios.
Problema crestinismului este aceea ca divide mintea intre doua realitati puternice: Lumea si Dumnezeu.
Atunci cand mintea priveste Lumea, nu-l priveste pe Dumnezeu.
Iar noi stim ca Dumnezeu este gelos. Vrea toata atentia noastra.
Cineva care ia in serios, cu toata sinceritatea, asertiunile crestine, se confrunta inevitabil cu aceasta tensiune.
Balanseaza dureros intre aceste realitati.
Insa, aceasta dihotomie este pur si simplu o paradigma generata prin rationamente, sofisme teologice crestine.
Nu toti pot sa respire in aceasta forma de constructie intelectuala.
|
Viețuirea în Biserică are ca prim mare rod tocmai unificarea sufletească, iar nu ruptura. Prin dobândirea modului de viață creștin, personalitatea și conștiința sunt tot mai unitare iar această unitate se exprimă prin sentimentul statornic și adânc de pace, de liniște profundă, de nespus care constituie fundalul indestructibil. Pe acest ocean de liniște adâncă se pot ivi mișcări exterioare ale valurilor, uneori furtuni și taifunuri, care tulbură suprafața apelor o vreme apoi se liniștesc și iar tulbură ș.a.md. Numim aceste mișcări superficiale încercări și ispite de toată vremea. Dar adâncul rămâne calm, imperturbabil, neclintit: în Pacea Sfântului Duh, în pacea dată de credință.
Stările de sfâșiere și de conflictualitate NU izvorăsc dinlăuntrul rugăciunii, postului, milosteniei, slujbelor, Tainelor. Ci ele se topesc prin acestea, care sunt medicamente imbatabile, dăruite de Doctorul Hristos.
Mai presus de toate, ținerea minții în inimă la rugăciune unește și reașază ordinea și funcționarea omului întreg.
Rugătorul se ține ca o turmă de oi risipite care trag fiecare în legea ei, sub toiagul unui singur păstor. Gândurile și tendințele emoționale, nevoile și pornirile instinctuale, atașamentele de tot felul - sunt tot atâtea oițe divergente pe care toiagul rugăciunii le îndreaptă, mângâietor și statornic, lângă Unul Păstorul, Mielul Cel Dintâi. Până la unificare totală, fără fisură, fără urmă de ...capră. În acest moment survine Pacea de nespus. Este lucrarea dimpreună a omului și a Harului. Omul este unit, este întreg, este cu totul împăcat în sine, iar aceasta se revarsă și asupra păcii cu lumea, cu toți oamenii.
Rugăciunea permanentă este foarte clar explicată și cu totul accesibilă omului creștin. Nu e vorba nici de practicarea unei rostiri neîntrerupte cu buzele și cu toate cele ale aparatului fonator și nici de atenție neîntreruptă așa cum o înțelegem la propriu în psihologie. Ci e vorba despre o stare duhovnicească, "joc secund" cu rol însă primordial, de menținere a miezului ființei în permanentă tendință către Dumnezeu. Când iubești o persoană, de pildă pe mama sau pe tata, pe soț sau pe soție, pe copilul tău etc., nu ai atenția permanent orientat către persoana iubită, însă în orice moment ți-ai orienta atenția către aceasta, ți-ai da seama imediat că o iubești. Iubirea curge ca un râu subteren permanent, însoțindu-te oriunde ai fi, orice-ai face. Deși nu te gândești neîncetat la asta, lucru altminteri cu totul imposibil. (Este o banalitate teribilă că viața sufletească nu e doar conștientă ci și subconștientă și inconștientă. Dacă un conținut nu este acum conștient, iar eu nu scriu aici în clipa asta despre el, asta nu înseamnă că el nu continuă să ființeze în plan secund sau mai adânc înlăuntrul ființei mele. Exact la fel e și cu iubirea și cu rugăciunea. Să pricepem odată pentru totdeauna adevărul elementar că suprafața lucidă care e conștiința noastră nu reprezintă decât un vârf de iceberg infinitezimal al unor conținuturi infinit mai bogate la care nu avem acces simultan și în totalitate. Dacă acum scriu măr și îmi reprezint în minte un măr și cuget la semnificația conceptului măr, nu înseamnă că în mine nu port toate cunoștințele referitoare, de pildă, la păr. Numai că deocamdată aleg să fiu conștient în legătură cu mărul, după cum iată, acum aleg să devin conștient în legătură cu părul. Sau cu orice altceva accesibil dinlăuntrul meu.)
Precum pe de altă parte omul grosier, omul motivațional se roagă neîncetat la idolii lui, care se succed permanent prin întreaga ființă (abia se stinge setea că vine foamea, abia se potolește stomacul că vibreează sexul, aia se sting aplauzele că vuiesc săbiuțele etc.). Și acesta e un rugător permanent, însă la alți dumnezei.
Ceea ce este conflictual în om nu este adus de creștinism.
Dimpotrivă, Părinții ne-au învățat, dezvoltînd mesajul "in nucce" al Apostolului Pavel, că în om sunt conflictuale legea trupului și legea duhului. Tocmai pentru ca această conflictualitate (care are rostul ei, îngăduit de Dumnezeu în vederea unor foloase) să devină roditoare, Biserica a rânduit și calea sau metoda de urmat. O știm cu toții foarte bine, rămâne însă de dus lupta pentru despătimire. Adică ne străduim la dobândirea unei ordini noi, în care duhul să fie suveran. Aceasta înseamnă, printre altele, că partea sufletească din noi denumită
psihe, responsabilă cu reflectarea în conștiință și comportament a nevoilor (caracteristice omului motivațional teoretizat de Maslow și alți umaniști), să devină subordonată părții conducătoare
nous, caracteristică omului duhovnicesc, denumit și lăuntric.
Ca orice proces de dezvoltare a ființei, și devenirea întru Ființă traversează etape de rearanjare, de conflicte și crize de creștere. Sunt inevitabile și sunt necesare, ca în orice proces de dezechilibrare temporară urmată de un echilibru superior. Până și arborii pocnesc când cresc, la fel și pepenii vara, până și burta gravidei face vergituri de la rodul ei; cum oare, atunci, să nu "pârâie" nițel, în dulci dureri ale facerii, alcătuirea stihiilor noastre întru revigorare și Viață?
În general, pentru a dobândi un echilibru de nivel mai înalt, procesul debutează cu o temporară dezechilibrare. E ca în jocurile de astăzi ale copiilor, denumite transformer: strici o ordine, pentru că ți-a picat fisa unei ordini mai frumoase! Te doare un pic că ai pierut jucăria, dar ce frumusețe iese la o nouă reasamblare!
Oamenii rigizi însă, cei ce țin la sufletul lor, cei anchilozați în cimentul habitudinilor și preconcepțiilor, pier mortificați în praful de pe etajera unde și-au ipostaziat propria mască.
Duhul, însă, poartă mereu pe omul creștin la noi și noi retopiri și remodelări. Pe măsură ce se adaugă apă curată, stratul de noroi de pe fundul paharului devine tot mai subțire. Uneori, din fericire, apa devine cu totul străvezie!....:) Una cu Izvorul Cel Dintâi.
P.S. Cât privește conflictul dintre Dumnezeu și Lume, noi știm că Dumnezeu este pretutindeni și că Însuși S-a Întrupat pentru a mântui Lumea. Nu vedem o lume fără Dumnezeu ci întrezărim pe Domnul pretutindeni în Lume. Sfințirea apei și a lemnului, de pildă, sunt doar două exemple aflate foarte la îndemână. Noi, însă, componenți și ai Lumii, râvnim la
sfințirea Numelui în noi.
Nimic din toate acestea descrise aici nu are legătură cu schizofrenia.
Cât despre aceasta, termenul invită la o cercetare cu mult mai atentă decât simpla răsfoire a unei fițuici mondene. Poate nu întâmplător, studenții din generația mea au debutat în studiul schizofreniei abia după 4 ani de facultate. Și nu au epuizat conceptul nici până astăzi, adică după 20 de ani... Ca să nu mai spun că una e cunoașterea de nivel conceptual, alta e cunoașterea persoanei cu tulburare schizo și alta este experiența integrală a acestei condiții cu totul aparte. Puțină reticență în utilizarea termenului, așadar...