Citat:
În prealabil postat de catalin2
Si eu sunt perfect de acord cu aceste citate, daca se refera la ceilalti oameni, indiferent ca sunt hindusi, adventisti sau altii. Insa marturisirea adevarului se refera la criticarea invataturilor gresite, acesta marturisirea inseamna si condamnarea neadevarului. Noi marturisim dreapta credinta si respingem ereziile, altfel am fi noi in pacat, erezia fiind cel mai mare pacat. In schimb trebuie sa avem grija si sa ii ajutam pe cei din acele culte, fara sa spunem si ca invatatura lor e corecta. Trebuie specificat totusi ca Oliver Clement este un teolog oarecum contestat, avand si unele conceptii ecumeniste, din dorinta aceasta unionista afirmand si ca ortodocsii ar putea sa accepte Filioque, doar sa se uneasca cu catolicii. Am dat citatele in alt mesaj, nu mai caut.
Parintele Rafail spune inaintea pasajului si de ce afirma asta. Tocmai de asta am facut acel topic cu cine face parte din Biserica, pornind de la citatul IPS. Ware. Parintele Rafail s-a convertit de la protestantism in Anglia, avand ca episcop pe IPS Ware, probabil a preluat de la acesta sintagma aceea: "Sau cum spunea cineva în Apus, „noi știm unde este Biserica, dar nu știm unde nu este”. Parintele afirma inainte: "și când Părinții zic că în afara Bisericii nu este Taină și că Mântuire nu este cu putință, totuși trebuie să gândim și să înțelegem nu într-un sens… obiectiv."
Noi credem ce spun sfintii, nu o interpretare personala, o luam ca o parere personala a Parintelui Rafail. Chiar catehismul ortodox ne spune exact ce trebuie sa credem, la fel si Iisus: cine nu se boteaza si nu se impartaseste nu se mantuieste. Invatatura corecta a Bisericii e prezentata detaliat de Sf. Ignatie, care a trait in aceeasi perioada cu teologul citat (am dat link-ul). E foarte clar din ceea ce scrie sfantul ce trebuie sa credem si care e invatatura Bisericii. Noua ne revine sarcina sa ne rugam sa fie luminati si ceilalti sa ajunga in Biserica, nu sa-i mantuim noi, ca nu putem. Cunoastem insa si doua exceptii, nu mai scriu ce s-a discutat pe alt topic.
Nimeni nu are cum sa spuna ca el crede ceva gresit, in orice religie sau cult se afla. Primul pas e sa isi dea seama daca e gresit si care e adevarul. Acele citate si altele s-au mai dat pe forum, dar interpretate in favoarea unor conceptii moderniste. Daca e pentru iubirea aproapelui sunt corecte, de exemplu despre citatul din Sf. Siluan am scris pe topicul dat, santul nu afirma apocastaza, cum este interpretat de unele persoane, ci spune ca din iubire trebuie sa ne rugam pentru ceilalti ca sa fie luminati si sa alfe adevarul si astfel sa vina in Biserica. Am dat si alte citate din Sf. Siluan.
|
Chiar daca este contestat, Olivier Clement ramane unul dintre cei mai mari teologi ai secolului al XX-lea.
Acum e la moda sa se aduca reprosuri pana si teologiei/scrierilor Sfantului Nectarie de la Eghina si ale Sfantului Siluan Athonitul, doar pentru ca au un discurs hotarat despre Iubire (de Dumnezeu, de aproapele, de vrajmas); pentru ca nu anatemizeaza la greu si pentru ca accentueaza ideea ca "daca am fi crestini si idolatrii ar veni la Hristos". Asta pentru ca, ne place sau nu, prin comportamentul nostru, de cele mai multe ori, facem deservicii mari Bisericii lui Hristos.
<<Mitropolitul Kallistos Ware (numele său inițial fiind Timothy) s-a născut la Bath, în Marea Britanie, pe data de 11 septembrie 1934. A studiat la prestigioasele instituții universitare Westminster și Oxford, obținând un doctorat atât în limbi clasice, cât și în teologie. Pe data de 14 aprilie 1958, la vârsta de 24 de ani, s-a convertit la credința ortodoxă, deoarece provenea inițial dintr-o familie anglicană. La scurt timp de la convertirea sa a intrat în obștea monahală de la Mănăstirea "Sfântul Ioan Teologul" din Patmos. A petrecut o scurtă perioadă de timp și la Muntele Athos. În anul 1966 a fost hirotonit preot.....>>
http://www.agoracrestina.ro/bibliote...ropologia.html
N-am gasit nicaieri nimic despre o eventuala intalnire intre IPS Kallistos Ware si parintele Rafail Noica. S-ar putea sa aveti o informatie gresita.
Parintele Rafail Noica a trecut la ortodoxie in anul 1961, si in anul 1966 a fost tuns in monahism la Manastirea Sf. Ioan Botezatorul din Maldon, Essex, Anglia.
In legatura cu citatul pe care l-am dat:
Eu m-am referit doar la cuvantul Parintelui Rafail Noica; pentru mine este un raspuns la niste intrebari care m-au framantat de multe ori si ma framnata in continuare si care apar in multe din postarile mele:
1. Ce se intampla cu milioanele de oameni care s-au nascut si au trait pana la Intruparea Mantuitorului Hristos si Jerta Sa pe Cruce?
2. Ce se intampla cu milioanele de oameni care s-au nascut si au trait de doua mii de ani incoace si cei care se vor naste si vor trai pana la Judecata de Apoi si nu sunt crestini (ortodocsi)?
3. Dumnezeu este „Iubire” si „Dumnezeu nu este partinitor” (Rom.2,11) si nu pot sa cred ca toti acesti oameni vor arde in Iad.
<<ci trebuie să înțelegem totuși că Dumnezeu este persoană, că Dumnezeu este Dumnezeul tuturor oamenilor, oricine ar fi, și că, pe de o parte, el nu lasă să se nască oameni pe pământ fiindcă… n-are surcele ca să aprindă focul în iad – și atunci i-ar trebui suflete de om - dar ce face Dumnezeu dincolo de Biserică nu e de competența noastră să judecăm.>>
http://www.razbointrucuvant.ro/2009/...singur-cuvant/
Citatul (expresia/sintagma): <<noi știm unde este Biserica, dar nu știm unde nu este>> atribuita IPS Kallistos Ware este in continuarea textului la care ma refer eu.
DECI: confuzia nu-mi apartine.
<<Sau cum spunea cineva în Apus, „noi știm unde este Biserica, dar nu știm unde nu este” - și cuvântul ăsta trebuie înțeles drept. Ce vrea să zică este: „eu știu unde să găsesc Tainele fără greș, dar ce poate sau nu poate Dumnezeu în alte condiții - nu mă pronunț; dar nu acolo caut eu“. (…)>>
http://www.razbointrucuvant.ro/2009/...singur-cuvant/
Pentru o corecta /deplina intelegere se poate citi textul integral.